Gå til innhold

Har dere delt eller felles økonomi?

Delt eller felles økonomi?  

57 stemmer

1. 1. Har dere delt eller felles økonomi?

• Felles økonomi
      34
    • Delt økonomi
      21
    • Er ikke i forhold
      2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan dere i parforhold ordner det økonomiske.

Er økonomien delt eller felles?

Hvor lenge har dere vært sammen, samboere, gift, felles barn o.l?

Hvordan løser dere det økonomiske og hvorfor har dere valgt denne måten å gjøre det på?

Vi er selv i tankeboksen mht hvilke måte som er best for oss, så gleder meg veldig til å lese svar fra dere her :)

(Er klar over at mange har en variant mellom felles og delt økonomi, så kryss for det dere føler er mest riktig å kalle deres ordning)

Videoannonse
Annonse
Gjest Krizzy
Skrevet

Eneste mannen jeg har bodd med, vi hadde ikke felles økonomi sammen. Vi var sammen i cirka 18 måneder. Hadde annhver måned at vi skulle betale husleien, og handle mat.

Nå har jeg kun min egen økonomi, og tenke på.

Skrevet

Vi har felles økonomi, og har hatt det fra dag èn. Samboere, ingen barn. For oss er det så enkelt som at vi når ser på oss som èn familie. Da jeg vokste opp var det utenkelig at mor og far skulle ha egne penger - pengene var felles, de var èn enhet, èn familie. Slik ser vi på det også. (At jeg sier "ên enhet" må ikke misforstås, vi er selvsagt fortsatt to selvstendige individer som ikke eier hverandre). For meg er delt økonomi i et samboerforhold nærmest uforståelig.

Skrevet (endret)

Vi er vel nærmere felles økonomi enn delt. Er samboere og har forløpig ingen barn.

Kjære ville innledningsvis ha delt økonomi, men vi fant fort ut at som samboere funker det ikke med delt økonomi, det blir bare slitsomt.

Vi betaler riktignok halvparten av husleia og felles regninger hver, men maten betaler den som tilfeldigvis er innom butikken, uten at vi tenker noe mer over det. Er den ene blakk hjelper den andre til.

Eneste er hvis vi skal kjøpe ting til hobbyene våre, ting til hans hobby går fra hans lomme og ting til mine hobbyer går fra min lomme :)

Endret av Envy
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke helt felles økonomi. Vi deler husleie og strøm 50/50, og kjøper mat om hverandre uten å regne på det. Men vi har også egne sparepenger og forbruk til hobbyer, klær osv går av hver vår lomme. Synes det fungerer greiest når vi har ganske ulike prioriteringer (jeg sparer ca 1/3 av inntekt/studielån mens han bruker nesten hele), og lurer på hvordan vi skulle blitt enige om ting om alt gikk i en felles pott. Den dagen vi evt kjøper bolig kommer begge til å bruke av sin egenkapital (han har også spart + arvet), og fordeling av lån bli beregnet utfra dette + betalingsevne. Dersom den ene er blakk (og det ikke er helt selvforskyldt pga store tulleinnkjøp..) bidrar den andre mer, og om vi skal gjøre ting sammen som koster penger betaler vi også etter evne. Vi har relativt lik inntekt nå, men i perioder har det vært mer skeivt fordelt.

Skrevet

Vi har en mellomting. Vi har opprettet en fells konto som vi har et debetkort hver til. Denne kontoen brukes til mat, husleie, strøm, lisens, drikke hvis vi går ut sammen, denslags. Også tar vi ting som telefonregning, kollektivtransport, klær, kosmetikk, hobbyting m.m. hver for oss. Synes det funker supert så langt (vi har bodd sammen i 6 mnd). :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en mellomting. Vi har opprettet en fells konto som vi har et debetkort hver til. Denne kontoen brukes til mat, husleie, strøm, lisens, drikke hvis vi går ut sammen, denslags. Også tar vi ting som telefonregning, kollektivtransport, klær, kosmetikk, hobbyting m.m. hver for oss. Synes det funker supert så langt (vi har bodd sammen i 6 mnd). :)

Vi har vel også en slik løsning. Dvs vi betaler begge inn til en felleskonto som brukes til å handle mat, når vi går på kino sammen, bestiller flybilletter til begge to osv. Det er veldig deilig slik at vi slipper alle slike avregninger av hvem som har lagt ut for hvem osv. I tillegg betaler samboeren min husleie til meg og jeg betaler boligrelaterte kostnader utenom felleskontoen. Hobbyer, klær, spise ute på restaurant uten at den andre er med osv betales av egne midler.

For oss er det helt utenkelig å ha helt felles økonomi. Jeg blir også litt provosert av alle de som mener at det ikke kan være ekte kjærlighet mellom oss osv siden vi ikke har helt felles økonomi. Det er jo bare slik at alle er forskjellige. For oss er det uaktuelt med helt felles økonomi av to årsaker:

1. jeg liker selv å ha kontroll over eget forbruk. Jeg liker heller ikke å bli spandert på. hvis jeg unner meg noe ekstra dyrt er det fordi jeg har vært sparsommelig med noe annet.

2. vi har veldig forskjellig utgangspunkt: jeg har mye egenkapital, mens han tjener mye mer enn meg. Jeg har arvet penger og av respekt mot de jeg har fått pengene fra ønsker jeg ikke å gi bort det jeg har arvet til noen.

Men jo lenger man bor sammen jo mer går økonomien over til å bli felles. Man vil aldri klare å avregne eksakt, da måtte man satt opp taksameter i kjøleskapet osv. I det store og hele vil det jevne seg ut. Og hvis den ene blir blakk er det jo klart man vil hjelpe hverandre!! Likeledes hvis den ene jobber redusert for å ta seg av mer av arbeidet hjemme. Men akkurat hvordan man løser dette i hverdagen får nesten hvert enkelt par finne ut av. Det er ikke noe fasitsvar.

Gjest Consensio
Skrevet

Har felles økonomi her. Vi har ingen barn.

Vi har vel egentlig ikke noe system i det hele tatt. Vi putter inn penger på regningskontoen og sparekontoen. Min mann sørger for at jeg alltid har penger på min konto da det er jeg som står for innkjøp av mat og slikt, men om pengene opprinnelig kommer fra meg eller han spiller ingen rolle.

Om jeg skulle ønske å kjøpe noe til meg selv og ikke har penger nok så sier jeg ifra til ham så overfører han penger.

Ingen av oss pleier å ha så mye penger på brukskontoen. Han har bare et par hundrelapper, jeg pleier å ha en tusenlapp. Resten av pengene står som sagt på regningskontoen eller sparekontoen.

Vi har hatt det slik siden dag èn og har ikke hatt noen problemer med det enda.

Gjest Spinell
Skrevet

Sånn gjør vi det også, og det er en løsning som passer veldig godt for oss, i alle fall. Vi har levd sammen i mange år og eier hus sammen.

Skrevet

Vi deler alle felles regninger på to, så overfører jeg det beløpet pluss halve husleien en gang i måneden til hans konto (merker alltid innbetalingen med hva beløpet gjelder) og så betaler han regningene og husleien fra sin konto. Mat betaler vi ca annen hver gang. Kan vel si at vi har en mellomting mellom separat og felles økonomi.

Skrevet

Vi har vel også en blanding. Vi har en felleskonto som vi overfører en fast sum til hver måned. Fra denne betaler vi regninger vi har felles, samt mat. Det som er igjen av lønna da bruker vi som vi selv ønsker det.

Før betalte vi maten to uker i måneden hver, men fant ut at dette var ei litt ugunstig løsning for oss. Vi valgte derfor å sette inn litt ekstra på kontoen og bestilte oss et visa-kort til denne. På felleskontoen har vi også en god buffer i tilfelle uforutsette utgifter eller om vi bare ønsker å unne oss noe ekstra en gang.

Skrevet

Vi har også en slags blanding. Vi har en felles konto der vi overfører penger som går til boliglån, husleie, strøm, mat og andre felles utgifter og regninger. Ellers har vi hver vår brukskonto, og sparekonto. Min samboer bruker en hel del penger på to ganske kostbare hobbyer, mens jeg er hakket mer sparsommelig. Jeg ser for meg at det hadde blitt mye irritasjon dersom jeg følte at han brukte opp begges penger til overs på sine hobbyer, så vårt system fungerer fint for oss. Kino, restaurant, konserter o.l betaler vi litt sånn hipp som happ alt ettersom, og dersom en av oss er blakk, hjelper selvfølgelig den andre til.

Skrevet

Jeg synes vi har verdens beste system. Vi har en felleskonto til husleie og div regninger og en konto til mat og ting vi trenger. Til sistnevnte har vi hvert vårt kort. Vi overfører penger i forhold til hvor mye vi tjener. Akkurat nå tjener han mer enn meg, så da setter han inn mest penger. Hvis jeg har dårlig råd spanderer han gjerne om vi er ute og spiser eller tar en pils.

Så lenge vi først prioriterer faste utgifter og de resterende pengene på hver vår konto er våre egne har ikke dette vært noe problem. Etter flere år sammen har vi enda ikke krangla om økonomi.

Skrevet

Vi setter inn en viss sum på en egen "matkonto" hver måned, hvor vi har ett visakort knyttet til kontoen. Vi har en annen konto til husleie, lån, strøm og andre fellesutgifter, og setter inn en viss sum der hver måned. Pengene som er igjen, har vi hver for oss.

Skrevet (endret)

Nå er vi ikke samboere ennå, men blir det om 3 måneder, så velger derfor å svare, siden vi vet hvordan vi skal ha det økonomiske. :)

Vi har vært sammen i 6 1/2 år, er ikke gift og har heller ikke felles barn (heller ikke barn hver for oss).

Vi kommer til å sette inn 9000 kr hver på en felleskonto som skal dekke utgifter som nedbetaling på lånet, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, tv/internett osv..

Så skal vi ha et "matkort" (bankkort) som vi skal sette inn 3000 ,- på hver måned (3000 hver ja), som skal dekke matutgifter. (Må muligens justere denne summen litt opp).

Resten av det vi tjener skal vi ha delt.. Altså, han bruker pengene han har tjent på det han vil, og jeg bruker pengene jeg har tjent på det jeg vil. :-)

[Edit: Skriveleif!]

Endret av Sweetpea25
Skrevet (endret)

Vi er samboere uten barn, og har bodd sammen i ca 5 mnd, vært sammen i drøyt 2 år. Vi har delt økonomi og kommer alltid til å ha det.

Han eier, og jeg leier av han, derfor har vi egentlig ingen fellesutgifter annet enn mat. Vi har en felles konto vi begge setter inn 2000 kr i måneden på. Denne dekker mat til oss og dyrene våre, samt andre husholdningsartikler.

Utover det disponerer begge egne penger akkurat som vi ønsker.

Endret av Iah
Skrevet (endret)

Vi er samboere, vært sammen i 2 1/2 år. Vi har en mellomting vil jeg si. Dvs at regninger og den slags går på en felles konto, mens ellers så har vi så og si delt økonomi. Det har litt med at jeg jobber, han gjør det ikke, men begge er studenter. Vi har derimot ingen diskusjoner om "hvem betalte sist" osv. Dvs at utover de pengene som er satt inn på den felles kontoen disponerer vi som vi vil, og jeg føler ikke det blir urettferdig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Han eier, og jeg leier av han,

Det der skal du være forsiktig med!

Hvis forholdet tar slutt vil han sitte igjen med et glimrende økonomisk resultat siden du har dekket mye av lånet hans via din husleie, mens du har betalt mange tusen som du ikke ser noe mer til.

Det er mye mer gunstig for deg at dere kjøper bolig i sammen, evt. at du kjøper deg inn i hans bolig. På den måten vil du ikke stå på bar bakke hvis dere går fra hverandre.

For å sette det på spissen: Hvis dere bor sammen i hans bolig, der du jevnt og trutt betaler din husleie, i 20 år, og han en dag kaster deg ut, da sitter han gjeldfritt i boligen du har vært med på å betale på, mens du er like fattig som første dag du flyttet hjemmefra.

Gjest Silvermist
Skrevet

Det der skal du være forsiktig med!

For å sette det på spissen: Hvis dere bor sammen i hans bolig, der du jevnt og trutt betaler din husleie, i 20 år, og han en dag kaster deg ut, da sitter han gjeldfritt i boligen du har vært med på å betale på, mens du er like fattig som første dag du flyttet hjemmefra.

Slik vil det være uansett hvor du leier..

Skrevet

Vi har felles økonomi, og har vel igrunn hatt det fra dag en. Da studerte jeg, mens han jobbet og betalte det meste. Nå jobber jeg, mens han studerer. Det fungerer supert for oss, og jeg kunne ikke tenkt meg å gjøre det på noen annen måte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...