Auri Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har aldri forstått meg på hvorfor folk forventet å få gratis eller billigere påfyll på kaffekoppen sin... Her om dagen var jeg på et sted hvor man ikke får det, og jeg hørte mange kunder rundt meg som klaget på dette. Hvorfor tar man det som en selvfølge at man skal få gratis eller billig påfyll av svart kaffe, særlig på "ordentlige" kaffebarer hvor de ikke bruker billig Ali kaffe, men kaffe av høy kvalitet? Tar de samme menneskene ølglasset sitt med til baren og regner med å få billigere i øl i samme glasset? Eller spør om påfyll av poteter når de er på resturant? Hvorfor "SKAL" man få billigere påfyll med kaffe? Og en annen ting: Hvorfor blir folk sjokkert når prisen på en kopp kaffe stiger fra 20 til 23? Alle andre priser går opp, hvorfor forblir prisen på en kaffekopp eller en cappucino det samme? Eller, rettere sagt: hvorfor forventer folk at det skal forbli det samme? Konsumerprisindeksen påvirker alt; melka blir dyrere, men lønna di blir også høyere, så dermed betaler du i teorien det samme for melka. Men kaffen din, DEN skal du ha billigere! Den får ikke lov til å bli "dyrere". Så ja, hvorfor er det slik?
LeaMichele Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 (endret) fordi det er mange som er gjerrige og frekke. spesielt de litt oppi åra.. og så lenge de får det et sted, så forventer de det alle steder. Endret 2. januar 2011 av ekh
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Tja, mange steder har det vel vært vanlig med gratis påfyll på kaffe'n og det er vel fortsatt en del kafeér (av typen kjip kjøpesenterkafé, veikro e.l.) som praktiserer dette, samt at jeg har opplevd det på enkelte restauranter. Dette gjelder "vanlig" traktekaffe, ikke cappucino, latte e.l. Jeg tror vel ofte de som forventer dette er av den noe eldre garde, de fleste på min egen alder (tidlig i 30-åra) skjønner bedre, i alle fall de jeg omgås med. Jeg er helt enig med TS i at det er en merkelig tankegang, selv forventer jeg det ikke.
Independent_ Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 De ser at det praktiseres på film og tror at det er slik i virkeligheten også.
HopelessFear Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Nå drikker jeg selv ikke kaffe, så det burde ikke være gjeldene det jeg sier. (I grunn er jeg glad for det, sparer mye på det.) Men jeg tror det kan ha noe med at kafer og bensinstasjoner ofte praktiserer dette. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 De ser at det praktiseres på film og tror at det er slik i virkeligheten også. Godt mulig, det er jo vanlig på junkfood sjapper og dinere i USA.
Gjest Anjelika Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Det er jo normen i USA, men er da ganske vanlig her til lands også. I det minste med billigere påfyll. Folk er vant med det, derfor stusser de når de ikke får noe de hadde regnet med å få. 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jeg forventer ikke å få gratis påfyll, spesielt ikke hvis det er kvalitetskaffe det er snakk om. Men jeg velger gjerne serveringsteder som har gratis påfyll - fordi det er økonomisk lønnsomt for min del. Serveringssteder med gratis påfyll tjener jo ofte på dette, fordi ikke alle har råd til å drikke kaffe til "skyhøye" priser, og dermed får de flere stamkunder. Noen drar på cafe for å møte venner, andre drar på cafe for å nyte kvalitetskaffe, og noen drar for begge deler. Så jeg tror det har mer med hva man forventer av opplevelsen, enn hva man forventer av prisen? Endret 2. januar 2011 av Kevlarsjäl
Auri Skrevet 2. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. januar 2011 Men kvalitetsstedene ender også ofte opp med å tape penger på det; folk med lite penger kommer inn, opptar et bord i et par timer, og kjøper én kopp kaffe og en påfyll. Sånn veit jeg det er på jobben til mannen min, hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #10 Skrevet 2. januar 2011 Det er mange kafeer og noen restauranter det er vanlig på her til lands også ja, men da er det snakk om traktekaffe. Selv på en god kafé her jeg bor, har de gratis påfyll på traktekaffen, mens det (selvsagt?) ikke er det på mer arbeidskrevende og dyrere kaffe som er espressobasert. Så det er vel dette som gjør at folk forventer gratis/billig påfyll samme hvor de er og hva de bestiller. Jeg synes det er greit å spørre om det er påfyll når man bestiller traktekaffe på sånne steder hvor kaffen er sekundær, men det er uhøflig å forvente det og bli sur og kravstor om det ikke praktiseres.
Auri Skrevet 2. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. januar 2011 Men på finere kaffebarer bruker de gjerne spesialkaffe på trakteren, altså ferske bønner som de kverner opp før hver trakting.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #12 Skrevet 2. januar 2011 Jeg tror at på mange av de stedene hvor det er gratis påfyll, er det vanlig at (en stor andel av) kundene bestiller noe annet og ofte dyrere i tillegg. F eks på de lokale "italienske" restaurantene der jeg bodde før fikk vi ofte gratis kaffe mens vi ventet på take away, for da vet de som driver stedet at vi kommer igjen og bestiller mat en annen gang. På senterkaféer o.l er det gjerne en del stamkunder som sitter der hele dagen og bestiller smørbrød og vafler også. Og en veikro risikerer at bilistene kjører videre til neste sted hvis de ikke har påfyll. Dessuten ender kanskje noen med å bestille et kakestykke til påfyllkoppen, mens de ville gått uten kake hvis de ikke hadde fått en ekstra kopp. På rene kaffebarer blir det annerledes, og jeg skjønner godt om de ikke har påfyll slike steder. Der de har det, sånn som der jeg bor nå, kan det være fordi de tross alt har kapasitet til det (relativt lite tettsted/begrenset med kunder/konkurrerende kafé 100 meter unna) og også tjener penger på andre ting (alkoholsalg). 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #13 Skrevet 2. januar 2011 Men på finere kaffebarer bruker de gjerne spesialkaffe på trakteren, altså ferske bønner som de kverner opp før hver trakting. Ja, og jeg skjønner godt at man ikke praktiserer billigere påfyll slike steder. Men ikke alle kundene har like mye kunnskap om kaffekvaliteten som de som jobber der, selv om de har rotet seg inn på den finere kaffebaren, så da tenker de ikke over det, kanskje? Selvsagt er noen også grådige og av typen som prøver å gjøre en god handel, prute og være ubehagelig ovenfor ansatte til de kanskje får spart noen kroner. (forresten jeg som har skrevet de to foregående anonyme innleggene) 1
Haustlauv Skrevet 3. januar 2011 #14 Skrevet 3. januar 2011 Dette syns jeg ikke er gjerrig å klage på. I andre land er det helt vanlig at traktekaffen får man gratis påfyll på. Det koster ikke akkurat tretti kroner å lage en kopp kaffe (tenker ikke på latte osv), så da jeg nesten på det som menigen at man skal drikke flere kopper med grais påfyll, og at derfor kan kaffebarene tillate seg å ta så mye for kaffen.
Glitnir Skrevet 3. januar 2011 #15 Skrevet 3. januar 2011 Ettersom billigere eller gratis påfyll praktiseres en del steder så der jeg ikke akkurat problemet med at folk spør om det. Men å bli sur eller misfornøyd ved negativt svar er litt pussig. 1
Gjest Normalfordeling Skrevet 3. januar 2011 #16 Skrevet 3. januar 2011 På en kaffebar skjønner jeg jo godt at det ikke er gratis påfyll. Her er jeg også villig til å betale mer for kaffen enn på en vanlig kafe. Jeg er vant til fra såkalte kafeer at det ofte er gratis påfyll eller redusert pris. Regner med at de har bakt dette inn i den opprinnelige prisen. Jeg spør bare og forholder meg til svaret. Blir da overhode ikke sur uansett. På restauranter så kommer de gjerne tilbake og spør om du vil ha påfyll.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #17 Skrevet 3. januar 2011 Men kvalitetsstedene ender også ofte opp med å tape penger på det; folk med lite penger kommer inn, opptar et bord i et par timer, og kjøper én kopp kaffe og en påfyll. Sånn veit jeg det er på jobben til mannen min, hvertfall. Ah, drømmekundene mine ! Jeg jobber på en liten café som har gratis påfyll på vanlig traktekaffe og enkelte synes visst at det betyr "drikk-så-mye-kaffe-du-vil-og-okkuper-gjerne-et-bord-i-flere-timer-og-les-alle-avisene-våre". Irriterende!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #18 Skrevet 3. januar 2011 Men på finere kaffebarer bruker de gjerne spesialkaffe på trakteren, altså ferske bønner som de kverner opp før hver trakting. Hva så? Prisen på kaffebønnene samsvarer på ingen måte med prisen på en kopp kaffe. Gratis påfyll en gang er snakk om at du senker fortjenesten fra 90% til 70%. Jeg synes det er helt greit å spørre om påfyll, men man kan jo ikke forvente å få det. Men kafeansatte som ugleser folk med dårlig råd synes jeg er en forbannet uting. Å være hyggelig er fortsatt et lønnsomt foretningskonsept, og den kunden som kjøper en kopp kaffe og leser avisene den ene dagen kan ha bedre råd neste uke, så kjøper han mat også, eller så har han med seg tre venner som gjør det, og som fortsette å komme igjen, fordi din kafe er så hyggelig. Du jobber på en jævla kafe, det er ingen grunn til å være ufyselig og arrogant. (Ellers er det vel ganske vanlig å sette ett tak på 1-2 kopper dersom det er gratis påfyll, eller sette redusert pris på påfyll.) 2
Auri Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 3. januar 2011 Hehe, jeg jobber ikke på kaffebar, men er innom en her i byen ganske ofte. Og de påfylls-menneskene jeg irriterer meg over er den gjengen med utenlandske menn som kjøper seg én liten kopp kaffe hver, sitter med den i en time, kjøper én påfyll hver og sitter i en time til... Mens de opptar to store bord. Har lav inntekt selv, og ser overhodet ikke ned på mennesker med dårlig råd. Men jeg synes det er en uting med de som "utnytter systemet" med påfyll; de gjør at kaféene taper penger.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 3. januar 2011 #20 Skrevet 3. januar 2011 (endret) Har lav inntekt selv, og ser overhodet ikke ned på mennesker med dårlig råd. Men jeg synes det er en uting med de som "utnytter systemet" med påfyll; de gjør at kaféene taper penger. Hmm, jeg klarer ikke tro at vanlige kafeer (ikke kaffebarer) kan tape penger på å ha påfyll på Alitraktekafen sin. En pose alikaffe koster 20 kroner i butikken. Kafeen selger en kopp (2 dl) til 20 kroner. Da er de allerede gått i null. Påfyllen er gratis, men så fort det kommer en ny kunde og kjøper kaffe, har de gått i pluss. For ikke å tenke på at de sikkert får Alikaffen til innkjøpspris, som også er mye billigere enn butikkpris. Jeg aner ingenting om prisen på kaffebønner av god kvalitet, så der skal jeg ikke uttale meg om "påfyllgjengen" tapper penger fra kaffebaren eller ikke. Og dessuten tenker jeg: hvorfor skal kunden bry seg om at kafeen evt taper penger? Det er ikke kundens ansvar, men kafeens. edit: skrivefeil! Endret 3. januar 2011 av Kevlarsjäl
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå