AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #21 Skrevet 3. januar 2011 Vil nok si at en av hovedgrunnene til at det ikke kjøres påfyll på kaffe er for å unngå at folk sitter i 3-4 timer med en kaffekopp. På den tiden kan du si at vi potensielt taper 2-3.000 kr minst (hvis bordet ble brukt til et par familier på fire-fem stykker som spiser/drikker og går igjen). De som driver kaffebarer. kafeteriaer o.l. er jo vanligvis også opptatt av å drive butikk. Så akkurat hvor mye det koster å lage en kopp kaffe er ikke nødvendigvis det vesentlige, men hva alternativkostnaden er. Ingen kan vel seriøst mene at de "betaler for sin plass" ved å kjøpe en kopp kaffe og så få to gratis påfyll etterpå? Saken er riktignok litt annerledes på en restaurant der de allerede har spist forett, hovedrett og kanskje til og med dessert.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #22 Skrevet 3. januar 2011 Dette syns jeg ikke er gjerrig å klage på. I andre land er det helt vanlig at traktekaffen får man gratis påfyll på. Det koster ikke akkurat tretti kroner å lage en kopp kaffe (tenker ikke på latte osv), så da jeg nesten på det som menigen at man skal drikke flere kopper med grais påfyll, og at derfor kan kaffebarene tillate seg å ta så mye for kaffen. Er det egentlig så vanlig utenlands? Kanskje på restauranter, noen steder har jeg også opplevd at vi ofte fikk gratis te e.l etter å ha bestilt mat (særlig når man begynte å bli stamgjest), men jeg kan ikke huske at det er så vanlig med gratis påfyll i utlandet, hverken i Europa eller Nord-Amerika hvor jeg har reist en del. Og traktekaffe er vel heller ikke så vanlig mange steder?
Auri Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #23 Skrevet 3. januar 2011 Vil nok si at en av hovedgrunnene til at det ikke kjøres påfyll på kaffe er for å unngå at folk sitter i 3-4 timer med en kaffekopp. På den tiden kan du si at vi potensielt taper 2-3.000 kr minst (hvis bordet ble brukt til et par familier på fire-fem stykker som spiser/drikker og går igjen). De som driver kaffebarer. kafeteriaer o.l. er jo vanligvis også opptatt av å drive butikk. Så akkurat hvor mye det koster å lage en kopp kaffe er ikke nødvendigvis det vesentlige, men hva alternativkostnaden er. Ingen kan vel seriøst mene at de "betaler for sin plass" ved å kjøpe en kopp kaffe og så få to gratis påfyll etterpå? Saken er riktignok litt annerledes på en restaurant der de allerede har spist forett, hovedrett og kanskje til og med dessert. Spikern på hodet
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #24 Skrevet 3. januar 2011 Hehe, jeg jobber ikke på kaffebar, men er innom en her i byen ganske ofte. Og de påfylls-menneskene jeg irriterer meg over er den gjengen med utenlandske menn som kjøper seg én liten kopp kaffe hver, sitter med den i en time, kjøper én påfyll hver og sitter i en time til... Mens de opptar to store bord. Har lav inntekt selv, og ser overhodet ikke ned på mennesker med dårlig råd. Men jeg synes det er en uting med de som "utnytter systemet" med påfyll; de gjør at kaféene taper penger. Hvis kafeen taper penger på det burde de jo kutte ut å ha gratis eller billig påfyll. Det er vel også akseptabelt å bare ha påfyll én gang, men ikke at man får gratis kaffe resten av dagen så lenge man tviholder på den koppen man kjøpte om morgenen. Så kan heller personalet si fra etter hvert om det går en time eller to uten at kunden kjøper noe, dersom det ikke er ledige bord til betalende kunder. Kafeen har jo selv mulighet til å endre systemet hvis de taper på det? Skjønner jo at det fort blir inntektstap om små eller veldig populære kaffebarer har gratis påfyll, men disse pleier heller ikke så ofte å ha det. Og da kan kunden bli så snurt og uhøflig han vil, uten å oppnå noe. Å få påfyll der det tilbys påfyll er jo ikke uhøflig...
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #25 Skrevet 3. januar 2011 Har lav inntekt selv, og ser overhodet ikke ned på mennesker med dårlig råd. Men jeg synes det er en uting med de som "utnytter systemet" med påfyll; de gjør at kaféene taper penger. Tape penger gjør de først dersom kafeen er så full at nye gjester må snu i døra, fordi det ikke er ledige bord. Og de eneste stedene jeg har opplevd det har vært på kveldstid, når folk drikker ganske mye, noe de tjener veldig gode penger på. Og kafeen står fullstendig fritt til å kutte ut påfyll, dersom det driver dem til konkursens rand. Men jeg ser ihvertfall på min stamkafe at de tjener penger på å være hyggelige og gi ut gratis kaffe, siden det klientellet som drikker og spiser godt på kvelden i stor grad er de samme folka. Jeg har selv sittet der hele dager med to kopper kaffe og tre glass vann, og lest aviser og pratet med den hyggelige betjeningen i perioder jeg har hatt det vanskelig, og da er det selvsagt dit jeg trekker med alle vennene mine og spiser og drikker godt, når jeg har penger til det. Ellers må jeg si det er utrolig hva folk greier å irritere seg over. Overlat kafedriften til de som eier stedet du.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #26 Skrevet 3. januar 2011 Hehe, jeg jobber ikke på kaffebar, men er innom en her i byen ganske ofte. Og de påfylls-menneskene jeg irriterer meg over er den gjengen med utenlandske menn som kjøper seg én liten kopp kaffe hver, sitter med den i en time, kjøper én påfyll hver og sitter i en time til... Mens de opptar to store bord. Har lav inntekt selv, og ser overhodet ikke ned på mennesker med dårlig råd. Men jeg synes det er en uting med de som "utnytter systemet" med påfyll; de gjør at kaféene taper penger. Latte-mafia'n ja... Festlig gjeng det der, vi har litt med dem på jobben en stund. I julebordsesongen løste vi problemet med å innføre spiseplikt, men jeg frykter at de vender tilbake når vi åpner igjen på fredag. Blir spennende å se. Her er tråden min om det http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=523957&st=0&p=8607804&hl=restaurantsjef&fromsearch=1&#entry8607804 Mvh Restauransjef
Gjest Elfrida Skrevet 3. januar 2011 #27 Skrevet 3. januar 2011 Mange cafeer tjener på billig eller gratis påfyll av den enkle grunn at det gjør det mer sannsynlig at det sitter noen der, som igjen gjør det mer sannsynlig at andre kommer inn. Et tomt lokale er ikke bra -folk får mindre lyst til å gå inn.
Auri Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #28 Skrevet 3. januar 2011 Tape penger gjør de først dersom kafeen er så full at nye gjester må snu i døra, fordi det ikke er ledige bord. Og de eneste stedene jeg har opplevd det har vært på kveldstid, når folk drikker ganske mye, noe de tjener veldig gode penger på. Og kafeen står fullstendig fritt til å kutte ut påfyll, dersom det driver dem til konkursens rand. Men jeg ser ihvertfall på min stamkafe at de tjener penger på å være hyggelige og gi ut gratis kaffe, siden det klientellet som drikker og spiser godt på kvelden i stor grad er de samme folka. Jeg har selv sittet der hele dager med to kopper kaffe og tre glass vann, og lest aviser og pratet med den hyggelige betjeningen i perioder jeg har hatt det vanskelig, og da er det selvsagt dit jeg trekker med alle vennene mine og spiser og drikker godt, når jeg har penger til det. Ellers må jeg si det er utrolig hva folk greier å irritere seg over. Overlat kafedriften til de som eier stedet du. Ja, sånn som mannen min, som er daglig leder og fortsatt ikke har fått den lønnsforhøyelsen han skal ha, fordi de sliter med å få opp omsetningen? Det stedet er ikke åpent på kvelden for bespisning, de stenger klokka 5 og har kun veldig enkel lunsjmat på dagen (påsmurte rundstykker, croissanter og muffins). De er en kaffebar. De får ikke folk som kommer og bruker mer penger der om kvelden, fordi da er de ikke åpent (fordi folk kommer ikke om kvelden; de ble tvunget av kommunen til å holde åpent til 8 i hele desember, og etter halv seks var det dødt...) Og der skjer det faktisk titt og ofte at kaféen er full, fordi det sitter en svær gjeng og opptar de to store bordene. Så de folkene som kommer for å sette seg ned med en god cappucino eller chailatte og kanskje en makron eller sjokolade fra husets chocolatier, må snu i døra, mens "påfyllgjengen" sitter der i flere timer. Sånt taper man penger på.
Gjest Anjelika Skrevet 3. januar 2011 #29 Skrevet 3. januar 2011 Vil nok si at en av hovedgrunnene til at det ikke kjøres påfyll på kaffe er for å unngå at folk sitter i 3-4 timer med en kaffekopp. På den tiden kan du si at vi potensielt taper 2-3.000 kr minst (hvis bordet ble brukt til et par familier på fire-fem stykker som spiser/drikker og går igjen). De som driver kaffebarer. kafeteriaer o.l. er jo vanligvis også opptatt av å drive butikk. Så akkurat hvor mye det koster å lage en kopp kaffe er ikke nødvendigvis det vesentlige, men hva alternativkostnaden er. Ingen kan vel seriøst mene at de "betaler for sin plass" ved å kjøpe en kopp kaffe og så få to gratis påfyll etterpå? Man må jo også ta med kostnaden å gjøre en kunde snurt.. Å gi ut gratis/billigere påfyll er jo å drive butikk, fornøyde kunder betyr mer salg og kunder på kafeen tiltrekker flere. Det vil alltid finnes folk som spekulerer i fri returrett, dobbel pris tilbake på frukt, gratis bleier på IKEA og gudene vet. Men man tilbyr jo slike tjenester fordi man regner med det summa summarum er til fordel for bedriften. På alle mine gamle favorittsteder som student så var det gratis påfyll, jeg har også opplevd å få gratis nøtter, chips, kake o.l. Det koster dem ikke mye å gi ut noen ekstra dråper sur Friele traktekaffe, og til gjengjeld fikk de en kunde som kom ofte, satt lenge, spiste, drakk øl, gikk på quizen, festet der og dro med alle søte venninner og pyntet opp lokalet. Finnes sikkert steder som ikke er tjent med det og, men de som tilbyr gratis påfyll gjør det jo selvsagt også i forretningsøyemed!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #30 Skrevet 3. januar 2011 Ja, sånn som mannen min, som er daglig leder og fortsatt ikke har fått den lønnsforhøyelsen han skal ha, fordi de sliter med å få opp omsetningen? Det stedet er ikke åpent på kvelden for bespisning, de stenger klokka 5 og har kun veldig enkel lunsjmat på dagen (påsmurte rundstykker, croissanter og muffins). De er en kaffebar. De får ikke folk som kommer og bruker mer penger der om kvelden, fordi da er de ikke åpent (fordi folk kommer ikke om kvelden; de ble tvunget av kommunen til å holde åpent til 8 i hele desember, og etter halv seks var det dødt...) Og der skjer det faktisk titt og ofte at kaféen er full, fordi det sitter en svær gjeng og opptar de to store bordene. Så de folkene som kommer for å sette seg ned med en god cappucino eller chailatte og kanskje en makron eller sjokolade fra husets chocolatier, må snu i døra, mens "påfyllgjengen" sitter der i flere timer. Sånt taper man penger på. Men da er det jo kafeen/kaffebaren som har valgt en dårlig strategi for den typen drift de har. De burde kuttet ut påfyllet og også vurdert å pent be kunder gå om de blir sittende hele dagen uten å kjøpe noe. Synes ikke man kan skylde på frekke kunder som ber om påfyll når det er noe de tilbyr, selv om det selvsagt er surt at noen kunder utnytter det ved å sitte veldig lenge selv når det er fullt. 1
Gjest Emera Skrevet 3. januar 2011 #31 Skrevet 3. januar 2011 (endret) Jeg kan ikke komme på en eneste kafé her i byen som ikke tilbyr gratis eller billigere påfyll. Det eneste måtte være den kjente kaffebar-kjeden her, hvor man kan kjøpe kaffen i flere størrelser. Og det blir jo litt av det samme, i og med at literprisen på en stor kopp er lavere enn på en liten. Endret 3. januar 2011 av Emera
