AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 Jeg er ei jente i 20-årene som har et barn på snart to år. Skal flytte fra samboeren min, og lurer på hvordan dette skal gå - særlig med tanke på økonomi. Jeg går fremdeles på skole, og akkurat nå tar jeg fag for å få studiekompetanse. Det vil si at jeg ikke har noen inntekt, ei heller har jeg hatt en noenlunde fast inntekt på lang tid. Jeg antar at vi kommer til å ha barnet vårt 50% hver, da jeg ikke ser noen grunn til at en av oss skal ta oss av barnet mer enn den andre. Min nåværende økonomi består av en del av barnetrygden (under 500 kr hver måned) og under 3000 kr i stipend hver måned frem til sommeren. Dette dekker jo ikke engang en liten leilighet i den byen jeg bor i. For ikke å snakke om kostnadene til mat og strøm. For å kunne ha anledning til å ha min sønn sammen med meg, blir det umulig å leie et rom i kollektiv... Er det noen som har vært i samme situasjon som kan gi meg noen råd på veien? Setter stor pris på all respons!
Sunshine89 Skrevet 2. januar 2011 #2 Skrevet 2. januar 2011 Eg har ingen erfaring på dette området. Men når du er student og har ungar skal du vel kunne få eit forsørgarstipend frå Lånekassen. Berre eit lite tips frå meg
lulle Skrevet 2. januar 2011 #3 Skrevet 2. januar 2011 Jeg tror det er sånn at når dere har barnet 50/50 får dere skattefordeler/dobbelbarnetrygd annenhvert år. Jeg tror også at du ikke får overgangsstønad som ville hjulpet deg i studietiden hvis omsorgsbyrden deles. Har du barnet over 60% vil du få: Dobbel barnetrygd Overgangsstønad Skatteklasse 2 (som utgjør ca. 1000 kr mindre i skatt) Dekket 60% av barnapass Bidrag fra far (Bostøtte?) Personlig er jeg litt vegrende til at barn skal bo like mye på hver plass... for spør deg selv, ville du ha flyttet frem og tilbake hver 2. uke? Andre faktorer som spiller inn er om du og far har godt samarbeid, bor i nærheten av hverandre.. da kan det jo fungere fint forsåvidt :-) Har selv barn som har bodd 50/50 fordi de ville det selv, det ene barnet har blit veldig rastløs av denne flyttingen.
Rosalie Skrevet 2. januar 2011 #4 Skrevet 2. januar 2011 (endret) Det er jo en mulighet at han som faktisk har råd til å forsørge ungene har den daglige omsorgen, så er tråddtarter samværsforelder. Da vil hun fint kunne ha jobb ved siden av skolen/studiene, og ved hjelp av dene samt lån og stipend fra Lånekassen, kunne forsørge seg selv. Sikkert bedre for ungene å ha fast bopæl i en større bolig: Trådstarter vil vel knapt ha råd til en hybel. Endret 2. januar 2011 av Rosalie 1
Frøken Mitzi Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Du har rett på studielån, og det kan hjelpe mykje på. Og kanskje kan du få deg ein liten ekstrajobb, at du kan jobbe når sonen er med faren?
Nynaeve Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 I min kommune er 60/40 for mye samvær hos "den andre forelderen" til overgangsstønad. Ved 50/50 er skatteklasse annethvert år, men det er ikke automatisk. Hos oss er det jeg som får det hvert år, som et slags barnebidrag. Du vil ha rett på 1,5 barnetrygd hver (ved 50/50) Om jeg var i dine sko ville jeg fått en time med NAV om mine rettigheter. Det er forresten ingenting i veien for at barnet bare bor et sted (hos den som har råd), fram til han er eldre og du har bedre råd. Forsørger stipend fra Lånekassa var det noen som nevnte. Undersøk det også.
Gjest Iah Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Det er jo en mulighet at han som faktisk har råd til å forsørge ungene har den daglige omsorgen, så er tråddtarter samværsforelder. Da vil hun fint kunne ha jobb ved siden av skolen/studiene, og ved hjelp av dene samt lån og stipend fra Lånekassen, kunne forsørge seg selv. Sikkert bedre for ungene å ha fast bopæl i en større bolig: Trådstarter vil vel knapt ha råd til en hybel. Signerer. Eventuelt må TS skaffe seg en jobb slik at hun kan forsørge seg selv og barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå