Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg driver eget firma.

Jeg selger en tur for feks 2290,-

Inkludert i denne prisen er mat for helgen, (som jeg selv har kjøpt inn og tilberedt)

Jeg betaler feks 25 000,- for bosted.

Hva skal jeg betale mva av?

Skal jeg betale 8% mva av 2290,- (25 000 for bosted dele på antall deltakere?)

Hva med mat?

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva jeg betaler i mva av 2290,-

Hvordan blir fordelingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at du sikkert trenger hjelp til å regne ut mva, og du må jo forresten huske at mva både er inngående og utgående; men langt viktigere er at du skaffer deg ordentlig hjelp til å drive skuta. Gjør deg selv en stor tjeneste, og skaff deg en forretningsfører som kan håndtere fakturering og regnskap, herunder inkludert mva.

Staten er den siste du ønsker å skylde penger, og der hjelper det veldig lite om du bare har blingset litt eller gjorde noe i beste mening. Det er egne regler som gjelder for Staten, både i størrelsen på gebyrene og hvilke sanksjonsmidler de har for å filleriste deg.

Dersom du nå som prikken over i-en har et enkeltpersonforetak, så må du huske at du står personlig ansvarlig - du og bedriften er samme juridiske enhet. Slik du fremlegger forretningsmodellen så er du åpenbart eksponert for risiko (f.eks. at kunden ikke betaler eller at momsen blir håndtert feil), og da bør du sterkt vurdere å heller opprette et AS.

For å male fanden på veggen: Hvis et enkeltpersonforetak går konkurs, så risikerer eieren å miste sitt eget "private" hus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du synes dette er vanskelig bør du skaffe deg hjelp til regnskapet, begynner du først å rote med disse tingene vil du få store problemer.

Men sånn enkelt forklart: MVA skal beregnes av alt du omsetter for, både det du betaler, og det du får inn. Dvs at dersom du betaler 25.000 ink MVA får du refundert disse pengene fra staten, og det som utgjør MVA av de 2290,- hver kunde betaler deg må du betale inn. I praksis gjøres dette ved at man trekker din utgående mva fra den inngående, og sitter igjen med ett beløp som skal enten ut eller inn. Dette oppsettet finner du på de omsetningsmeldingene du fyller ut annenhver måned.

På fakturaer og kvitteringer skal det stå spesifisert hva som er grunnbeløp og hva som er mva. Husk også å sjekke at det står MVA bak orgnummeret, både på dine og andres kvitteringer. Når du snakker med andre firmaer om priser bør du også huske at de fleste legger frem priser uten mva til andre firmaer.

Hvis du selv skal regne ut mva gjøres det enklest slik:

Regningen er på 25.000 og mva på 25% kommer i tillegg, og du skal finne ut hvor mye den er på: 25.000 * 0,25 = 6.250

eller:

Regningen er på 25.000 og inkluderer mva, og du vil finne ut hvor mye dette utgjør: 25000 / 125 * 25 = 5000

Skrevet

Jeg skjønner hvordan jeg regner mva,men det som er vanskelig er at de 2290 inneholder både overnatting og mat.

Overnatting er 8% mva og mat er på 14%

Jeg skjønner ikke helt fordelingen av dette.

Skrevet

Det er ingen fare for at firma kan gå konkurs eller at det skal gå ut over privat bolig.

Spørsmålet er vel om jeg må betale mva at folk spiser mat på hyttetur?

Eller at det holder å betale 8% for overnatting?

AnonymBruker
Skrevet

Det sikreste er vel å ringe skatteetaten å spørre. Enten må du vel spesifisere hva kundene betaler for, og ta mva basert på det, eller så selger du en pakke hvor mva er 25%. Men det virker jo litt hodeløst å sette en pris, før du har sjekket disse tingene?

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg selger en tur for feks 2290,-

Inkludert i denne prisen er mat for helgen, (som jeg selv har kjøpt inn og tilberedt)

Du må jo da finne ut hva maten utgjør av de 2290,- og deretter beregne mva.

Skrevet

Det sikreste er vel å ringe skatteetaten å spørre. Enten må du vel spesifisere hva kundene betaler for, og ta mva basert på det, eller så selger du en pakke hvor mva er 25%. Men det virker jo litt hodeløst å sette en pris, før du har sjekket disse tingene?

Jeg har ringt skatteetaten og de kan ikke svare på det pr nå.

Jeg har ringt to regnskapsbyråer og en revisor.

Spiller vel ingen rolle hva jeg har satt som pris, jeg har jo tatt høyde for at mva må betales.

Mva er ikke 25 % på alt her.

Det er 8 % på overnatting. 14% på mat. (jeg lager maten selv noen ganger)

Hva er mat da? Er det hva jeg syns det koster pr pers eller er det mine faktiske matutgifter pr tur som trekkes fra?

Så er det mest sannsynlig 25% på resten...

så jeg må splitte dette opp i 3.... er ikke enkelt..

Skrevet

Det begynte forresten som en hobby, visste ikke om jeg ville omsette for mer enn 50 000,- i starten.

Skrevet (endret)

Med fare for at jeg er litt tilbakestående når det gjelder mva: vil det ikke være 25 % på maten også? 14 % er vel bare på matbutikken og takeaway?

