Gå til innhold

Fra fulltid til deltid, tar ikke opp lån lenger, skal jeg betale da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har studert noen år nå, og har alltid tatt opp en eller en annen grad av studielån. Dette semesteret begynte jeg som fulltidsstudent, men trakk 50 % av eksamensoppmeldingene mine innen fristen, og varslet Lånekassen om dette.

De 7 neste semestrene skal jeg studere 50 %, og ikke ta opp mer studielån. De neste 3 semesterene kommer jeg til å tjene 240 000 i året, etter dette vet jeg ikke hva jeg kommer til å tjene.

Jeg driver og leser på Lånekassen sine sider for å finne ut om jeg skal begynne å betale tilbake, eller om jeg kan få betalingsutsettelse og evt rentefritak, men jeg blir ikke klokere.

Skal jeg vente med å foreta meg noe til at Lånekassen tar kontakt, eller skal jeg søke om noe nå?

Jeg er gift, har barn under 16 år, og har ellers relativt høye låneutgifter som gjør at jeg gjerne kunne tenke meg en stund til uten å måtte betale på studielånet.

Er det noen som har peiling på hva jeg skal gjøre/hva jeg har rett til?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal i utgangspunktet betale når du er deltidsstudent, ja (til og med når du får støtte fra Lånekassa samtidig..), men du kan ha rett til rentefritak. Også kan du søke om betalingsutsettelse endel ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...