Kosemose Skrevet 7. mars 2011 #681 Del Skrevet 7. mars 2011 Fresi skrev (På 7.3.2011 den 11.51): Ah. Du, dette vil jeg ha sjekket opp. Man får jo både feriepenger og lønn i ferie når man tar ut ferie, sånn vanligvis. Nei, ferie er ulønnet. Det er derfor man får feriepenger, så man skal ha noe å leve av i ferien. Vanlig praksis er at jobben trekker alle ferieukene (4 eller 5) i juli. Da får man ingen lønn. Så får man feriepenger som ofte utgjør litt mer enn det man ville fått i lønn, pluss at det ikke trekkes skatt for feriepengene om man tar de ut året etter (som man vanligvis gjør når alt går sin skjeve gang). Hvis du fikk både lønn og feriepenger, har de ikke trukket deg for ferie, fordi du ikke tok ut noen, som du sier. Feriepengene har du uansett krav på, siden de tjente du opp året før. Ergo har du muligens rett til å overføre fjorårets ferie, men du blir trukket for ukene du eventuelt tar ut, som man alltid gjør med ferie. Ferie er ubetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #682 Del Skrevet 7. mars 2011 Alice i Eventyrland skrev (På 7.3.2011 den 11.57): Det vanlige er at man ikke har lønn når man har ferie, men denne måneden får utbetalt feriepengene i stedet (evt. noen får feriepengene og ingen lønn i juni, og får så lønn alle de andre månedene uavhengig av når man tar ferie.) Når hun da har fått feriepengene (samtidig som sykepenger/lønn) har hun rett på ferien, men ikke lønn samtidig. Det er sånn jeg har oppfattet det, ja. Jeg har muligens rett på fem (eller noen av de fem?) uker ferie, overført fra i fjor, men jeg vil nok stå helt uten inntekt da. Ellevill skrev (På 7.3.2011 den 12.08): Ta ut 5 uker ferie med full lønn? Jeg kan vel ikke det? Jeg fikk utbetalt feriepenger i fjor sommer, parallelt med at jeg mottok sykepenger fra NAV. Jeg sier som fresi: Sjekk opp dette for sikkerhetss skyld. Feriepengene di fikk i fjor var jo opptjent i 2009. Og har ingenting med ferien din i 2010 å gjøre. Feriepengene har jo ikke sånn sett noe med ferien min å gjøre, annet enn det for meg alltid har vært sånn at måned for utbetaling har klaffet sånn ca. med når jeg tar ut ferie. Dermed har feriepengene opptjent i 2009, fungert som lønn i 2010. For å si det litt dumt. Og hva angår feriepenger utbetalt nå i 2011, blir det jo interessant. For NAV betaler jo kun ut feriepenger opptjent de første 12 ukene av en sykmelding. Det blir en skral og mager sommerferie i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #683 Del Skrevet 7. mars 2011 Kosemose skrev (På 7.3.2011 den 12.12): Nei, ferie er ulønnet. Det er derfor man får feriepenger, så man skal ha noe å leve av i ferien. Vanlig praksis er at jobben trekker alle ferieukene (4 eller 5) i juli. Da får man ingen lønn. Så får man feriepenger som ofte utgjør litt mer enn det man ville fått i lønn, pluss at det ikke trekkes skatt for feriepengene om man tar de ut året etter (som man vanligvis gjør når alt går sin skjeve gang). Ja, pluss at jeg gjerne har fått igjen skattepenger samtidig. Dermed har sommeren vært den rauseste tiden på året. Blir vel annerledes i år. Vedder på at sykmeldingen på fiffig og uforståelig vis får innvirkning på skattepengene, også. Hvis du fikk både lønn og feriepenger, har de ikke trukket deg for ferie, fordi du ikke tok ut noen, som du sier. Feriepengene har du uansett krav på, siden de tjente du opp året før. Ergo har du muligens rett til å overføre fjorårets ferie, men du blir trukket for ukene du eventuelt tar ut, som man alltid gjør med ferie. Ferie er ubetalt. Nettopp, jeg fikk både lønn (fra NAV) og feriepenger. Fordi jeg ikke tok ut ferie. Så jeg tror ikke jeg har råd til å ta de ukene i år, selv om jeg kunne trengt dem som en forlengelse av sykmelding. Og som sagt, jeg er redd for dersom jeg spør, så sier NAV at jeg MÅ ta ut x antall av fjorårets uker