Uten at jeg helt skjønner hva du egentlig tilbyr, så prøver jeg et svar:

Men her står det slik jeg forstår det at du må spesifisere hva som er 25&/14% og 8% av omsetningen. Forutsett at dette er riktig vil jeg tro at det lønner seg å fakturere minst mulig for maten (f.eks bare faktiske kostnader) og heller mer for selve overnattingen, da dette vil gi lavest mva.

Foreslår at du kontakter et hotell eller noen som driver med det samme? Men hvis ikke er det som nevnt ovenfor jeg tror du må gjøre det. Fakturere pakkeprisen i forskjellige deler med forskjellig mva.

Endret av Nalla
AnonymBruker
Skrevet

Hva er mat da? Er det hva jeg syns det koster pr pers eller er det mine faktiske matutgifter pr tur som trekkes fra?

Den mva du kan trekke fra er jo de innkjøpene du har kvittering på, og som er gjort med tanke på turen. Tror du gjør det litt vanskelig for deg selv. All mva du kan trekke fra skal stå på de kvitteringene du har på utlegg, og all mva du får inn må du regne ut fra hva du har fått av penger inn. Og det letteste er vel bare å kjøre flat 25% mva på alt, og kalle det en pakke, så slipper du å bruke så mye tid på det.

Skrevet (endret)

Jeg har også et ENK og har valgt å ikke ha regnskapsfører, både fordi jeg i utgangspunktet ikke har råd, og fordi jeg er frilans oversetter og mesteparten er enkelt og rett frem. Man anbefales å ha regnskapsfører, men man MÅ ikke ha det for så små firmaer.

Ellers synes jeg det var merkelig at Skatteetaten ikke kunne svare på dette! Jeg hadde et spørsmål om fritak på mva, og damen på telefonen kunne ikke svare på det, men hun sjekket opp i det og ringte meg tilbake.

Endret av Harlekin
Skrevet

Ved kjøp av mat er det 14% moms. Men dersom du lager og serverer mat, skal det beregnes 25% moms av det.

Dersom du skal fakturere kunder, må du nok spesifisere hva som er mat/servering, og hva som er overnatting.

Skrevet

Den mva du kan trekke fra er jo de innkjøpene du har kvittering på, og som er gjort med tanke på turen. Tror du gjør det litt vanskelig for deg selv. All mva du kan trekke fra skal stå på de kvitteringene du har på utlegg, og all mva du får inn må du regne ut fra hva du har fått av penger inn. Og det letteste er vel bare å kjøre flat 25% mva på alt, og kalle det en pakke, så slipper du å bruke så mye tid på det.

Taper jo mye penger på det når jeg kan betale 8% mva istedet for 25 på alt. Hoteller gjør det jo sånn. Splitter.

AnonymBruker
Skrevet

For å male fanden på veggen: Hvis et enkeltpersonforetak går konkurs, så risikerer eieren å miste sitt eget "private" hus.

Du risikerer ikke bare det, du risikerer å miste huset og i tillegg bli sittende igjen med masse gjeld. Du hefter fullt ut for alt virksomheten måtte pådra seg av forpliktelser. En ting er de forpliktelsene man pådrar seg med viten og vilje, men hva hvis man pådrar seg et erstatningskrav? Hvis en av deltagerene ramponerer en hytte for flere hundretusen, og vedkommende er insolvent f.eks., kan de som har leid ut hytten holde deg ansvarlig som sin kontraktspart....

Skrevet

Du risikerer ikke bare det, du risikerer å miste huset og i tillegg bli sittende igjen med masse gjeld. Du hefter fullt ut for alt virksomheten måtte pådra seg av forpliktelser. En ting er de forpliktelsene man pådrar seg med viten og vilje, men hva hvis man pådrar seg et erstatningskrav? Hvis en av deltagerene ramponerer en hytte for flere hundretusen, og vedkommende er insolvent f.eks., kan de som har leid ut hytten holde deg ansvarlig som sin kontraktspart....

Og jeg har en kontrakt der kunden selv er ansvarlig for det de ødelegger. Det er risikofritt å drive dette, dessuten har jeg en god og trygg økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett finne ut hvor mye av reisen maten utgjør. Jeg vil mene at maten går under servering og at du må ta 25%.

Kan du ikke ringe et reisebyrå som driver med reiser innelands å høre hva de gjør?

Skrevet

Du må uansett finne ut hvor mye av reisen maten utgjør. Jeg vil mene at maten går under servering og at du må ta 25%.

Kan du ikke ringe et reisebyrå som driver med reiser innelands å høre hva de gjør?

Ja men blir ikke det samme... burde kanskje finne en regnskapsfører som kan om reiseliv.

Men hva om det er selvhushold og ikke servering?

AnonymBruker
Skrevet

Les her:

http://www.narf.no/Fagstoff/MVA/MVA/Avgiftsmessige-konsekvenser-ved-salg-av-matpakker/

Nå er imidlertid denne dommen fra før hoteller ble avgiftspliktige, men problemstillingen med forskjellige avgiftssatser er der fortsatt. Og det er viktig at du på fakturaene til kunden spesifiserer riktig avgiftsgrunnlag og mva.

Men for meg høres det ut som du trenger en regnskapsfører. Det er mye billigere å gjøre ting riktig fra starten enn å måtte rydde opp. Og sjansen for å bli trukket ut ved bokettersyn er nok mindre når man har en autorisert regnskapsfører som leverer på vegne av deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...