Gå til innhold

Noen får bare gutter og andre får bare jenter

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Enkel sjangse/prosent-regning dette. Tror ikke ernæring og gener har mye å si. Om man får gutt eller jente er like tilfeldig som kron og mynt. Selv om det er 50% sjangse for å få kron, er det ganske vanlig at at man ved 100 slag for eksempel får mynt 15 ganger på rad, og deretter kron. Men ved nok antall slag, vil man se at det blir ca halvparten av hver. Det er derfor man ikke bruker 10 barn/10 kast for å finne hyppigheten, man bruker et høyt antall forsøk!

Men sjangsen er likevel 50 prosent i begge retninger, det kan man jo se bevis på ved å se hvor stor prosentandel av befolkningen som er menn, og hvor stor prosentandel som er kvinner.

• 1 måned senere...
Skrevet

Kjenner jo mange som har en av hvert kjønn. Men jeg har lagt merke til følgende: av de jeg vet om som har 3 eller flere barn, er mange av dem samme kjønn. Jeg tror ikke jeg vet om noen som har 2 gutter og 2 jenter, for eksempel. Men jeg vet om flere som har 3 gutter eller 3 jenter, og også noen som har 4 gutter. Så jeg vil tro det er slik at enkelte personer "avler" ett kjønn.

Og dette med at hvis man har sex noen dager før eggløsning, så får man jente: synes det hørtes rart ut, for jeg trodde at det er naturens gang og 50 % sjanse for det ene eller det andre. I tillegg er det litt synd, synes liksom ikke det skal være slik at vi selv kan velge og planlegge kjønn.

Hva synes dere?

Skrevet

Hos noen kan - enkelt forklart - kvaliteten på sædceller med det ene kromosomet være dårligere enn sædcellene med det andre, slik at f eks sædceller som gir det ene kjønnet ikke når fram eller kommer seg inn i egget (der kan det med reseptorer også spille inn), eller befruktede egg med et av kjønnene vil kanskje dø tidlig i fosterutviklingen pga genetiske defekter (er vel kanskje det som gir forskjellen i antall fødte gutter og jenter og ulik overlevelse for gutte- og jentebabyer). Alder på foreldrene spiller også inn, som det blant annet står i linken til ssb.

Men for de ALLER FLESTE gjelder helt vanlig sannsynlighetsregning, og ettersom de fleste mennesker får et lavt antall barn går det ikke an å si med noen statistisk sikkerhet at fordi noen har 3 gutter, kan de nok ikke få jenter... Da må en undersøke sædcellene og kanskje eggene til de aktuelle foreldrene. Hadde vi fått 100-1000 barn hver, ville det vært lettere å trekke slike konklusjoner bare ved å telle antall av hvert kjønn (men det ville sikkert vært upraktisk på andre måter å ha så mange barn :fnise: ).

• Liker 3
Skrevet

Da lurer jeg på hvor alle disse fasinerende teoriene sviktet når jeg fikk tvillinger; En gutt og en jente. :regn:

hahaha, da hadde du sikkert eggløsning midt på natten akkurat i det datoen skiftet!

festlig teori det der...

På min side i familien er det født tilsammen ti unger alle sammen gutter av oss søskenbarna. hadde noen av oss bladd opp en jente hadde hun blitt grundig bortskjemt.

Jeg hørte en gang at surt miljø i mor kunne påvirke at det ble født gutter, for guttesædcellene tåler surere miljø enn jentesædcellene.

i mitt tilfelle kan det stemme, jeg VET at jeg har ekstremt surt miljø i hele meg, og jeg har to levendefødte gutter, og to spontanaborter som var jenter. så jeg tror ikke at jeg noengang vil få en jente. Men nå har vi vel i og for seg stengt "butikken"

Skrevet

Da lurer jeg på hvor alle disse fasinerende teoriene sviktet når jeg fikk tvillinger; En gutt og en jente. :regn:

Barna ble åpenbart unnfanget ved slaget tolv midnatt! :filer:

• Liker 1
Skrevet

Mamma og de var tre jenter og en gutt, og hun har tre gutter og en jente (meg).

Venninnen min har tre søstre. Jeg tenker at det ville vært fint med en søster, men fire jenter i en familie. Blir ikke det veldig mye drama?

Skrevet

Til deg som sa at du ikke vet om noen som har to gutter og to jenter - jeg og mine søsken er det. Vi er til og med født annethvert kjønn. Kult? Kanskje. Tilfeldig? ...ja

Skrevet

Kjenner to familier der de VIRKELIG ville ha minst èn av hvert kjønn. Familie 1 fikk fire gutter før jenta endelig kom, familie 2 fikk 5 jenter før gutten dukket opp. Det er bare et spørsmål om å prøve lenge nok.

Gjest Rampunge
Skrevet

Er ikke dette et perfekt spørsmål for Lyngbø og Hærlands BigBang?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har to gutter, broren min har to jenter. I familien til min eksmann er det nesten bare gutter i tre generasjoner nedover. Ganske merkelig.

Jeg har også lest at det har med eggenes reseptorer å gjøre. At noen kvinner har egg som er mer mottakelige for sædceller med X/Y. Samtidig er det forskjell på farten på disse sædcellene. Noen svømmer fortere enn andre, og noen er friskere enn andre.

Dessuten har jeg lest at menn som jobber under høyt trykk, f.eks dykkere og piloter, lettere får døtre. Trykket påvirker sædcellene på et viss. Ikke vet jeg om det stemmer, men litt artig er det jo.

Skrevet

Trur det i dei fleste tilfeller er tilfeldig, gitt. Kinesiske kalenderar, odde- og partallsdatoar og den slags tull stemmer i alle fall ikkje ;)

Skrevet

Til deg som sa at du ikke vet om noen som har to gutter og to jenter - jeg og mine søsken er det. Vi er til og med født annethvert kjønn. Kult? Kanskje. Tilfeldig? ...ja

Samme her, bortsett fra at vi er gutt, jente, jente, gutt.

Meiner å ha lest eit sted at kjønnet til den førstefødte hadde ein 75% sjangse til å gjenta seg i neste barnet, men eg husker ikkje hvorfor (med eg trur det hadde noe med moren å gjøre) eller hvor eg leste det.

Skrevet

Samme her, bortsett fra at vi er gutt, jente, jente, gutt.

Meiner å ha lest eit sted at kjønnet til den førstefødte hadde ein 75% sjangse til å gjenta seg i neste barnet, men eg husker ikkje hvorfor (med eg trur det hadde noe med moren å gjøre) eller hvor eg leste det.

Tvilar eg sterkt på. Det einaste eg har lest, er at par med to jenter frå før, har statistisk sett 1-2% større sjangse enn "alle andre" for å få ei jente til som nr 3. At nokon skal ha 25% større sjangse enn alle andre til å få eit bestemt kjønn, er nok berre tull.

Skrevet

...og jeg fikk to gutter som er laget den 21.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...