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #32 Skrevet 3. januar 2011 Men om jeg går på McDonalds og kjøper brus, så får jeg jo ikke gratis eller billigere påfyll på brusen min... Selv om det koster nok ikke så mye for den kjpe utvanna dispenserbrusen i seg selv. Og jeg regner heller ikke med å få billigere påfyll på ølen min om jeg er ute på byen... Påfyll synes jeg er et merkelig konsept, og det er INGEN andre kategorier enn svart kaffe det finnes utenfor (gratis bruspåfyll på Ikea tells liksom ikke...) Selv på MacDonalds, hvor det er maten de tjener penger på, får du billigere påfyll av brusen din. Det gjør du forsåvidt heller ikke på noe som helst annet spisested. Synes påfyll er en teit uting. Det eneste jeg kan finne på å spørre om påfyll av på den lokale kaffebaren min, er mer kokende vann i teen min, siden jeg får tesil oppi koppen. Men jeg kjøper også ALLTID noe ved siden av, en baguett eller en salat... Det er lunsjstedet mitt tross alt. Og da bruker jeg ikke noen annen ressurs; tebladene kan godt trekkes to eller tre ganger. Kaffen koster tross alt likemye om du har ren eller skitten kopp... Neste gang jeg er på resturant skal jeg spørre om påfyll på vinglasset mitt og se åssen de reagerer, haha.
Gjest Anjelika Skrevet 3. januar 2011 #33 Skrevet 3. januar 2011 Men om jeg går på McDonalds og kjøper brus, så får jeg jo ikke gratis eller billigere påfyll på brusen min... Selv om det koster nok ikke så mye for den kjpe utvanna dispenserbrusen i seg selv. Og jeg regner heller ikke med å få billigere påfyll på ølen min om jeg er ute på byen... Påfyll synes jeg er et merkelig konsept, og det er INGEN andre kategorier enn svart kaffe det finnes utenfor (gratis bruspåfyll på Ikea tells liksom ikke...) Selv på MacDonalds, hvor det er maten de tjener penger på, får du billigere påfyll av brusen din. Det gjør du forsåvidt heller ikke på noe som helst annet spisested. Jeg har fått gratis påfyll av brus også mange steder. TGI Fridays har vel f eks det. Og noen McDonaldrestauranter faktisk De hadde iallefall det i USA, og jeg synes å huske at McD på Torgalmenningen i Bergen har (evt hadde) det. Går ikke så utrolig mye på McDonalds da så vet ikke hvor normalt det er i Norge da. Ikke at det har noe som helst med saken å gjøre, at man er vant med gratis påfyll av kaffe betyr da ikke at man forventer at alt i verden er gratis.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #34 Skrevet 3. januar 2011 Mulig det er et merkelig konsept, men det er i hvert fall et konsept som har vært og fortsatt er veldig vanlig på forholdsvis mange kafeer, og hvis man vil endre på det kan man nesten ikke begynne med å forvente at kundene skal slutte å be om påfyll. Det er vel de som driver kafeene hvor det er et problem, som må endre praksisen sin? Men jeg mener ikke at kjøp av én kopp kaffe rettferdiggjør at man sitter resten av dagen (spesielt dersom det er mange kunder og man opptar bord nye kunder burde fått). Når det er et problem synes jeg personalet skal kunne si fra til de det gjelder, at de må kjøpe mer eller fjerne seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå