AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #1 Skrevet 2. januar 2011 Jeg kjører til og fra jobb ca. 6 mil. Når jeg googler så får jeg treff på at det er 3 kr per km når man overstiger 90000 km. MEN på selvangivelseen står det 1,50 kr per km. Hvilken skal jeg bruke? Jeg jobber i nabobyen som vanlig arbeidstaker og bruker egen bil kun til og fra jobb. Kjører ikke noe annet i forbindelse med jobben. Håper på svar
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 det er forskjell på reisefradrag og kjøregodtgjørelse. Kjøregodtgjørelse er det du kan få skattefritt fra arbeidsgiver for yrkesreiser, dvs reiser i arbeidstiden. reisefradrag er en privatkostnad som du kan trekke fra på selvangivelsen. For meg høres det ut som du skal beregne reisefradraget. Du kan lese mer om dette: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Fradrag-for-reiser-mellom-hjem-og-arbeid/ Du har ingen hast med å beregne dette, du må bare huske å fylle det inn i selvangivelsen som leveres i april i 2011. Arbeidsgiver skal ikke bli involvert i dette, dvs det skal ikke med på lønns-og trekkoppgaven din.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 det er forskjell på reisefradrag og kjøregodtgjørelse. Kjøregodtgjørelse er det du kan få skattefritt fra arbeidsgiver for yrkesreiser, dvs reiser i arbeidstiden. reisefradrag er en privatkostnad som du kan trekke fra på selvangivelsen. For meg høres det ut som du skal beregne reisefradraget. Du kan lese mer om dette: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Fradrag-for-reiser-mellom-hjem-og-arbeid/ Du har ingen hast med å beregne dette, du må bare huske å fylle det inn i selvangivelsen som leveres i april i 2011. Arbeidsgiver skal ikke bli involvert i dette, dvs det skal ikke med på lønns-og trekkoppgaven din. kan jo legge til at reisefradraget fungerer slik at du får fradrag i din inntekt (i tillegg til minstefradraget) for det beløp som overstiger 13700. regnestykket blir da som følger: 60 km X 260 dager (hvis du jobber fulltid) X 1,5 kr= 23.400. trekker så fra bunnfradrag : 23400-13700=9700. Dette kommer til fradrag i alminnelig inntekt, dvs en netto skattebesparelse på 9700 X 28% =2716 Vet ikke om dette ga deg mer forståelse?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 Takk for svar! Ja da er det den 1,50 kr satsen jeg skal bruke. Grunnen til at jeg regner over dette nå er fordi jeg har hatt flere forskjellige stillingsprosenter i 2010. Greit å få oversikt mens man ennå husker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå