Gå til innhold

Smarte tips & ideer!

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Hva er ditt beste interiørtips? Vet vi har hatt slike tråder før, men nye tider - nye ideer!

Her er mitt tips: Jeg har malt alle dørhåndtakene mine med aluminiumsmaling, istedet for å kjøpe nye. Enkel og billig fornying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste kan egentlig males; potteskjulere f.eks - er formen fin, men fargen kjedelig er det bare å male. Grunn først med heftgrunn.

Det finnes mye tøff maling - sandmaling f.eks hvis man ønsker et rustikt preg. Eller spray-maling i stål farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller male furu-brystningspanelet i nydelige, lyse toner og få et mye mer klassisk og stilig hjem! Det har jeg gjort på kjøkkenet og i yttergangen vår, og det ble bare DRITLEKKERT!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt dilla på knaggrekker, jeg.

Sånne billige, trehvite knaggrekker!

Maler eller beiser dem, slik at de passer inn i rommet.

De kan brukes til masse ting altså.

På badet har jeg 3 slike knaggrekker.

*En til tøy som skal brukes flere ganger

*En til hårfønere og toalettmapper m.m.

*En til håndklær som skal brukes igjen

I gangen har jeg også en drøss med knagger.

*En til hundens ting og tang

*En til jakker selvsagt

*En til vesker og sånt

På kjøkkenet kan man henge kopper/krus på dem eller fine kjøkkenredskaper og sånt.

I stua har jeg faktisk ingen knagger.

På soverommet er de kjempenyttige.. til ting som ellers havner på gulvet.

Hvis man syr noen enkle tøyposer med snøring øverst, så kan disse henge på knaggene med mindre ting i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åhh jeg trenger sånne knaggrekker!! - har ingen.. hvor får man kjøpt slike da? (som ser ålreit ut?) :D :roll:

Jeg har kjøpt mine på Big, men jeg antar at -nille og IKEA også har. Og alle møbelhus m.m.

De er helt enkle med tre-knagger på. Finnes med alt fra 2 til 8 knagger tror jeg. Ikke særlig vakre når de er ubehandlet, men men et strøk maling eller beis, så kan de enten ta igjen ting i rommet eller være i samme farge som veggen.

Det går også an å sete på små motiver mellom knaggene. Ganske festlig på f.eks barnerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Hva er ditt beste interiørtips? Vet vi har hatt slike tråder før, men nye tider  -  nye ideer!

Her er mitt tips: Jeg har malt alle dørhåndtakene mine med aluminiumsmaling, istedet for å kjøpe nye. Enkel og billig fornying.

Mie, kan du ikke forklare dette?! (Bra tråd, for øvrig)!!!

Du maler dørhåndtakene? Hvordan var de i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Lack-hylle fra Ikea ca 50 cm opp fra gulvet, der jeg har samlet flotte kunstglass, et maleri, en glassbolle i sterke farver fra Hadeland, en vanvittig dyr lysestake jeg fikk engang - litt eksklusive ting som er flotte sammen, og som jeg ønsker å fremheve.

Mange kommenterer dette, og synes det er flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Lack-hylle fra Ikea ca 50 cm opp fra gulvet, der jeg har samlet flotte kunstglass, et maleri, en glassbolle i sterke farver fra Hadeland, en vanvittig dyr lysestake jeg fikk engang - litt eksklusive ting som er flotte sammen, og som jeg ønsker å fremheve.

Det hørtes jo aldeles lekkert ut da! Skulle ønske vi også hadde plass til noe slikt... Men bare vent! Før eller senere skal vi kjøpe hus vi og, og da.. da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mie, kan du ikke forklare dette?! (Bra tråd, for øvrig)!!!

Du maler dørhåndtakene? Hvordan var de i utgangspunktet?

Klart jeg kan forklare :D : Dørhåndtakene var sånne vanlige, billige i furu og messing. Ganske nye, men akk så kjedelig. Jeg hadde lyst på nye i stål, men syntes det var litt råflott å skifte ut dørhåndtak som egentlig er helt ok.

Så jeg: - pusset de lett med vått-slipepapir. (beregnet på metall) Så malte jeg de to strøk med benga lakk - aluminumsfarge. Lot de tørke, også mellom strøkene selvsagt, og så skrudde jeg de på dørene og gikk over skruehodene med maling også. Ble så fint atte.

Med mange dører på rekke og rad, gjorde dette faktisk ganske mye forskjell fra før.

Jeg kjøpte bengalakk og slipepair - tilsammen kom det på 135 kr.

Kunne også brukt sånn maling på sprayflaske, men butikkmannen mente dette ville bli sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dumt, Mie.

Dørhåndtak er grisedyrt. Koster 3-400 kroner MINST for et håndtak.

Tror du at dette kan brukes utendørs også?

Håndtaket vårt begynner å bli skikkelig stygt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengalakk kan brukes utendørs. Det finnes en spesiell grunning som kan være lurt å bruke under.

Embla; jeg vet ikke hvordan det er med benga`en, men på de spray flaskene (quick-spray?) står det at de kan brukes på; metall, tre og hardplast!

Jeg smurte benga på både tre og metall uten å grunne; mannen i butikken sa at jeg muligens må flikke litt om en tre-fire år - tror jeg står i det! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et knalltips...

Det går fint an å male fliser.. Hadde sånne 80-talls dekorfliser m/blomster i leiligheten som jeg har malt svarte (resten av flisene er hvite).

Brukte heftgrunnførst (svart.. dvs, den blir ikke helt svart men koksgrå) og et strøk med sort oljemaling oppå. Hvis alle flisene skal males trenger man ikke ta hensyn til fugene, men hos meg har jeg gjort det. Det tok tid, og jeg måtte bruke en pytteliten kost, men det ble kjempefint.

Har dessuten også malt en del glassflasker jeg hadde (matte) med vanlig vannløselig veggmaling, samme som veggfargen. Fint.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, Salamandra. Mange har jo slike fliser med dekor, og så blir man så fryktelig lei etter en stund.

Men de flaskene, - har du noe i de, eller er de kun til pynt? Og hvilken type flasker har du brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mine flasker, bare sånne pynteflasker.

De var opprinnelig i flere farger i frostet glass. (kjøpte dem for 10,- på tier'n en gang i tiden :D )

Fikk "ånden over meg" for en stund siden og malte vaser, flasker og potteskjulere.. ble ganske fint..

Må vel male dem på nytt når jeg flytter inn i nytt hus.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lack-hylle? Hvordan ser den ut? :) Høres forøvrig ut som en flott og dekorativ ide!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...