Gå til innhold

middag til barn 1-2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva med å lage potetmos og så blande potetmos og kote grønnsaker (f.eks "selskapsblanding" som man kan kjøpe på butikken. de fleste unger liker potetmos og syntes kanskje det er ekstra "kult" om de får mer farger i potetstappen.

de kan jo også få ertestuig, kålrotstappe osv. kanskje de liker raspete gulrøtter?

eller hva med å lage saltat? putte oppi salat, paprika, ananas, agurk, mais, pasta/kylling, ost, tomater osv. evt så kan dere ha alle ingrediensene oppi forskjellige skåler som i taco og lage deres egen salat. kanskje ungene vil like å lage det selv og plukke ut tingene selv.

dere kan jo prøve å la barna være med når dere lager middag. kanskje de blir ekstra interessert i å spise maten de selv har laget.

eller hva med å ha oppskjærte grønnsaker og dipp som tilbehør til maten?

eksempler på mat de kan være med å lage som inneholder grønnsaker:

grillspyd (grønnsaker + kylling/pølse/annet kjøtt)kan ha ris/potetmos vedsiden av.

taco

salat

hjemmelaget grønnsakssuppe/lapskaus

grønnsaksgrateng med f.eks kylling

wook (om det skrives slik)

paier med grønnsaker

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener også, som mange andre her, at barn bør spise det samme som de voksne, så sant de ikke er allergiske. Min gutt får det samme som oss, men det er ikke alltid han spiser alt han får på tallerkenen sin. Det er greit. Jeg er overbevist om at selv om han ikke liker salat nå, så vil han etterhvert få smaken på det fordi han får det på fatet så ofte.

Dere kan jo i allefall variere fiskekakene og pølsene med fiskeboller i hvit saus og kjøttkaker/kjøttboller i brun saus. Mos poteter og kanskje litt kokt gulrot oppi.

Gryteretter pleier også å være bra. Kjøtt er vanskelig å tygge, men kjøttdeig pleier å gli ned. Pølser går også an å bruke i gryterett. Lapskaus?

Hvis dere spiser rå grønnsaker, kan han kanskje få dem kokte?

takk for gode tips! Jeg laget faktisk brunsaus i dag, og puttet litt kjøttpølse og brød oppi. Men da jeg smakte, fant jeg ut at brunsausen var ikke helt uten salt *flau*. jeg lager brunsaus fra bunnen, og bruker buljonpulver+varmt vann istedenfor kraft. Hvordan lager dere brun saus? Helt uten salt?

Og de gangene vi har laget fiskeboller+hvitsaus, pleier vi å bruke kraften fra fiskebollene. MEN DET ER SALT I DEN OGSÅ! Hjelp!

AnonymBruker
Skrevet

Brun saus: smelter smør/margarin og røre inn mel (evt kan du blande mel ut i vann om du ikke vil ha fettet), sper med vann til passe konsistens og lar det koke en stud for å få vekk melsmaken. Så tar du av saus til barnet, mens det for de voksne kan puttes i salt + div krydder og kraft så sausen får smak.

Hvit saus: smelter smør som over (evt mel + vann) og sper med melk. lar det koke til passe konsistens og melsmaken er vekke. Ta av saus til barnet, og tilsett salt, karri, kraft osv til de voksne.

Dersom du lager kraft selv, kan denne lages uten salt, og fyses i isbitposer som du tar opp når du skal lage saus.

Jeg likte heller ikke gurot som barn, men når den var most med hvit saus og poteter syns jeg det var knallgodt, og hadde så fin farge. Verdt et forsøk!

Skrevet

Ts: Jeg lager saus på samme måte som deg, og noen ting må man bare innfinne seg med at ikke kan bli helt fritt for salt. Da må man bare fokusere på å f.eks sørge for at resten av maten ikke er så salt.

Skrevet

jeg vet at helsesøster anbefaler at barna ikke skal ha mye salt, men jeg jobber i barnehage og ser hver dag at mange barn spiser nesten bare salami/små pølser/skinkeost til både frokost og lunch+ at de får posesupper til middag. Hvor sunt er dette?

I virkeligheten så får barna i seg ganske mye salt i løpet av en dag

Jobber selv i bhg, og har jobbet som kokk, og har egne barn. Mitt tips er at du lar barnet bli med på å lage maten til dere alle i familien, og at det må smake på alt, men ikke trenger å spise opp alt - da vennes det med smakene på sikt. Ved å ha middag så tidlig at dere kan spise kveldsmat før barnet legger seg, så unngår du at barnet legger seg sulten.

Og ja, mange, alt for mage barnehager er "flinke" med å tilby varmmat eller alternativ til "kun" brødmat i barnehagen, men desverre er mange enda "veldig flinke" til å tro at det er nok med fiskepinner, Toro eller annen ferdigmat/supper - eller pølser/burgere/pasta+kjøttdeig. Det finnes så utrolig mange kode oppskriftsbøker der både voksne og barn kan lage maten sammen, slik at den blir næringsrik og sunn - MEN det er opp til dere foreldre å stille krav til deres barnehage og næringen de får i seg der. Men husk også at det er like viktig hva barnet spiser hjemme.

I en undersøkelse for ikke så lenge siden så viste det seg av kommunale barnehager var "flinkest" i klassen til å "kun" tilby brødmat og ingen andre alternativ til barna, noe å tenke på når dere "velger" barnehageplass??

Gjest BettyBoop28
Skrevet

trenger hjelp til middag til barn ca. 1-2 år. Det skal ikke være Grandiosa eller posesupper, for det spiser vi ikke. Vi har nemlig et barn som ikke er glad i grønnsaker (veldig ulikt meg), men spiser gjerne masse frukt og rosiner. Hva skal jeg gi ham til middag?

Foreløpig bytter vi mellom grøt, fiskekaker og kjøttpølser (uten tilbehør)

lag supper fra scratch da

Skrevet

Obs, husk at det er en god del salt i buljong, i tillegg til mye ferdigmat, med masse salt.

En poppis rett her er kyllingfilet kokt med grønnsaker (f.eks gulrot, brokkolig, selleri, litt løk), evt. krydderurt, og pasta eller ris.

Jeg koker kjøttet for seg, grønnsaker og urt sammen og pasta/ris på siden. Blander så alt sammen med deilig grønnsakskraft fra kokinga, og har til middag og fryser ned litt.

Godt og enkelt, og så lager jeg vår kyllingmiddag samtidig, bare med krydder og salt.

Her var potet lite poppis til småen.

Håper dere finner ting som får opp matinteressen til barnet! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo i allefall variere fiskekakene og pølsene med fiskeboller i hvit saus og kjøttkaker/kjøttboller i brun saus. Mos poteter og kanskje litt kokt gulrot oppi.

Gryteretter pleier også å være bra. Kjøtt er vanskelig å tygge, men kjøttdeig pleier å gli ned. Pølser går også an å bruke i gryterett. Lapskaus?

Hvis dere spiser rå grønnsaker, kan han kanskje få dem kokte?

Jeg er også enig i at barnet bør kokte grønnsaker fordi de ofte er mildere i smaken.

Pølser inneholder mye salt så forstår ikke hvorfor salt er fy, mens pølser er ok?. Da ville jeg heller laget en god brun saus og hatt i hjemmelagde kjøttkaker. Eller bare steke kjøttdeig og ha i brun saus eller tomatsaus. Lar du sausen koke lenge med gulrøtter og løk tilsetter det også smak og vitaminer. Pass på at det ikke er ferdigsaltet kjøttdeig. Hvis kjøttdeig ikke glir ned kan du bruke farsedeig. Det er mer fett, men ligner mer på pølser i konsistens. Prøv dere frem med forskjellig type kjøttdeig, kylling, karbonadedeig og farser.

Server med hjemmelaget potetmos og kokte gulrøtter (de økologiske smaker bedre og er søtere). Et sted må dere starte. Du kan også bruke kjøkkenmaskin og blande kokte grønnsaker i sausen, eller i lapskausen hvis barnet ikke liker en ting, men par andre ting. Ellers synes jeg ikke hver dag må bli et mas og noen dager kan dere servere det dere spiser og la barnet velge hvilke grønnsaker og la barnet leke med maten og spise selv. Synes ikke barnet er for lite til å spise selv. Noen begynner lenge før det. Det blir søl men det må man godta når det er småbarn. Hva med kylling?

Liker ikke barnet laks, kan du lage laksesuppe. Da får barnet i seg de fleste næringstoffene. Cluet er vel å venne barnet til å like noen sauser og smaker og blande i usynlige grønnsaker og par ganger i uka servere salat og rå grønnsaker for å venne barnet til smaken og variasjon.

Jeg gjorde det på denne måten og det gikk bra, selv om det ikke var perfekt før barnet var i tenårsalderen.

Skrevet

Mine tvillinger på 18 mnd spiser nøyaktig det samme som oss voksne, amt sin 4-årige bror. Vi spiser vanlig, sunn middag hver dag. Feks fisk, poteter og grønsaker, kylling, ris, hjemmelagde kjøttkaker, stek, pasta etc etc etc.

Jeg liker å lage maten selv, slik at det er sunt og godt for alle mann. Gå på Matprat.no for ukesmeny hvis det er middagstips du er ute etter :goodbye:

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser både vanlig, norsk husmannskost og mer "eksotiske" middagsvarianter (om man kan kalle det det...). Vi bruker så godt som ingen hel-/halvfabrikata - det hender en sjelden gang iblant at vi bruker Dolmio pastasaus (som ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer), et glass Uncle Ben's eller en pakke fiskepinner.

Typisk middagsmat kan være:

- Kjøttkaker/medisterkaker i brun saus, poteter, ertestuing, kokte grønnsaker

- Fiskekaker i brun saus, poteter, kålstuing, kokte grønnsaker

- Kjøttboller i lys tomatsaus, (fullkorn)makaroni, grønnsaker

- Sosakjøtt (rent kjøtt kokt i saus til det er helt mørt), poteter, grønnsaker

- Pølsegrateng/fiskegrateng med råkost

- Seibiff m/løk, poteter, råkost

- Kokt torsk, poteter, gulrøtter og litt smeltet smør

- Laks/ørret (kokt/ovnsbakt/pannestekt)med agurksalat og rømme

- Diverse gryteretter (varier kjøtt og grønnsaker etter ønske), ris og salat

- Lasagne/Moussaka m/salat

- Frikassé av lam/kylling

- Kylling/kalkunfilet m/ris/pasta/potetbåter/bulgursalat og masse grønt, yoghurtdressing

- Pytt i panne med speilegg

- Chili con carne

- Diverse supper, både jevnede og klare - grønnsakssuppe, kjøttsuppe, fiskesuppe, tomatsuppe, ertesuppe, hønsesuppe, blomkålsuppe osv osv. Noen ganger har vi pannekaker ved siden av (lager røra uten sukker, bruker enten rørte blåbær eler et lite sukkerstrø på)

- Risotto

- Spaghetti Carbonara

- Wraps

- Vietnamesiske vårruller

- Mye bulgur/couscous sammen med fisk/kylling/kalkun/kjøtt, salat og dressing/saus basert på yoghurt

Ellers lager vi gjerne pizza eller taco i helgen, veldig glad i indisk mat, sushi, tapas osv. Mannen min og jeg lager gjerne også tre-retters middager på lørdagskveldene, da spiser vi gjerne risengrynsgrøt tidligere på dagen og så spiser ungene vanlig kveldsmat/evt så får eldstemann ostesmørbrød/toast før leggetid.

