Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Er det andre her som har blitt sykemeldt over flere semestre (ikke grunnet fødsel), og som fikk støtte av lånekassen?

Vil dere dele erfaringen? Var lånekassen vanskelige å ha med å gjøre, eller holdt det med en sykemelding fra lege+spesialist?

Må nevne at nå tenker jeg på en flerårig utdannelse jeg har fått innvilget støtte/lån til. Grunnen til at det er snakk om "over flere semestre" er at jeg ble syk i november ifjor - og ennå ikke er frisk.

anywhooo... erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For at lånekassen skal akseptere at du ligger etter, og at du dermed fortsatt får lån etter å ha blitt frisk, holder det med lege erklæring. Men, du må være frisk når semesteret begynner (tror det er de første 6 ukene), dersom du er syk når semesteret begynner har du ikke rett på dette. Altså kan du ikke gå mer enn ett semester som syk på lånekassens "regning", og må dermed finne andre inntektskilder ved langvarig sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Men det står da på lånekassens nettsider at ved en flerårig utdannelse man har fått innvilget støtte til kan man se bort fra regelen med å være frisk ved studiestart?

Derfor jeg lurte på om noen her hadde erfaring med dette.

AnonymBruker
Skrevet

hvis du leser på hjemmesidene så vil du se at man ikke får omgjort lån til stipend om man har vært syk før semesteret begynte.

spiller ingen rolle hvor syk du er, og hvor alvorlig det er.

de gir heller ingen andre former for støtte.

jeg var i din situasjon, syk over flere semestre - og lå etter i tillegg. de kuttet følgelig støtte inntil jeg hadde klart å opparbeide nok studiepoeng igjen.

jeg hadde heller ingen rettigheter hos sosialkontor/andre offentlige støtteordninger sålenge jeg var student.

jeg kunne nok fått sosialstønad om jeg meldte meg av eksamener, men det var ikke aktuelt da jeg ville ha en utdannelse og ikke være sosialklient.

så jeg ble forsørget av min samboer det halvåret jeg brukte på å tjene opp studiepoeng igjen.

så dessverre, her er det ikke noe å hente for de med langvarig eller kronisk sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

For noen år siden ble jeg syk i november og da mottok jeg sykestipend fram til april (26 uker). Da fikk jeg høre at jeg fikk dette fordi jeg var frisk når høstsemesteret startet. Mulig det er forandret nå. Ville søkt uansett hvis jeg var deg.

Gikk 5-årig master og lå ikke etter i det hele tatt.

Fikk også fullt stipend i høstsemesteret selv om jeg ikke tok eksamen. Tror det også må søkes om.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Ja, jeg ble syk under eksamensperioden, og jeg ligger heller ikke etter når det gjelder studiepoeng (bortsett fra de to eksamenene jeg skulle hatt nå i høst som jeg hadde legeerklæring for).

Da skal jeg søke, også får jeg se hva som skjer. Har absolutt ikke lyst til å måtte la være å studere dette semesteret, for jeg vil jo få ferdig graden min, men er litt kjedelig om alt blir som lån, også viser det seg at jeg ikke er frisk nok til å klare eksamen uansett, og dermed plutselig være mange studiepoeng på etterskudd.

Hmm, er det forresten noen som vet svaret på dette: for å kunne få lånet omgjort til sykestipend kan man ikke kvalifisere til sykepenger, tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger eller rehabiliteringspenger fra folketrygden i sykdomsperioden. Men man må være totalt studieufør. Hvor går egentlig grensen? På nav.no står det at man som student kan kvalifisere til aap, er det noe helt annet enn tingene lanekassen lister opp? Er ikke helt inne i disse tingene jeg.... For om man er totalt studieufør, er man jo også totalt arbeidsufør?

Du som var syk over flere semestre og mistet støtten, hadde du fått innvilget støtte for flerårig utdannelse? Kan det være fordi du lå sånn på etterskudd at du mistet støtten? Og var du totalt studieufør?

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Fant ut av det med aap og nav osv selv, så trenger ikke svar på det.

Du som mottok sykestipend fra lånekassen fra november til april, besto du i eksamenene du skulle hatt den våren, eller var du ikke oppmeldt ettersom du var sykemeldt? Man må jo være helt studieufør, da blir det kanskje sett på som litt merkelig om man klarer å bestå eksamen en måned etter? Og hvordan er det med arbeidskrav under semesteret? Hadde du slike?

Takknemlig for svar fra dere alle forresten

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Ja, jeg ble syk under eksamensperioden, og jeg ligger heller ikke etter når det gjelder studiepoeng (bortsett fra de to eksamenene jeg skulle hatt nå i høst som jeg hadde legeerklæring for).

Da skal jeg søke, også får jeg se hva som skjer. Har absolutt ikke lyst til å måtte la være å studere dette semesteret, for jeg vil jo få ferdig graden min, men er litt kjedelig om alt blir som lån, også viser det seg at jeg ikke er frisk nok til å klare eksamen uansett, og dermed plutselig være mange studiepoeng på etterskudd.

Hmm, er det forresten noen som vet svaret på dette: for å kunne få lånet omgjort til sykestipend kan man ikke kvalifisere til sykepenger, tidsbegrenset uførestønad, attføringspenger eller rehabiliteringspenger fra folketrygden i sykdomsperioden. Men man må være totalt studieufør. Hvor går egentlig grensen? På nav.no står det at man som student kan kvalifisere til aap, er det noe helt annet enn tingene lanekassen lister opp? Er ikke helt inne i disse tingene jeg.... For om man er totalt studieufør, er man jo også totalt arbeidsufør?

Du som var syk over flere semestre og mistet støtten, hadde du fått innvilget støtte for flerårig utdannelse? Kan det være fordi du lå sånn på etterskudd at du mistet støtten? Og var du totalt studieufør?

Altså, når det gjelder omgjøring av lån til stipend under sykdom(som var det jeg opprinnelig svarte på) - så gjelder jo de reglene jeg henviste til. Og man må ha strykt på eksamener(men ikke nødvendigvis være på etterskudd) for å få omgjøring.

Jeg hadde strykt, men var jo syk FØR semesterets start, ergo - jeg ble etterhvert liggende på etterskudd - som da første til kutt i støtte.

Legen min sa han ville erklært meg som 100% ufør dersom jeg hadde vært i arbeid, men som student hadde jeg ingen rettigheter og ble heller ikke opplyst om de tingene du nevner nå.

Jeg var rett og slett for syk og utmattet til å kjempe mot systemet, og fikk ingen opplysninger.

Husker godt at han i skranken på sosialkontoret sa lavt til meg(grunnet dårlig behandling der) ba meg klage det inn til fylkesmannen, men jeg var både fysisk og emosjonelt utmattet på det tidspunktet.....

Min løsning ble å tjene opp studiepoengene opp igjen på egenhånd, og jeg gjorde ferdig mastergraden selv om jeg nok som arbeidtaker ville vært rundt 50% sykemeldt og vel så det.

Lit av poenget var vel at om jeg meldte meg av eksamener så mistet jeg studieretten - så man hadde da ikke noe valg. Men kanksje rettighetene er bedre på studiet du går på:)

Uff, dette var iallefall ikke den lyseste perioden for mitt vedkommende, så jeg ønsker deg lykke til og håper det ordner seg bedre for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...