i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #684 Del Skrevet 7. mars 2011 Jobbmailen er fullstendig uforutsigbar, jeg har i hele dag undret meg over at leder ikke har respondert på mailen jeg sendte sent i går kveld, men nå er den plutselig her. Med tidspunktet 01.24, som selvfølgelig ikke stemmer heller. Men nå fikk jeg svar, og det var et greit svar. Forsåvidt. Bortsett fra at jeg må melde fra til arbeidsgiver "som alle andre må når man er sykmeldt." Jeg skjønner jo det. Jeg er ikke dum. Men jeg visste jo ikke, og det var hva jeg sa. Jeg har normalt ikke et behov for å detaljbeskrive livet mitt og hverdagen min her (til og med innholdet i mailer som jeg mottar ), jeg tror det handler om det uoppfylte behovet for å i det hele tatt kommunisere. Litt bedre å skrive ting her, enn å fortelle det til kaninene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 7. mars 2011 #685 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg beklager at jeg surrer her altså. Min far har forsøkt å forklare meg dette ørten ganger, men det når ikke inn, enda jeg da altså vet at feriepenger er i stedet for lønn. Men altså - da jeg var i en lignende situasjon tilbød min arbeidsgiver meg å ta ut opptjent ferie ved at jeg da i den perioden var friskmeldt og fikk ordinær lønn fra dem. Gir dette mening? Jeg tenkte at dette kunne gi deg en forlengelse, men nå er jeg så forvirret at jeg sikkert bare føkker opp. Det høres ut som om Kosemose er den man skal høre på her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #686 Del Skrevet 7. mars 2011 Fresi skrev (På 7.3.2011 den 12.45): Jeg beklager at jeg surrer her altså. Min far har forsøkt å forklare meg dette ørten ganger, men det når ikke inn, enda jeg da altså vet at feriepenger er i stedet for lønn. Men altså - da jeg var i en lignende situasjon tilbød min arbeidsgiver meg å ta ut opptjent ferie ved at jeg da i den perioden var friskmeldt og fikk ordinær lønn fra dem. Gir dette mening? Jeg tenkte at dette kunne gi deg en forlengelse, men nå er jeg så forvirret at jeg sikkert bare føkker opp. Det høres ut som om Kosemose er den man skal høre på her. Skjønner ikke helt hva du mener... Med andre ord - du fikk ekstra ferie med lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 7. mars 2011 #687 Del Skrevet 7. mars 2011 Tornerosa skrev (På 7.3.2011 den 12.48): Skjønner ikke helt hva du mener... Med andre ord - du fikk ekstra ferie med lønn? Vet du, jeg prøver å hjelpe, men nå tror jeg bare du kan se bort fra alle innleggene mine. Jeg gjorde det ja, fire uker, hvor jeg ikke var sykmeldt og dermed fikk lønn. Men greia er kanskje at jeg året før fikk feriepenger (for meg - i juni - typisk vanlig lønn pluss noen tusen) men ikke ordinær lønn oppå der igjen? Eller jeg vet ikke. Det var ikke sånn at jeg lot være å ta ut ferie mot å få lønn i alle fall. altså, jeg fikk ikke ekstra lønn fordi jeg ikke tok ut ferie - jeg var jo sykemeldt. Men dette skjønner jeg ikke selv. Vi må tilkalle Alice og Kosemose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 7. mars 2011 #688 Del Skrevet 7. mars 2011 ... eller eventuelt din arbeidsgiver. De må jo ha oversikt. Men hvis du fikk lønn fordi du ikke tok ut ferie, er det vel antakelig slik de andre sier ja. Dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 7. mars 2011 #689 Del Skrevet 7. mars 2011 Fresi: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 7. mars 2011 #690 Del Skrevet 7. mars 2011 Tornerosa skrev (På 7.3.2011 den 12.43): Litt bedre å skrive ting her, enn å fortelle det til kaninene. Beklager, men Du skriver at det er sikkert ingen venninner som har tid til å begynne å trene med deg, men er du SIKKER på det? Jeg mener, har du spurt? Ja jeg vet du er sikkert lei av at jeg pirker i dette, men jeg tror det er lett å TRO at alle har det så travelt og har nok med sitt. Jeg tror jo alle sitter og har romantisk kvalitetstid sammen om kveldene, men i realiteten sitter de fleste foran hver sin tv eller bak hver sin pc-skjerm... 