Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren leier leilighet og har alltid gjort det. Jeg har veldig lyst på noe eget, for jeg er lei av leiemarkedet. Hvis jeg skal kjøpe gjør jeg det alene, og så deler han på faste utgifter og betaler litt husleie. Han har nemlig ikke mulighet til å få lån, uten at jeg vil gå nærmere inn på hvorfor.

Så er saken den at om jeg kjøper så har jeg ikke råd til mer enn ei toroms. Samboeren min har ei datter på 13 som bor hos oss minst annenhver helg, ofte mer. Og i tillegg så planlegger vi en liten en sammen, og det kan ikke vente i flere år for vi er begge i en alder der det nærmer seg "nå eller aldri". Det blir jo selvsagt altfor trangt med ei toroms da, men jeg ser ærlig talt ikke noe alternativ.

Leiemarkedet her er så stramt at det koster like mye å leie som å eie, så det går tregt med sparingen. Vi sparer rundt 2000 kr pr mnd (mer når vi har mulighet) og har nå en egenkapital på nesten 100.000 kr. Hvis vi skal vente til vi/jeg har klart å spare opp en større egenandel så blir det ikke boligkjøp på flere år. Det føles litt bortkastet å betale like mye for å leie som for å eie, og så får vi ingenting igjen for det.

Vi kan heller ikke flytte fra byen av hensyn til stedatteren min. Og vi har prøvd å finne leilighet litt utenfor byen, men da blir det økte utgifter til bil (trenger to biler i såfall, bussforbindelsene er elendige), så da blir det ikke billigere totalt sett likevel.

Hva ville du gjort i min situasjon?

Jeg lurer på om det kan være verdt investeringen å kjøpe ei toroms og leve trangt i et par år, for så å kunne kjøpe noe større senere? Jeg er litt redd for de evig stigende prisene og at vi om et par år kommer til å angre på at vi ikke kjøpte tidligere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha ventet en stund, og eventuelt kuttet ut noen utgifter nå slik at du/dere kunne spare noe mer pr måned.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Må bare legge til at vi har tenkt at jenta til samboeren min skal få bruke soverommet når hun er hos oss, så kan vi sove på stua. Men med en liten baby i tillegg så ville det blitt veldig slitsomt.

Huff. Skjønner jo egentlig at vi er nødt til å vente. Er bare så inderlig lei av å betale rundt 100.000 kr i husleie pr år uten å få noe igjen for det. :tristbla:

Skrevet

TS igjen.

Må bare legge til at vi har tenkt at jenta til samboeren min skal få bruke soverommet når hun er hos oss, så kan vi sove på stua. Men med en liten baby i tillegg så ville det blitt veldig slitsomt.

Huff. Skjønner jo egentlig at vi er nødt til å vente. Er bare så inderlig lei av å betale rundt 100.000 kr i husleie pr år uten å få noe igjen for det. :tristbla:

Kan du låne penger hos kommunen, ev søke tilskudd fra kommunen?

Kan du flytte noe på deg for å kunne kjøpe en noe større bolig, det er jo utrolig irriterende å aldri kunne eie sitt eget når du har lyst til det.

Skrevet

Hva med den leiligheten dere leier nå, har dere to soverom der? I så fall betyr et boligkjøp at dere går ned i standard, selv om dere betaler det samme.

Uavhengig av dette, ville jeg likevel ha ventet med å kjøpe. Særlig med tanke på at dere har tenkt å få barn, noe som innebærer en del økte utgifter. Har man ikke råd, så får man bare la være og heller spare.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du låne penger hos kommunen, ev søke tilskudd fra kommunen?

Kan du flytte noe på deg for å kunne kjøpe en noe større bolig, det er jo utrolig irriterende å aldri kunne eie sitt eget når du har lyst til det.

TS her

Tenker du husbanklån? Ja, den muligheten er vurdert. Men da må man først ha negativt svar fra to vanlige banker, og det kommer jeg ikke til å få. Det vil gå greit å få lån til ei toroms. Hva mener du med tilskudd?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med den leiligheten dere leier nå, har dere to soverom der? I så fall betyr et boligkjøp at dere går ned i standard, selv om dere betaler det samme.

Uavhengig av dette, ville jeg likevel ha ventet med å kjøpe. Særlig med tanke på at dere har tenkt å få barn, noe som innebærer en del økte utgifter. Har man ikke råd, så får man bare la være og heller spare.

TS her

Ja, vi har to soverom nå, og betaler mer i husleie enn hva vi ville gjort om vi eide en toroms. Greia er at vi har råd til å leie treroms, og vi ville hatt råd til å eie en treroms også. Bankene er imidlertid såpass forsiktige nå at de ikke vil låne meg mer enn det som må til for en toroms. Vi har tatt med babyutgifter i regnskapet, så det er ikke noe problem å klare ei toroms.

En annen del av dette er jo at samboeren min vil dele på utgifter og betale husleie til meg, men det tar ikke banken med i regnestykket. Derfor er ei toroms i et eldre borettslag det eneste jeg kan få råd til.

Så kort oppsummert: Vi har råd, men det vil bli trangt om plassen.

Men jeg tror likevel også vi vil vente. Er bare så innmari lei av å være på leiemarkedet.

AnonymBruker
Skrevet

På en måte er det fornuftig å vente, men på en annen side blir det neppe enklere å komme inn på boligmarkedet neste år.

Aftenposten: Venter opp mot 10 prosent prisvekst

Prisøkningen i boligmarkedet i år kan bli på mellom 6 og 10 prosent, mener eksperter Aftenposten har snakket med.
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Tenker du husbanklån? Ja, den muligheten er vurdert. Men da må man først ha negativt svar fra to vanlige banker, og det kommer jeg ikke til å få. Det vil gå greit å få lån til ei toroms. Hva mener du med tilskudd?

Det stemmer ikke at du må ha fått avslag fra to banker før du kan få innvilget husbanklån. Også startlån og boligtilskudd kan du søke via kommunen uten å ha fått avslag i banken. Dere er unge og i etableringsfasen. Vet ikke om din samboer vil få lån hvis han har mye gjeld eller inkassosaker, men du kan søke uahengig av han. Det lønner seg å fryse renta, 5, 10 eller 20 år. Nedbetalingstiden kan du bestemme selv, helt opp til 30 år.

Hvis dere kjøper en toroms, kan dere se på det som en investering og leie ut når dere får familieforøkelse hvis ikke salg lønner seg og prisene har stått stille.

Du kan be om en samtale med økonomisk rådgiver i kommunen ved boligkontoret.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke at du må ha fått avslag fra to banker før du kan få innvilget husbanklån. Også startlån og boligtilskudd kan du søke via kommunen uten å ha fått avslag i banken. Dere er unge og i etableringsfasen. Vet ikke om din samboer vil få lån hvis han har mye gjeld eller inkassosaker, men du kan søke uahengig av han. Det lønner seg å fryse renta, 5, 10 eller 20 år. Nedbetalingstiden kan du bestemme selv, helt opp til 30 år.

Hvis dere kjøper en toroms, kan dere se på det som en investering og leie ut når dere får familieforøkelse hvis ikke salg lønner seg og prisene har stått stille.

Du kan be om en samtale med økonomisk rådgiver i kommunen ved boligkontoret.

TS her.

Da jeg snakket med husbanken her i kommunen sa de at jeg måtte legge ved avslag fra to banker. Hm, dette må jeg sjekke nærmere. Takk for tipset.

Skrevet

TS her

Du må ikke ha negativt svar fra to banker, for å få husbanklån.

Vi har akkurat kjøpt oss hus, og når vi var i banken sa hun at for at vi skulle få låne den summen vi ønsket, måtte vi få godkjent et lån gjennom husbanken. Så vi søkte, og det fikk vi. Dermed fikk vi også låne det vi ønsket av banken. :)

Kriteriet for å låne er vel at man må være førstegangskjøper, tror jeg, og muligens under en viss alder, uten at jeg vet noe mer om det. :)

Det er iallefall verdt å søke... :)

AnonymBruker
Skrevet

På en måte er det fornuftig å vente, men på en annen side blir det neppe enklere å komme inn på boligmarkedet neste år.

Ja, det er nettopp dette som får meg til å vingle så veldig. Jeg skulle ønske jeg hadde kjøpt leilighet for ti år siden. Jeg hadde mulighet da også, men fant ut at det var best å vente. Så skjedde mye i mellomtida, og nå begynner jeg på nytt igjen. Hadde jeg kjøpt den leiligheta for ti år siden (som jeg ville klart å betale for i alle disse årene, selv om den økonomiske situasjonen endret seg til det verre) så kunne jeg solgt den i dag og hatt et pent lite overskudd til å spe på når jeg så ville kjøpt noe større.

Valgets kvaler... Har jo som sagt råd til ei toroms, iberegnet renteøkning opp til åtte prosent OG ekstra utgifter knyttet til baby. Men så var det det at det blir skrekkelig trangt om plassen og vi er engstelige for hvordan samboerens datter skal håndtere det. Hun går jo inn i en alder der hun trenger mer og mer privatliv.

Har forresten sett på ei toroms som har en praktisk inneglasset veranda. Verandaen kan brukes som et ekstra rom sålenge det ikke er sprengkulde og man har godt med varme der. Mange i borettslaget bruker denne som tv-stue og lignende store deler av året (kun med unntak av perioder med rundt ti minus eller kaldere, noe som vil si totalt ca. en måned hvert år). Kanskje ei sånn leilighet kunne avlastet litt med tanke på plassmangel.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha negativt svar fra to banker, for å få husbanklån.

Vi har akkurat kjøpt oss hus, og når vi var i banken sa hun at for at vi skulle få låne den summen vi ønsket, måtte vi få godkjent et lån gjennom husbanken. Så vi søkte, og det fikk vi. Dermed fikk vi også låne det vi ønsket av banken. :)

Kriteriet for å låne er vel at man må være førstegangskjøper, tror jeg, og muligens under en viss alder, uten at jeg vet noe mer om det. :)

Det er iallefall verdt å søke... :)

Det ser ut som kommunen her jeg bor ikke har helt kontroll på reglene. Dette høres jo bra ut da. Kanskje vi kan få lån til ei lita treroms istedet, da hadde mye vært løst. :)

Tusen takk for svar!

TS

Skrevet

Mulig dere har fulgt godt med i markedet lenge , men hadde fulgt med noen måneder til og sett om det hadde dukket opp noe i riktig prisklasse , men som var en treroms .

Syntes det hørtes veldig kronglete ut med så mange mennesker i en 2roms .

Har en venninne nå som bor i 2roms med en liten tass som snart blir 4 og de begynner virkelig å føle på at det er altfor trangt med bare 2roms når barnet begynner å bli litt eldre og ta litt mer plass . Og hva hvis dere vil ha et barn til etter det første ?

Skrevet

Ville definitivt ventet til jeg hadde råd til en treroms. En toroms blir for trangt, og dere vil med stor sannsynlighet bli nødt til å finne et større sted om få år, spesielt hvis dere planlegger å få barn. Og da risikerer dere å selge med tap, da det er store utgifter både i forbindelse med kjøp og salg, og en eventuell prisstigning ville neppe oversteget disse kostnadene.

Ja, det er som oftest billigere å eie enn å leie, men i deres tilfelle vil det være mer økonomisk gunstig å vente til dere har råd til en treroms.

Skrevet

Litt feil å argumentere på denne måten. Man vet aldri hvordan boligprisene vil endre seg, og man bør basere et boligkjøp på en god og stabil økonomi og ikke fordi det sannsynligvis vil bli enda vanskeligere til neste år.

Skrevet

Det lønner seg å fryse renta, 5, 10 eller 20 år.

Hvor har du dette fra? Det er bred enighet om at fastrente i de fleste tilfeller ikke lønner seg. Dessuten risikerer man å måtte betale store summer i straffegebyr dersom man selger boligen før bindingstiden er over. Det vil etter min mening være direkte idiotisk å binde renta i 10 eller 20 år ved kjøp av en toromsleilighet.

AnonymBruker
Skrevet

Litt feil å argumentere på denne måten. Man vet aldri hvordan boligprisene vil endre seg, og man bør basere et boligkjøp på en god og stabil økonomi og ikke fordi det sannsynligvis vil bli enda vanskeligere til neste år.

Sant nok at man aldri vet helt sikkert hvordan boligprisene vil endre seg. Men mange ting tyder i retning av at prisene fortsetter oppover. 1) lav boligbygging 2) lav rente 3) lav arbeidsledighet 4) generelt god økonomi

Slik sett er det absolutt fornuftig å tenke på om man skal kjøpe en 2-roms nå, og så oppgradere til en 3-roms om noen år. Slik at man er med på prisstigningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...