Vi har en toåring og en femåring, hvorav femåringen alltid har vært "saus og potet-gutt" og som har sine klare favoritter på hva han liker, hva som er greit og hva som er æææææsj (han liker ikke kokte gulrøtter, men elsker dem rå, spiser gjerne grønne grønnsaker. Ikke glad i rent kjøtt, om det ikke er så kokt i stykker at det "tråder" seg) . Vi vil han skal ta litt av alt på tallerkenen sin, gjerne smake på alt men ingen krav om at han må spise opp. Toåringen er generellt glad i all mat, elsker oliven, fetaost og det meste av grønnsaker, men nekter poteter. Begge ungene er veldig glad i frukt, og det spiser vi mye av.

Skrevet

Husk at salt ikke er livsfarlig i normale mengder :). Man skal selvfølgelig begrense saltmengden, spesielt til små barn, men ikke glem at det faktisk er livsfarlig å IKKE få i seg salt :). (Når det er sagt, er det jo nærmest umulig å ha nullinntak av salt)

Balansen mellom salt og væske er viktig, så hvis barna drikker godt, er det ikke farlig om de får i seg mat med vanlig saltmengde, som det f.eks. er i pølser (faktisk er det viktig med litt salt når man har stort væskeinntak). Man kan heller unngå ekstrasalting av f.eks. kokevann, men det er ikke nødvendig å skygge unna alle former for saltholdige matvarer. Buljong er helt kurant så lenge det ikke er fullt av andre salte produkter i matretten.

• Liker 1
Skrevet

Ts igjen

SmallTalk, jeg er enig med deg

problemet er at da spiser han ikke. Han sitter og bare pirker i maten, også legger han seg og sovner. Våkner ca. kl. 23 og skriker fordi han er så sulten at han ikke får sove.

Han er veldig liten og skjønner ikke at han må spise ellers må han legge seg sulten.

Hva gir dere til barna når dere spiser taco/sushi/curry, o.l.?

Jeg gjør ikke noe stort ut av om treåringen spiser middagen sin eller ikke. Hun får det samme som oss bortsett fra sterk mat, da tar jeg av litt kjøtt/kylling til henne før krydderet has i.

Den ene dagen liker ungen feks erter mens hun ikke liker det neste dag, sånn varierer det hele tiden med hva hun spiser, vi nevner ikke dette å lar henne spise det hun vil ha av det som blir servert.

Rett før leggetid får hun brød, det spiser hun alltid så da er hun jo mett til hun skal sove.

En slager her er de små runde boksene med makrell i tomat, en sånn boks blir spist opp med skje:)

Forøvrig så er det sånn hos oss at treåringen kun spiser brød og joghurt i perioder da hun ikke tar noe av middagen sin, dette kommenterer vi heller ikke og plutselig en dag så stapper hun innpå:)

Pasta som tilbehør er populært og minimais og tomatbønner er digg!

Jeg er ikke streng på om ungene her spiser middagen sin eller ikke men de får IKKE lov til å si æsj om mat eller klage over hva som blir servert og de må alltid si takk for maten når vi går fra bordet.

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn får servert det vi har til middag, og hvis de ikke liker, så får de spise tilbehør (pasta, poteter osv) eller vente til kveldsmat. Vi lager IKKE flere middager ihvertfall.

Mannen min er vokst opp i en familie der alle får det de vil til middag. Svigerfar spiser bare en spesiell middagsrett, og dette spiser han hver dag. Mannen min var ekstremt kresen når jeg møtte ham, men jeg nektet å gå med på å lage egen mat til ham, og siden han ikke kan lage mat måtte han bare spise det jeg lagde, hehe.

Svogeren min (broren til mannen min) er jo også oppvokst med morens dikkedarier, og har oppdratt sønnen sin på samme måten. Denne ungen blir bare mer og mer kresen, og når de skal i middagsbesøk må de ha med egen middag til ungen fordi han ikke liker noenting.

I tillegg sier de "sånn liker ikke du" hvis ungen vil smake på noe barn ikke vanligvis liker.

Jeg lar barna mine smake på alt de har lyst til å smake på (så lenge det ikke er farlig, da). Eldste min på 4 år elsker sopp, sushi, sterk mat, "uvanlige" grønnsaker osv. Det eneste hun ikke liker som jeg kan komme på er sjokoladepudding, da brekker hun seg faktisk, men det gjør ikke så mye, hehe :-)

Jeg tror altså det er viktig å være konsekvent på at man skal spise/smake på det man blir servert, og å oppfordre barna til å smake på og ha det gøy med mat!

Dette med salt har jeg aldri vært veldig streng på (utenom før de var et år), vi lager for det meste all mat fra bunnen, og om det er litt salt i det får det bare være sånn. Bruker for det meste pålegg med lite/uten salt, da.

AnonymBruker
Skrevet

sånn litt off-topic, men i dag skal jeg lage levergryte med fløte (Grete Roede oppskrift). Er det noen som vet om små barn kan spise lever?

takk:)

Skrevet

Lever er jo supert; det inneholder masse jern, og er lett å spise for en liten krabat. :tommelsmil:

(Jeg skulle ønske jeg taklet konsistensen.)

Her får frøkna på 17 måneder det samme som vi spiser. Unntaket var den dagen i jula hvor vi hadde gravlakssalat med fennikel, agurk og sennepsdressing, som uansett ikke hadde gått ned. Det varierer hvor mye hun spiser, og grønnsaker er tydeligvis livsfarlig, men vi gjør ikke noe nummer av det, og tenker at før eller senere vil hun spise det.

Annonse
Skrevet

Ett tips till att få barnen att äta grönsaker är att servera dem som snacks eller förrätt innan maten, då är de hungriga och kanske sugna på att smaka något nytt.

Ett annat är att servera uppskurna grönsaker i glas och på fat till TVn. Det ser trevligt ut och barnen brukar vilja prova.

Gjest enda ei
Skrevet

Vi har en skikkelig "kresenguri" og en som spiser alt, disse barna har blitt behandlet helt likt, men med helt forskjellig resultat så jeg blir litt oppgitt når enkelte tydeligvis mener at bare foreldrene ikke gir seg så spiser barna alt. Når det er sagt serverer vi også bare en middag, hvis ”kresenguri” ikke vil ha mat må hun vente til kveldsmaten. Vi spiser så tidlig at det er tid til kveldsmat to timer senere og da slipper hun å legge seg sulten.

Sånn er det her også, har tre barn og to av dem spiser alt de får mens den tredje er utrolig kresen og de har blitt behandlet likt matmessig. Ungene har fått det samme som vi har fått, da de var så små at de ikke kunne spise selv så moste vi den maten vi spiste.

AnonymBruker
Skrevet

Variasjon er viktig. Og foreldrene må kanskje lage middager de selv ikke liker så godt noen ganger, erstatte salat med kokte grønnsaker eller en grønnsaksuppe som forrett?

Skrevet

Datteren min er nå 1,5år, og hun liker ikke rå eller wokede grønnsaker.. De blir for harde å tygge og smaker sikkert rart.. Men kokte grønnsaker kaster hun nedpå! Og kutt de gjerne slik at de går et "håndtak" brokkåli og blomkål med stilk feks :) Mais er favoritt maten hennes! Den kan hun pille på ;)

Salat spiser hun ikke, det er litt vanskelig å tygge det for små tenner (det er min erfaring siden hun sitter og tygger og tygger, men ender opp med å spytte det ut eller brekker seg), agurkstenger er og så veldig populært (paprikastenger hadde sikkert også vært det hvis hun hadde tålt det)

Ser det var en som skrev at de tok i muskat etter at ungene sin del var tatt av, men muskatt er vel et rent krydder, det er jo ikke salt i det.. Så jeg ville ha brukt muskatt i den hvite sausen jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...