Gå til innhold

Hvorfor får ikke jeg jobb da...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste i Vg at en ung kvinne hadde søkt på over 100 jobber, men hun hadde ikke fått noen av jobbene hun hadde søkt på.

http://e24.no/jobb/article3967872.ece

Hun mener selv at det kan være navnet eller utseendet hennes som gjør at hun ikke får jobbene...

Kanskje er det fordi jeg har et utenlandsk navn, eller at jeg ikke blir tatt på alvor fordi jeg er blond, sier Delemi til E24.

Tidligere har det vært tatt opp at det var utseendet som var årsaken til at en ung kvinne ikke fikk plass på politihøyskolen.

Men hva med meg da?

Jeg er godt utdannet, og kvalifisert til alle jobbene jeg har søkt på... så kvalifikasjonene står det ikke på.

Jeg har et helnorsk navn, så det kan jeg ikke bruke som unnskylding.

Jeg er en brunette med et ytterst normalt utseende, så ikke kan jeg bruke hårfarge eller utseende som forklaring på hvorfor jeg ikke blir ansatt.

Men hva skal jeg skylde på som ikke kan skylde på et utenlandsk klingende navn, eller at jeg er blond/for pen?

For det kan da ikke være så enkelt som at arbeidsgiver velger den, blant hundrevis av søkere, som de mener passer best til jobben, uavhengig av navn, hårfarge eller utseende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje det er måten du fremstår i intervju som gjør at du ikke får napp? Klesstil, formuleringer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det er måten du fremstår i intervju som gjør at du ikke får napp? Klesstil, formuleringer etc.

Dette er skråblikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du mener at de som enten har et utenlandsk-klingende navn, er blonde og/eller er unormalt pene kan skylde på arbeidsgivernes diskriminering og forskjellsbehandling, mens alle vi andre, med norsk-klingende navn, og normalt utseende bare kan skylde oss selv?

Hilsen Trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho er utdannet, men har nok ikke lærling tid og erfaring. Vet ikke om det finnes fagbrev heller. Alle utdanner seg no for tida. Mange om beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Er det sånn at du kommer på intervju og ikke hører mer? Eller leverer du masse CV og søknader og ikke blir kaldt inn på intervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet hvorfor jeg ikke får jobb.

Det har ingenting å gjøre med kvalifikasjoner, klesstil, intervjusituasjon, navn, hårfarge, eller utseende å gjøre.

Jeg mangler relevant arbeidserfaring, og når jeg konkurrerer om en stilling med hundre andre som har mer erfaring enn meg, havner jeg langt nede på listen over aktuelle kandidater.

Poenget mitt, som jeg ikke klarte å få tydelig nok fram, er at jeg synes det blir for dumt å gå til media og klage på at navn, hårfarge og/eller utseende er årsaken til at de ikke får skoleplass eller jobb.

Faktum er at det finnes hundrevis av andre i nøyaktig samme situasjon som dem, der årsaken til at de ikke blir ansatt er konkurranse om plassen, og at de av en eller annen årsak ikke nådde helt opp.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor jeg ikke får jobb.

Det har ingenting å gjøre med kvalifikasjoner, klesstil, intervjusituasjon, navn, hårfarge, eller utseende å gjøre.

Jeg mangler relevant arbeidserfaring, og når jeg konkurrerer om en stilling med hundre andre som har mer erfaring enn meg, havner jeg langt nede på listen over aktuelle kandidater.

Poenget mitt, som jeg ikke klarte å få tydelig nok fram, er at jeg synes det blir for dumt å gå til media og klage på at navn, hårfarge og/eller utseende er årsaken til at de ikke får skoleplass eller jobb.

Faktum er at det finnes hundrevis av andre i nøyaktig samme situasjon som dem, der årsaken til at de ikke blir ansatt er konkurranse om plassen, og at de av en eller annen årsak ikke nådde helt opp.

Kunne ikkje ha vore meir einig! Eg vert provosert når ho går ut i media og sutrar på den måten.

Som arbeidsgivar hadde eg, etter å ha lese det innlegget der, reagert på hennar måte å takle motgang på, hennar vurderingsevne og sjølvinnsikt.

Det ER ein tøff jobbmarknad, det vert krevd mykje av deg når det er mange som kjempar om det same! Å plassere all skuld på den andre parten er rett og slett feigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De arbeidsgiverene er ikke alltid til å bli klok på. En stor bedrift i byen har flere ganger utlyst stillinger til ufaglærte, de har også igangsatt kurs for opplæring av ufaglærte. Jeg søkte tre ganger og fikk nei. Gikk et kurs, ble lovet jobb av en formann som ville ha meg mot at jeg tok et spesielt sertifikat. Jeg begynte på sertifikatet og en uke før jeg skulle begynne å jobbe ble det inntaksstopp...uka etterpå ble det utlyst ledige stillinger igjen...jeg søkte og fikk nei. Tilfeldighetene gjorde det til at min far ble innleid for å ta seg av de nyansatte mtp verktøy og utstyr. Han ble mildt sagt overrasket over å oppdage at mange av de nyansatte ikke kunne navnene på verktøyene engang og gikk til personalsjef og spurte hvordan det kunne ha seg at jeg da ikke fikk jobb. Årsaken var at jeg hadde bytta yrke (jobba på sykehjem som ass. tilkalling før). Ellers har jeg fått høre at jeg har for mange barn...har tre mens ei venninde sliter med å få jobb fordi hun ikke har fått barn ennå. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen rett og slett er bedre enn deg på intervjuet. Kanskje noen har bedre kvalifikasjoner enn deg, og kanskje noen ser penere ut enn du gjør, eller kanskje noen snakker bedre for seg enn det du gjør?

Eller kanskje bare fordi du er kvinne :fnise: Neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt?

Det var jo veldig smart. Nå har hun fått jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Det hjelper alltid å komme på i media, spesielt når man er kvinne som det er litt synd på og som i tillegg er pen å se på.

Hadde jeg væt sjef i et ingeniørfirma eller noe som jobbet med det hun har utdanning i hadde jeg (som gammel gris) ansatt det fruktfatet på flekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Jeg har også problem med at jeg mangler relevant arbeidserfaring. Ikke får jeg det heller da jeg må ha utdanningen først for å få jobb. Så da får jo de som har erfaring jobb før meg.

Hele greia ender jo med at jeg tar masse emner, for å gjøre noe istedenfor å gå arbeidsledig og sose bort tiden på ingenting. Så jeg har massevis av studiepoeng og en hel haug med kunnskap, men får ikke brukt det fordi jeg ikke får noen jobb. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Im in your shoes!

Men jeg er dritlei alt som heter skole, så jeg jobber utenom heller (jobber som ikke er relevant til min utdannelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Im in your shoes!

Men jeg er dritlei alt som heter skole, så jeg jobber utenom heller (jobber som ikke er relevant til min utdannelse).

Da har du jo jobb, og hvis du kan leve av inntekten så er jo i grunn problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke leve slik jeg vil med den inntekten jeg har nå, nei.

Så problem er ikke solved.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ho er utdannet, men har nok ikke lærling tid og erfaring. Vet ikke om det finnes fagbrev heller. Alle utdanner seg no for tida. Mange om beinet.

Hun er sivilingeniør (master i ingeniørfag). Dette er milevis fra lærling og fagbrev.

Men det er bevist nok en gang, å gå ut i media lønner seg. Det tok ikke lang tid før hun hadde tre jobbtilbud. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...