AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 Har to gutter som krangler konstant. Eldstemann er usikker på seg selv og rakker ned på lillebroren ved enhver anledning. Lillebror finner seg ikke i at han er mindre og vil gjerne være like "flink"/"rask"/"smart"/etc som storebror. Selvsagt er storebror flinkere/raskere/smartere enn lillebror. Men lillebror er flinkere/raskere/smartere enn storebror var på samme stadie- Så det er kanskje ikke så lenge til lillebror overgår storebror likevell. Her er det ikke snakk om to tette: snarere tvert i mot: det er 6 år mellom dem. Og det er vel det som er mest frustrerende. Skulle ønske at storebror ikke var så usikker på seg selv. Skulle videre ønske at lillebror ikke var så konkurrerende. Lillebror får til stadighet høre hvor dum/treg/idiot/homo/tosk/tilbakestående etc han er. Storebror har et språk som ikke egner seg på trykk, og lillebror tar dette opp. Å dra noen steder med dem begge, er et mareritt: så som regel gjør far noe med dene ene og mor noe med den andre. Har storebror venner med seg hjem, kaster han skit om lillebror kontinuerlig. Lillebror blir lett lei seg og gråter; da påpeker storebror hvor baby/homo/dust lillebror er. Har lillebror venner med hjem, gjør storebror det samme. Storebror har til tider blitt mobbet, og lar nok sin frustrasjon gå utover lillebror. Storebror har en god vennegjeng, så det er ikke det at han er venneløs heller. Lillebror har også gode venner, så begge er "veltilpasset" i sine miljøer. Har snakket med helsesøster. Har forsøkt familievernskontor, men de sier de ikke har kapasitet. Har lest Carolyn Webster Stratton: "De utrolige årene." Har snakket med begge guttene. Har forsøkt å fokusere på alt positivt. Hatt klistremerkesystem da de var yngre. Hatt konsekvenser ved uønsket adferd. Belønning ved ønsket adferd. Hva gjør vi for å ha en lykkeligere familie? Hjelp.
Gjest Trebarnsmamma Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 Jeg kjenner ikke så mye til den boka du har lest, men jeg tror oppriktig at verden ville vært et bedre sted om alle foreldre leste Søskenboka. Den kan ikke kjøpes på norsk lenger, men finnes på flere bibliotek, se her: http://ask.bibsys.no/ask/action/result?cmd=&kilde=biblio&q=s%C3%B8skenboka Alternativt kan den skaffes på engelsk, da heter den Siblings without rivalry. Her i huset har vi i hvert fall hatt suksess med å følge de gode rådene i den boka, og jeg tror det kan være noe for dere (som den engelske tittelen sier, handler boka om hvordan man kan unngå nettopp rivalisering).
nickless Skrevet 1. januar 2011 #3 Skrevet 1. januar 2011 Dette høres veldig krevende ut,og ikke kan jeg gi deg noen gode råd heller,du har jo prøvd det meste! Mine 2 krangler også en del,så jeg skal på biblioteket og spørre etter boka over , ja! Så da blir det bare et lykke til videre herfra,måtte bare harmonien komme i det nye året!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå