Sushi Skrevet 1. januar 2011 #1 Skrevet 1. januar 2011 Jeg har såvidt begynt å planlegge permisjonstida. Babyen er ventet i juni, og jeg kommer til å ta ut 46 uker permisjon med 100% lønn. Dermed blir det noen måneder mellom permisjonsslutt og nytt barnehageår. Kan jeg søke plass fra 1. januar selv om ungen ikke er fylt ett år? Kan jeg - hvis jeg skulle få plass - vente noen måneder med å bruke den? Tenker egentlig at det er en fordel at barnet i alle fall er fylt ett år før han eller hun begynner i barnehage, så jeg heller mest mot å bruke dagmamma eller finne en annen løsning i den perioden det gjelder. Men det er ikke akkurat gratis med dagmamma heller, og vi kommer nok til å ha en litt pressa økonomi akkurat da. Det blir f.eks. vanskelig hvis jeg skal gå uten lønn en periode, så det ser vi på som uaktuelt. Er det mye dyrere med dagmamma enn barnehage? Vil gjerne høre hvordan dere andre har gjort det Synes det er utrolig rart med den kontantstøtteordninga - det er jo mellom permisjonsslutt og barnehagestart at man kunne trengt de pengene, ikke etter at barnet har fylt ett år!
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #2 Skrevet 1. januar 2011 Jeg har såvidt begynt å planlegge permisjonstida. Babyen er ventet i juni, og jeg kommer til å ta ut 46 uker permisjon med 100% lønn. Dermed blir det noen måneder mellom permisjonsslutt og nytt barnehageår. Kan jeg søke plass fra 1. januar selv om ungen ikke er fylt ett år? Kan jeg - hvis jeg skulle få plass - vente noen måneder med å bruke den? Tenker egentlig at det er en fordel at barnet i alle fall er fylt ett år før han eller hun begynner i barnehage, så jeg heller mest mot å bruke dagmamma eller finne en annen løsning i den perioden det gjelder. Men det er ikke akkurat gratis med dagmamma heller, og vi kommer nok til å ha en litt pressa økonomi akkurat da. Det blir f.eks. vanskelig hvis jeg skal gå uten lønn en periode, så det ser vi på som uaktuelt. Er det mye dyrere med dagmamma enn barnehage? Vil gjerne høre hvordan dere andre har gjort det Synes det er utrolig rart med den kontantstøtteordninga - det er jo mellom permisjonsslutt og barnehagestart at man kunne trengt de pengene, ikke etter at barnet har fylt ett år! Du kan ha en barnehageplass i noen måneder uten å bruke den, men da må du betale for den uansett ... Jeg tror du kan søke selv om ungen ikke er fylt ett år, men du har ikke krav på plass. Prisen på dagmamma vet jeg lite om, ei jeg vet om tok kontantstøtten + det barnehagen koster.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #3 Skrevet 1. januar 2011 ungen min ble født etter 1.august, så han får ikke plass før i august 2011. Jeg er hjemme med han, og får kontantstøtte. Elsker denne ordningen
Harlekin Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Ja, du kan søke barnehageplass for et barn som er yngre enn 1 år, men som de andre skriver, er du ikke garantert plass da. Flere steder i landet er det usannsynlig at du får plass dersom barnet er yngre enn 1 år. Du kan ha en barnehageplass uten å benytte den, men du må betale likevel. Jeg tror barnehagepris + kontantstøtte er vanlig "sats" for dagmammaer, men det vil jo bli dyrt for deg ettersom du ikke får kontantstøtte. Det er ingen uvanlig situasjon å komme noen måneder "i beit". Selv hadde jeg 4 måneders ubetalt "permisjon", barnet var 14 mnd da hun begynte i barnehage. Jeg spedde på økonomien ved å jobbe litt hjemmefra om kveldene. Ingen ønskesituasjon akkurat, men det gikk.
lille katt Skrevet 1. januar 2011 #5 Skrevet 1. januar 2011 Det kan nok være lurt å høre med din kommune eller bydel - i min bydel fikk jeg ikke lov til å betale for en plass uten å bruke den. Hvis ikke plassen ble tatt i bruk innen en måned, mistet vi den. I nabobydelen gikk det derimot an... Det kan kanskje ha noe med hvor stort press det var i de ulike bydelene akkurat da.
SummerJoy Skrevet 1. januar 2011 #6 Skrevet 1. januar 2011 Jeg satte meg aldri inn i reglene om hva ungen hadde rett på eller ikke.. Ungen ble født i november. Fikk tildelt plass fra midten av september året etter, da var ungen 10 mnd. Gikk som en drøm.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2011 #7 Skrevet 1. januar 2011 Mellom utløp av permisjon og barnehagestart tok vi ut ferie, i tillegg hadde vi en periode hvor vi jobbet 50% hver og dermed var hjemme på skift. Med en baby født så nær opp til august og barnehageoppstart vil dere vel klare å dekke dere ganske godt inn bare med å ta ferie etter hverandre? Pluss at dere selvfølgelig kan strekke permisjonen litt lengre med å velge 80 % dekningsgrad, da..
Harlekin Skrevet 1. januar 2011 #8 Skrevet 1. januar 2011 (endret) Nå så jeg plutselig at babyen bare kommer til å være 6-7 måneder i januar 2012 ... da ville jeg absolutt søkt fra august 2012, da er dere garantert plass, og babyen vil ikke være så veldig liten når han eller hun begynner. AB over meg har et godt forslag - forsøk å legge ferien slik at dere får 2 måneder sammenhengende. Da klarer dere dere. I tillegg får dere kontantstøtte for 2 måneder. Dere vil komme i samme situasjon som vi var i, datteren min er også født i juni. Det gikk fint! Endret 1. januar 2011 av Harlekin
Sushi Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 1. januar 2011 Med en baby født så nær opp til august og barnehageoppstart vil dere vel klare å dekke dere ganske godt inn bare med å ta ferie etter hverandre? Pluss at dere selvfølgelig kan strekke permisjonen litt lengre med å velge 80 % dekningsgrad, da.. Det hadde vært en god løsning, men går ikke siden samboeren min er student. (Det gir oss heldigvis også litt mer fleksibilitet at han ikke jobber fulltid) Nå så jeg plutselig at babyen bare kommer til å være 6-7 måneder i januar 2012 ... da ville jeg absolutt søkt fra august 2012, da er dere garantert plass, og babyen vil ikke være så veldig liten når han eller hun begynner. Ja, det er nok det vi kommer til å gå for. Så da blir det snakk om 1-2 måneder der vi foreløpig ikke har noen løsning. Etter det får mannen sommerferie, så da ordner det seg på den måten. Ser jo at det egentlig er ganske bra timing å få junibaby da!
helenaa Skrevet 1. januar 2011 #10 Skrevet 1. januar 2011 Du trenger jo ikke søke barnehage enten fra januar eller august - du kan søke f.eks. fra april. I vår barnehage begynner det i alle fall nye barn "hele tiden". Ta kontakt med kommunen/bydelen, og de kan sikkert gi deg tips om hvilke barnehager det vil være mulig å få plass i, og om det er mulig til de tidspunktene dere trenger. Hvis det er et problem å få dette til å gå opp med 100 % dekning, burde dere kanskje heller gå for 80 %?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #11 Skrevet 1. januar 2011 Bruker du dagmamma får du vel kontantstøtte slik at dette kan dekke deler av utgiftene.
Harlekin Skrevet 1. januar 2011 #12 Skrevet 1. januar 2011 Bruker du dagmamma får du vel kontantstøtte slik at dette kan dekke deler av utgiftene. Man får jo ikke kontantstøtte før barnet er 1 år. Kommer TS' barn til verden f.eks. 15. juni, får hun kontantstøtte fra juli av. Men det blir jo et par måneder med kontantstøtte, alle monner drar!
Sushi Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 1. januar 2011 Du trenger jo ikke søke barnehage enten fra januar eller august - du kan søke f.eks. fra april. I vår barnehage begynner det i alle fall nye barn "hele tiden". Ta kontakt med kommunen/bydelen, og de kan sikkert gi deg tips om hvilke barnehager det vil være mulig å få plass i, og om det er mulig til de tidspunktene dere trenger. Hvis det er et problem å få dette til å gå opp med 100 % dekning, burde dere kanskje heller gå for 80 %? Det tenkte jeg ikke på, at det kanskje går an å søke når som helst på året... Skal undersøke det nærmere Men det er kanskje litt tidlig for ungen å begynne når h*n er 10 måneder? Mye å tenke på 80% er ikke aktuelt, vi er trolig avhengige av en full inntekt i tillegg til studielånet til samboeren. Dessuten lønner det seg vel heller å spare penger og gå uten lønn et par måneder, i så fall? Kommer til å spare så mye som mulig i permisjonstiden, så vi har en "buffer" i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #14 Skrevet 1. januar 2011 Man får jo ikke kontantstøtte før barnet er 1 år. Kommer TS' barn til verden f.eks. 15. juni, får hun kontantstøtte fra juli av. Men det blir jo et par måneder med kontantstøtte, alle monner drar! Ah...noen år siden jeg var der, men stemmer det, eldstemann var jo fylt 1 år....
Kosejenta Skrevet 1. januar 2011 #15 Skrevet 1. januar 2011 Det tenkte jeg ikke på, at det kanskje går an å søke når som helst på året... Skal undersøke det nærmere Men det er kanskje litt tidlig for ungen å begynne når h*n er 10 måneder? Mye å tenke på 80% er ikke aktuelt, vi er trolig avhengige av en full inntekt i tillegg til studielånet til samboeren. Dessuten lønner det seg vel heller å spare penger og gå uten lønn et par måneder, i så fall? Kommer til å spare så mye som mulig i permisjonstiden, så vi har en "buffer" i alle fall. Har å hørt folk som har regnet på det har funnet ut at å gå i ulønnet perm lønner seg i forhold til å ha lenger lønnet perm. Super smart å spare opp da, så smarte var ikke vi med førstemann...
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #16 Skrevet 1. januar 2011 Dette problemet har jeg også! Fikk en baby i mai, permisjonen min er over om 1 uke, pappan får ikke ta sine uker, nav nekter meg å ta over noen av ukene, her i bydelen er det umulig å få barnahageplass før august (har søk fra mars), far har kunn 2,5 uke ferie i år, vi har ikke råd til dagmamma, og får ikke kontantstøtte, alle besteforeldre jobber fulltid... Så vi blir tvunget til å selge leiligheten og flytte hjem på "pikerommet" mitt
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #17 Skrevet 1. januar 2011 Dette problemet har jeg også! Fikk en baby i mai, permisjonen min er over om 1 uke, pappan får ikke ta sine uker, nav nekter meg å ta over noen av ukene, her i bydelen er det umulig å få barnahageplass før august (har søk fra mars), far har kunn 2,5 uke ferie i år, vi har ikke råd til dagmamma, og får ikke kontantstøtte, alle besteforeldre jobber fulltid... Så vi blir tvunget til å selge leiligheten og flytte hjem på "pikerommet" mitt Alle har man rett til perm, så hvordan har det deg at pappan oljebyen være hjemme?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #18 Skrevet 1. januar 2011 Alle har man rett til perm, så hvordan har det deg at pappan oljebyen være hjemme? Han går på 3 mnd kontrakter via byrå, og arbeidsgiver har sagt at de ikke fornyer med han, hvis han velger å ta permisjonen sin.... Helt på kanten av loven, men det går vist. Og vi har ikke råd til at han skal misste jobben.
Umuriel Skrevet 1. januar 2011 #19 Skrevet 1. januar 2011 ungen min ble født etter 1.august, så han får ikke plass før i august 2011. Jeg er hjemme med han, og får kontantstøtte. Elsker denne ordningen Litt utenom tema, men er det ikke 31.august som er "grensa"?
Harlekin Skrevet 2. januar 2011 #20 Skrevet 2. januar 2011 Litt utenom tema, men er det ikke 31.august som er "grensa"? Jo, eller 1. september er det vel *flisespikk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå