Gå til innhold

Slanking og nattvakt

Anbefalte innlegg

Gjest finpåvin
Skrevet

Skal ned 20 kg gikk opp 10 kg etter røykeslutt og hadde 10 kg for mye fra før:P

Jeg jobber som nattvakt, skal man spise frokost før man legger seg på morgenen eller bare la være? Står opp kl 17 som regel, spiser mat da og kl 2400 på jobb. Men det er vel for lite måltider på et døgn. Skal man da spise mellommåltid osv når man sover på dagen og er våken om natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

best å spise hver tredje time har jeg hørt. tror ikke det har så mye å si når på døgnet det er, hvis døgnet ditt er snudd helt på hode..

Skrevet

Hvis du tenker på i forhold til forbrenningen, så er det en myte at man må spise ofte for å holde den oppe. Du kan spise 2 digre måltider eller 6 små og ikke se en forskjell på vekta så lenge kaloritallet er det samme. Så i bunn og grunn blir det mest opp til vane, hva man foretrekker selv og om du blir fysen på småspising hvis du spiser sjeldent.

Skrevet

Det er ikke farlig å spise 2 måltider om dagen. Men det som er problemet for de fleste er i klare å få i seg all næringen man trenger i løpet av de to måltidene ;) Med mindre man er veldig storspist og liker å spise masse masse på en gang.

Selv om du vil ned i vekt, så skal du jo fremdeles ha i det et visst antall kalorier (spesielt om du skal ned 20 kg så er det langsiktig smart å ikke prøvde å rase ned i vekt ved å sulte seg).

Legg opp en spiserytme som passer deg og ditt døgn. Bare pass på å få i deg (den riktige!) næringen du trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingen betydning når og hvor ofte du spiser, annet enn med tanke på blodsukkeret ditt, i forhold til slanking bør du se på totalen hele døgnet. Så finn ut hva som passer for deg.

Da jeg jobbet natt ville jeg helst rett i seng når vakta var ferdig, så da unngikk jeg å spise da, siden jeg gjerne blir litt våken med en gang jeg har spist. Pleide derfor å spise kveldsmat helt på begynnelsen av vakta, rundt midnatt, og så ett lite måltid 1-2 timer før vaktslutt. Sto opp til lunsj i ett-tida, og spiste sen middag i seks-sju-tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Dropp iallefall ikke frokosten, da blir det bare til du spiser dobbelt så mye når du først spiser igjen. Første året jeg begynte som nattevakt, droppet jeg mat på morgenen. Etter 6 måneder hadde jeg lagt på meg 7 kg og da spiste jeg ofte bare to ganger til dagen, men da ekstra mye pr gang.. Nå etter 7 års nattarbeid, har jeg funnet ut at det lønnet seg med frokost, ellers vanlige rutiner på mat ;)

Skrevet

Årsaken til at mange anbefaler mindre måltider jevnt fordelt utover dagen har bakgrunn i at en gjerne dytter i seg mer når en er sulten, samt at det ofte forhindrer småspising mellom måltider. På en annen side er det mange som kjører periodisk faste, og som har stor suksess med akkurat det.

Men uansett hvordan en snur og vender på det vil hva en faktisk spiser være det viktigste, ikke hvor ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...