700 kroner for SATS-medlemskap var jo veeeldig dyrt? Jeg har nettopp blitt medlem og betaler 467 for by-medlemskap, riktignok med litt rabatt gjennom jobben (men ikke mye). Du kan helt sikkert forhandle deg til noe billigere enn 700?? Ikke at jeg egentlig tror SATS-meldemskap er det optimale for deg nå, det er vel heller en fast avtale med venninner, til en gåtur/skitur/sykkeltur/svømmetur. Altså noe sosialt OG fysisk. Men nå skal jeg slutte å mase om dette.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 7. mars 2011 #691 Del Skrevet 7. mars 2011 Ellevill skrev (På 7.3.2011 den 12.56): Fresi: Jeg prøvde! Men dette er jo helt umulig å forstå seg på. Jeg fikk nå ferie med lønn. Og gikk tilbake til sykepenger etterpå. Helt ærlig skjønte jeg det ikke den gangen heller. På mitt treningssenter betaler jeg 500, og jeg trener som regel alene. Dvs, jeg har ikke vært der siden november ( :sjenert:), men i regelen trener jeg altså alene. Det går fint, men jeg har jo ikke så små barn da. Den gang fikk jeg det ikke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #692 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Cumulus skrev (På 7.3.2011 den 13.00): Beklager, men Du skriver at det er sikkert ingen venninner som har tid til å begynne å trene med deg, men er du SIKKER på det? Jeg mener, har du spurt? Ja jeg vet du er sikkert lei av at jeg pirker i dette, men jeg tror det er lett å TRO at alle har det så travelt og har nok med sitt. Jeg tror jo alle sitter og har romantisk kvalitetstid sammen om kveldene, men i realiteten sitter de fleste foran hver sin tv eller bak hver sin pc-skjerm... 700 kroner for SATS-medlemskap var jo veeeldig dyrt? Jeg har nettopp blitt medlem og betaler 467 for by-medlemskap, riktignok med litt rabatt gjennom jobben (men ikke mye). Du kan helt sikkert forhandle deg til noe billigere enn 700?? Ikke at jeg egentlig tror SATS-meldemskap er det optimale for deg nå, det er vel heller en fast avtale med venninner, til en gåtur/skitur/sykkeltur/svømmetur. Altså noe sosialt OG fysisk. Men nå skal jeg slutte å mase om dette.... Nei, nå ser jeg at jeg blingsa. Veldig forutinntat, og orket liksom ikke lese alle de små bokstavene... Må ha vært innmeldingsavgiften jeg så på. Nei, ikke 700. Men innmeldingsavgift og så månedsavgift og så bindingstid. Og jeg har vært støttemedlem på Sats, 3T og Nautilus. Kanskje også Elixia, for alt jeg vet. Sikker og sikker, nå tenkte jeg i første rekke på formiddagene, da. Når jeg liksom skal pleie meg selv og bli tøff og sterk. Da har jo ingen andre fri, selvfølgelig. Jeg gjorde en gang en halvveisavtale med en venninne om zumba torsdags ettermiddagene, men hun kan 1 av 3 ganger, jeg kan 1 av 3, og det er som oftest ikke den samme gangen. Da blir det litt dårlig stell. Hun er forsåvidt sånn gå-dame, mens jeg ikke kan fordra det. Jeg synes det kan være hyggelig og gå og skravle, men da kan vi like gjerne sitte i sofaen, for min del. Svømme er ok, men moroa koster 125 kroner, jeg synes det er dyrt. Hvis man da ikke skal kjøre til et godt stykke utafor byen, da sparer man sannsynligvis noen tiere. Nei, forresten, bompenger og bensin. Hvis det er noen som tror de kan gi meg konkurranse i negativitet og pessimisme, så kom igjen! Jeg er en verdig motstander! Ski... Det kunne jo skjedd en gang eller to, men garantert ikke noe jeg får meg meg noen på regelmessig. Sykle, ja. Til våren. På veldig tung bysykkel med et par-fire gir, men det går jo an. Nei, ikke slutt og mas! Jeg kan som sagt slå av egen vilje, og bare utføre ordre... Jeg skal høre med de to som bor nærmest, begge er litt sånn småfysiske av seg. Hun ene mer enn litt, hun er ekstrem. Løper maraton og sånn. Endret 7. mars 2011 av Tornerosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 7. mars 2011 #693 Del Skrevet 7. mars 2011 Fresi skrev (På 7.3.2011 den 13.06): Jeg prøvde! Men dette er jo helt umulig å forstå seg på. Fresi; jeg skjønner heller ikke alt dette, så jeg sier som Lasse om denne saken: Vad du än gör ta inga råd från mig, jag vet de fungerar inget bra Spør sjefen din, han/hun vet dette, Tornerosa. Og regler er en ting, det kan likevel være forskjeller på de ulike arbeidsstedene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #694 Del Skrevet 7. mars 2011 Sjefen visste jo ikke. Han mente jeg skulle spørre NAV. Jeg spør ikke NAV. Men Noen spør sikkert NAV, jeg skal spørre ham. Dessuten er han liksom ikke "sjefen" i den forstand, selv om han har personalansvar. Du vet, mitt felt og min sektor og sånn. Jeg spurte min kollega i sin tid, som står for økonomi og utbetalinger og i det hele tatt, men vedkommende hadde ingen anelse. Men jeg er helt sikker på at Noen er bra å ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emile Skrevet 7. mars 2011 #695 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor du må ha med en venninne på trening jeg da. På trening skal det trenes, ikke skravles. Dessuten er det vel mitt senter vi snakker om, og her er jeg flere ganger i uka, så det er alltids mulighet til kaffeskravling mellom slagene. Veldig få dansetimer på dette senteret, desverre. Bare zumba tror jeg?! Men aerobic er jo gøy da!! Jeg tenker på minsta di, det du skrev om følelser og henne. Altså er hun helt motsatt av deg(?), for du er jo en mester i å beskrive hva du føler(på nett). (Joda, hun er et barn og du er voksen..) Men det jeg tenkte på var, som jeg har lest her en gang, er at du står opp om morran, kvitrer og synger og later som om alt er i skjønneste orden selv om du er på gråten innvendig. Vet ikke hvordan dere håndterer følelser i huset, men jeg har tro på litt tydelighet, smelling av dører og skap for å sette det på spissen. (Nei, jeg mener seff ikke at man hele tiden skal spille ut sitt følelsesliv for fulle mugger, og dermed la sine nærmeste få lide for dette, men at det av og til er sunt for barna å se at mamma er trist når hun faktisk er det, fremfor et malplassert smil.) Glemte. Jeg betaler 4-500 kr for sats i mnd. Virkelig ikke mange penger. Jo, er man skrapa så, men du kan jo bare kutte ut noen bøker, filmer og lysestaker, så er du der. Endret 7. mars 2011 av Emile Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #696 Del Skrevet 7. mars 2011 Hei Tornerosa ! Du har forsøkt å kjøpe billetter til Lukestar på Salen & Smia fredag 18. mars Kundenummeret ditt er xxxxxxx. Hvis du har fått en mail med billetter/kvitteringer, vennligst se bort fra denne mailen ! Dessverre gikk ikke transaksjonen igjennom. Det betyr at du ikke har kjøpt billetter til dette arrangementet. Hvis det er trukket et beløp av kontoen din, så er dette bankens reservasjonsbeløp. Dette beløpet er ikke overført oss, men banken din setter beløpet tilbake på kontoen din i løpet av noen dager. Vi kan ikke påvirke denne prosessen på noen måte. Vi beklager bryderiet ! Du kan prøve igjen på http://www.linticket.no/program Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #697 Del Skrevet 7. mars 2011 Emile skrev (På 7.3.2011 den 13.29): Jeg skjønner ikke hvorfor du må ha med en venninne på trening jeg da. På trening skal det trenes, ikke skravles. Dessuten er det vel mitt senter vi snakker om, og her er jeg flere ganger i uka, så det er alltids mulighet til kaffeskravling mellom slagene. Veldig få dansetimer på dette senteret, desverre. Bare zumba tror jeg?! Men aerobic er jo gøy da!! Jeg tenker på minsta di, det du skrev om følelser og henne. Altså er hun helt motsatt av deg(?), for du er jo en mester i å beskrive hva du føler(på nett). (Joda, hun er et barn og du er voksen..) Men det jeg tenkte på var, som jeg har lest her en gang, er at du står opp om morran, kvitrer og synger og later som om alt er i skjønneste orden selv om du er på gråten innvendig. Vet ikke hvordan dere håndterer følelser i huset, men jeg har tro på litt tydelighet, smelling av dører og skap for å sette det på spissen. (Nei, jeg mener seff ikke at man hele tiden skal spille ut sitt følelsesliv for fulle mugger, og dermed la sine nærmeste få lide for dette, men at det av og til er sunt for barna å se at mamma er trist når hun faktisk er det, fremfor et malplassert smil.) Ja, det er her du går? Jeg trodde det var et nærmere deg, jeg. Jeg hadde aldri i livet gidda og trene på et senter alene. Igjen. Det har jeg gjort, det er det jeg alltid har gjort. Jeg er ferdig med alene. Aerobic er gøy såfremt det er kombinasjoner, jeg kjeder meg dønn ihjel om det bare blir pensjonistøvelser tilsatt musikk. Jada, jeg overdriver. Men det blir ikke moro med mindre det blir litt koordinasjonsutfordringer. Ikke for mye, jeg er skrikende ute av trening... Men uansett, jeg kan ikke ta sjansen på bindingstid. Jeg vet at det ikke fungerer for meg, jeg har lært. Oh, gjett om det også er tydelighet her i huset... Jeg smeller titt og ofte, med både dører og kjeften. Men om jeg skal kommunisere min...tristesse når den faktisk er her, blir det jo nesten hele tiden. For tiden. Om jeg ikke direkte kvitrer på morran, så ja, jeg prøver å påvirke dem til godt humør når dagen begynner. Men sånn over andre linjer, hvis man ikke snakker om innenfor husets fire vegger, så er jeg nok ikke fullt så kommunikativ som man skulle tro her. Jeg har det nok i meg, men man er da oppdratt... Og der kunne vi holdt det gående en stund, merker jeg. Bardommens bagasje og ballast. Som igjen fører meg over på neste tema, mine barns bardom og ballast. Tror jeg stopper der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerosa Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #698 Del Skrevet 7. mars 2011 Emile skrev (På 7.3.2011 den 13.29): Glemte. Jeg betaler 4-500 kr for sats i mnd. Virkelig ikke mange penger. Jo, er man skrapa så, men du kan jo bare kutte ut noen bøker, filmer og lysestaker, så er du der. Pluss innmeldingsavgift. Men det verste er likevel bindingstiden. Jeg stoler ikke på meg selv, jeg VET at jeg kommer til å angre. Og hvis man trener mange ganger i uka som du gjør, så blir det jo noe annet. Jeg ville kanskje kommet meg avgårde 2-4 ganger i måneden, i beste fall. Vet ikke hvor mange ganger jeg har bestemt meg for at jeg bare SKAL og MÅ fordi jeg betaler for det, men det holder aldri lenge. Årsakene til det har vært mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emile Skrevet 7. mars 2011 #699 Del Skrevet 7. mars 2011 Ok. Synd det der med bindingstid altså. Men du, fyfy!, komme her med pensjonistpåstander! Det er avanserte timer på sats assa. Favoritten min er dans aerobic i byen - kjempebra! Lek og moro for voksne damer, love it <3 Du prøver å påvirke dem til godt humør på morran ja..må innrømme at det høres ut som om det preller av, så kanskje du bare skal spare på den energien og bruke den til noe annet..hvor du faktisk har en påvirkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 7. mars 2011 #700 Del Skrevet 7. mars 2011 Sitat Hvis det er noen som tror de kan gi meg konkurranse i negativitet og pessimisme, så kom igjen! Nei, jeg tror selv jeg må kaste inn håndkleet Jeg er der hvis jeg har ordentlig, ordentlig PMS, da kan jeg nikke gjenkjennende, men utover det tror jeg kanskje du ligger veldig mye og kaver i din egen felle, so to speak. Når vi først skal komme med innspill, mener jeg Om det hadde vært en Olympisk gren, tror jeg Northug hadde bøyd seg i støvet men det er vel dette du skal få hjelp med, også. Håndtering, innstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå