Ellevill Skrevet 15. juni 2011 #1421 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt til Nav, jeg? Og mulig jeg misforstår, men du får jo aldri lønn og feriepenger samtidig. Ergo har jeg fire uker ferie som jeg ikke har tatt ut, da med lønn. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 15. juni 2011 #1422 Del Skrevet 15. juni 2011 Jeg tolker det sånn at hun har fått feriepengene, men ikke tatt ut ferien ennå. Eller er jeg på bærtur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #1423 Del Skrevet 15. juni 2011 Jepp, fått feriepenger, ikke tatt ut ferie. Ergo, når jeg da tar ut ferie, vil jeg få lønn. Men dersom dette skjer mens jeg går på AAP, altså hvis jeg tar ut ferien jeg har til gode samtidig med at jeg går på AAP... Det er spørsmålet. Skjønner nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #1424 Del Skrevet 15. juni 2011 Blir sprø av dette. Jeg skjønner ikke svaret jeg får, og føler samtidig at dama ikke skjønner hva jeg mener. Kanskje det er jeg som er på bærtur... Men det er nettopp det jeg ikke har fått, jeg fikk IKKE lønn (sykepenger) i mai måned, da fikk jeg bare feriepenger. Derfor lurer jeg på hvordan det blir, dersom jeg tar ut ferie mens jeg i utgangspunktet går på AAP. Jeg håper at jeg ikke har "tapt" en månedslønn ved å vente med ferie til etter maksdatoen. Nei,diu kan ikke ta ut ferie når du går på Aap. Du forlenger jo tiden du får med lønn når edu tar ut ferie. feriepengene er jo istedet for lønn. Jeg skjønner fortsatt ikke dette. Jeg er klar over at feriepenger er i stedet for lønn. Regnskapsfører sa til meg i mai at dersom jeg tar ut ferie f.eks. i juli, så vil jeg få utbetalt ordinær lønn da, iom at jeg ikke fikk lønn i mai, men feriepenger. Hun tok da ikke høyde for at jeg ville kunne komme til å gå på aap i juli. Betyr det at for å ikke tape denne (ordinære) månedslønnen, så må jeg vente til jeg blir friskmeldt med å ta ut ferie? Med andre ord; dersom jeg hadde ventet til senere på året med å få utbetalt feriepengene, så hadde jeg fått utbetalt lønn/sykepenger som normalt i mai (som jeg altså ikke fikk) - og hadde kommet bedre ut av det økonomisk. Jeg har altså hatt en måned uten lønn i år, og har ferie tilgode. Hva skjer da med denne ferien dersom jeg resten av året går på aap? Har jeg tapt den - og dessuten inntekten denne måneden? (Den ferien jeg tok ut i mai i år, var altså fjorårets ferie.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 15. juni 2011 Forfatter #1425 Del Skrevet 15. juni 2011 Sannelig om jeg vet. Jeg føler i hvertfall at jeg har tapt penger ved å la mai måned være lønnsfri, og heller få feriepenger. Muligheten ferie med lønn har jeg nå mistet, er jeg redd. Forspist på vafler, hadde røre igjen fra i forigårs. Er så... Vet ikke. Utilfreds. Får ikke helt tak på det, men trives ikke noe særlig. Med meg selv, med luften som omgir meg, med tiden som går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 16. juni 2011 #1426 Del Skrevet 16. juni 2011 Du er kanskje ikke skapt for å gå hjemme over så lang tid? Du virker så sosial og energisk og glad i tempo og utfordringer. Så; er du for syk til å ha en jobb i det hele tatt, eller er det jobben du har som gjør deg syk? -ganske viktig forskjell som du bør finne ut av hvis du ikke allerede vet svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 16. juni 2011 #1427 Del Skrevet 16. juni 2011 I mine øyne er det liten tvil om at det er jobben som er den viktigste negative faktoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 16. juni 2011 #1428 Del Skrevet 16. juni 2011 Du er kanskje ikke skapt for å gå hjemme over så lang tid? Du virker så sosial og energisk og glad i tempo og utfordringer. Så; er du for syk til å ha en jobb i det hele tatt, eller er det jobben du har som gjør deg syk? -ganske viktig forskjell som du bør finne ut av hvis du ikke allerede vet svaret. Veldig, veldig viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1429 Del Skrevet 16. juni 2011 Vet ikke det, heller. Jeg vet ingenting akkurat nå. Men ja, det hadde vært langt enklere å komme i gang dersom jeg hadde hatt et arbeidsmiljø som ventet på meg. Det er jo opplest og vedtatt. Jeg føler meg ikke syk. Så lenge jeg ikke åpner jobbmail går det helt fint. I det ene minuttet er jeg overbevist om at det blir 40% fra mandagen av, null problem, i neste øyeblikk er det uaktuelt. Og jeg vet at denne bestemmelsen bør være endelig, dvs. jeg kan ikke igjen gå tilbake til zero. Sovnet halv tre i natt, sov til 06, slumret til 07. Sovefri formiddag, har jeg bestemt. Solen skinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1430 Del Skrevet 16. juni 2011 - klippe plenen - vaske vinduer og speil - brette klær - vaske klær - støvsuge - skifte akvarievann - kjøpe fiskemat - handle menneskemat - kjøpe putekasse på Plantasjen (med hvilke penger?) - kjøpe blekkpatroner til skriver (med hvilke penger?) - svette på plass de nyrensede sofaputetrekkene - rydde kjeller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 16. juni 2011 #1431 Del Skrevet 16. juni 2011 Du er kanskje ikke skapt for å gå hjemme over så lang tid? Du virker så sosial og energisk og glad i tempo og utfordringer. Så; er du for syk til å ha en jobb i det hele tatt, eller er det jobben du har som gjør deg syk? -ganske viktig forskjell som du bør finne ut av hvis du ikke allerede vet svaret. I mine øyne er det liten tvil om at det er jobben som er den viktigste negative faktoren. Amen. Jeg mente - hvis du går tilbake i jobb for en periode, om du får det til hvis du vet det er for en begrenset periode, så kan du tjene deg opp rettigheter igjen. Hvis oppsigelsestiden er tre måneder for eksempel, så kunne du har jobbet en periode, deretter sagt opp - og hvis du klarer å jobbe i oppsigelsestiden er det greit, hvis ikke kan du sykmeldes den perioden og altså få tre måneder til å områ deg og roe ned, samt titte litt på andre jobber. Men jeg vet selvsagt ikke detaljene i din sak, så jeg vet ikke om det er slik det vil funke for deg, men jeg tror denne jobben er så feil for deg akkurat nå som den kan få blitt, og for å få deg på et annet spor langsiktig så burde du heller ha en jobb du ikke blir syk av. Vanskelig å gi råd, jeg går ikke i dine sko, men basert på det du skriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1432 Del Skrevet 16. juni 2011 Ok, skjønner. Tror jeg. Men jeg må ha jobbet i seks måneder for å opptjene rettigheter igjen, altså rettigheter ift sykepenger... Er så vanskelig å vite hva jeg BØR gjøre, hva jeg KAN gjøre, hva jeg MÅ gjøre. Akkurat nå vet jeg ikke om jeg i det hele tatt får penger inn på konto ved lønning 20. juni. Regnskapsfører er på ferie. Hører ingenting om min AAP-søknad. Arbeidsgiver skylder meg en del i feriepenger, men som sagt, regnskapsfører på ferie. Ferie - vet ikke om det har noen hensikt å ta ut ferie nå. NAV-dama sier jo at jeg ikke kan ta ut ferie hvis jeg går på AAP. Som jeg ikke vet om jeg gjør. I utgangspunktet vil jeg ha normal lønn i de fire ferieukene - jeg er altså trukket lønn i mai (da jeg mottok (noe av) feriepengene). Men igjen - hvis jeg går på AAP, har jeg ikke mulighet på den goden. Jeg må friskmelde meg 100% før årets utløp, og så ta ut ferie. Regner jeg med. Skjønt, dersom jeg er friskmeldt i høst/vinter, blir det kanskje ikke veldig populært å ta ut en hel måned i ferie, det er en travel tid. Åh, jeg får trang hals når jeg tenker på og skriver om dette! Klipper heller plenen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 16. juni 2011 #1433 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg tror også du kunne hatt godt av en annen jobb, en jobb der du ikke alltid (iallefall ikke bare du alene) skal være motoren som får ting til å skje. Mindre forventningspress og dårlig samvittighet på den måten. Sleng på noen gode kolleger på kjøpet, og du har en mye koseligere hverdag. Tror jeg, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1434 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Nei, det er nettopp dét, å være motor og ryggrad på absolutt alle livets områder funker ikke i lengden... Ingen tvil. Det er så veldig mye bra med/i jobben jeg har, men den er ikke ideell for meg nå. I en annen situasjon - ja. Det tror jeg, faktisk. Men så lenge det er meg, meg, meg og meg også ellers, blir det for mye når det er bare meg, meg, meg og meg i jobben. Så godt som. - klippe plenen - vaske vinduer og speil - brette klær - vaske klær - støvsuge - skifte akvarievann - kjøpe fiskemat - handle menneskemat - kjøpe putekasse på Plantasjen (med hvilke penger?) - kjøpe blekkpatroner til skriver (med hvilke penger?) - kjøpe to plastbokser til klær, Ikea har nå i to måneder fått høre "kommer på mandag"... Det var beskjeden i dag, også - svette på plass de nyrensede sofaputetrekkene - rydde kjeller Endret 16. juni 2011 av Tornerosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 16. juni 2011 #1435 Del Skrevet 16. juni 2011 Men er det ikke da lurt å begynne å søke andre jobber? Det er jo ikke sikkert du får "drømmejobben" eller i det hele tatt en jobb som er relevant for din utdannelse og bakgrunn, men en hvilken som helst ok jobb med et hyggelig arbeidsmiljø må jo være bedre enn slik du har det nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1436 Del Skrevet 16. juni 2011 Ja, transportbåndet på Nidar, der kunne jeg godt ha tenkt meg å sitte noen timer hver dag. Det er lov med smaksprøver, er det ikke? Kosemose har forresten full innboks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 16. juni 2011 #1437 Del Skrevet 16. juni 2011 Tror du har lov å spise så mye du vil - bare du ikke tar med noe ut. Også tror jeg at etter tre dager hvor du har spist så mye du vil, da er sjokoladelysten stagget. Så dårlig lønn oppveies av at du slutter å bruke penger på sjokkis! Sjennialt!?! Har slettet massevis av gamle PM'er, nesten litt vemodig... men nå er det bare å fylle opp innboksen min igjen altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1438 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg har forresten sluttet å spise sjokolade. Igjen. Hvis jeg da ser bort fra de små kakepyntsjokoladehjertene jeg nettopp fant innerst i skapet... Skjønner virkelig ikke hva som har skjedd! Alle klærne er for trange! Merkes særlig på bukser, jeg har noe sånt som fire jeans, én av dem var så stor for et par måneder siden at det ikke så bra ut, de andre tre tighte. Og den store er nå pølseskinn! Vil ikke prøve de andre tre engang... Usj. Kan ikke jobbe på Nidar, nei. Hodepine, forresten. Begynnende. Vært en effektiv dag, har fått gjort nesten alt jeg hadde satt meg fore, til og med montert putekassa. Kanskje jeg til og med hiver meg over vinduene, da er listen komplett. Blekkpatronene tar jeg i morgen. Ungene flyr rundt omkring, minsta gikk akkurat til en venninne som bor et stykke unna. Aldri gått dit alene før, tror jeg. Eldste aner jeg ikke hvor er. Deilig. Så henne for litt siden på naboens trampoline. Blå, blå, blå himmel, sol. Litt vind. Ikke veldig varmt, men greit. Vi luftet den ene kaninen i sted, satte på sele og lot den hoppe i gresset. Gikk bra lenge, men så skulle krypet forflyttes og jeg bar den, da ble den rebelsk og sprellet som en gærning, jeg fikk kloremerker på hele brystet/halsen og selen falt av. Så den kan falle av, altså. Med den farta den oppviste, vil vi få et problem om den kommer seg løs... Vil slappe av, men vet ikke hvordan. Hvis jeg sitter uvirksom, begynner hodesentrifugen å gå. Hvis jeg gjør husarbeid, slapper hodet av, men ikke kroppen. Hvis jeg sitter og koper med laptop'en på fanget... Da kutter hodet ut og kroppen slapper av. Det er det nærmeste jeg kommer avslapning for tiden. Grøss. Tenke seg. Ikke bra. Satser på en Ibux og vindusvask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 16. juni 2011 #1439 Del Skrevet 16. juni 2011 Lese bok? Se DVD? Lage scrappbok (tulla), kladde brevet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 16. juni 2011 Forfatter #1440 Del Skrevet 16. juni 2011 Lese bok? Se DVD? Lage scrappbok (tulla), kladde brevet? Gode forslag. Tildels Lese bok - stadig utramling, dvs. konsentrasjonen holder i to minutter. Eller jeg sovner. Se DVD - blir så rastløs. Midt på lyse dagen? Mens unger løper inn og ut? Hm. Jeg vil se film i armkrok, jeg sparer filmene til jeg har det. Scrappe - haha, in your dreams. Jeg skal sette inn bilder til høsten, men scrappingen blir det nok så som så med. Kladde brevet... Ja. Men da må jeg ha niste, deriblant sjokolade. Og må gjøres i nattens mulm og mørke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå