Gå til innhold

Kan noen....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen nevne noen vanlige matvarer som er rik på proteiner, karbohydrater, og mettet fett + umettet fett??

Jeg har ingen peiling.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan noen nevne noen vanlige matvarer som er rik på proteiner, karbohydrater, og mettet fett + umettet fett??

Det finnes ikke mange matvarer som er rik på alle de tingene. Du må dele det opp. Det er derfor kostholdet vårt består av måltider som er sammensatt av forskjellige ting.

Proteiner finner du lettest i animalske produkter. Da i form av renskåret kjøtt. Det finnes også en del proteiner i meieriprodukter. Om du drikker melk, så anbefales ekstra lett melk. Den inneholder lite fett, passelig protein og D-vitamin. Noe som er en mangelvare her i nord.

Karbohydrater finnes i nesten alt, i varierende mengde. Grønnsaker inneholder mest karbohydrater, men de færreste inneholder veldig mye.

sukker = 100% karbohydrat. Noen grønnsaker som feks potet inneholder mer karbohydrater enn andre. Korn inneholder også mer karbohydrater. Noen også en del protein.

Mettet fett finnes i fete meieriprodukter som smør, fløte, rømme og andre fete animalske produkter (spekk etc). I tillegg inneholder kokosnøtt veldig mye mettet fett.

Umettet fett finnes i planter og i blant annet fisk. Planter med mye umettet fett: oliven, avokado, nøtter.

Fisk med mye umettet fett: Laks, sild, makrell

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Proteiner: Egg, kylling, rent rødt kjøtt, fisk

Karbohydrater: poteter, ris, pasta, brød, knekkebrød, grønnsaker, frukt

Mettet fett: animalsk fett (fett fra kjøtt- og meieri-produkter)

Umettet fett: planteoljer, fet fisk og tran (enumettet og flerumettet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...