AnonymBruker Skrevet 31. desember 2010 #1 Skrevet 31. desember 2010 Er det bare ren tilfeldighet eller er det noen spesiel grunn til at noen foreldre kun får jenter eller gutter?
Gjest Heisann-hoppsan! Skrevet 31. desember 2010 #2 Skrevet 31. desember 2010 Vi har 4 jenter! Naboene har begge 4gutter men så har flere naboer en av hver og da... Nok tilfeldig vil jeg tro....?
Murder Skrevet 31. desember 2010 #3 Skrevet 31. desember 2010 Vi har 4 jenter! Naboene har begge 4gutter Da kan dere jo bytte på litt!
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2010 #4 Skrevet 31. desember 2010 Det er bare tilfeldig. Men det er lave odds for å få fire av ett kjønn, men noen klarer det også.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2010 #5 Skrevet 31. desember 2010 jeg har bare to tanter, 5 onkler som har avla 36 fettere å meg å kusina mi, alle disse har fått unger å det er bare kommet 3 jenter, resten gutter - er ganske sikker på at jeg får noen guttunger for å si det sånn!!
agenda Skrevet 31. desember 2010 #6 Skrevet 31. desember 2010 (endret) Det er tilfeldig. Selv om noen familier "bare får" jenter/gutter, så er det tilfeldig. Det er ikke større sannsynlighet for at barn nummer fire blir gutt selv om de tre første ble jenter. Det er alltid 50% sjanse, hver gang. Edit: skrivefeil. Endret 31. desember 2010 av agenda
wahaj Skrevet 31. desember 2010 #7 Skrevet 31. desember 2010 Det er tilfeldig. Selv om noen familier "bare får" jenter/gutter, så er det tilfeldig. Det er ikke større sannsynlighet for at barn nummer tre blir gutt selv om de tre første ble jenter. Det er alltid 50% sjanse, hver gang. Nei. Noen menn lager kun ett kjønn. Har du to eller flere barn av samme kjønn er det større sjanse for å få det samme igjen, enn å få det motsatte, faktisk. 2
agenda Skrevet 1. januar 2011 #8 Skrevet 1. januar 2011 Nei. Noen menn lager kun ett kjønn. Har du to eller flere barn av samme kjønn er det større sjanse for å få det samme igjen, enn å få det motsatte, faktisk. Kan hende jeg tar feil. Men jeg fortsetter å tro det samme inntil jeg finner tilstrekkelig bevis for det motsatte. Hvis man ser bort i fra den lille forskjellen som kanskje er hvis man ser stort på det (ca 48% for jente mot 52% for gutt), så er det like stor sjanse hver gang. Hovedpoenget mitt var at det ikke er større sannsynlighet for at barn nr tre blir gutt på bakgrunn av at de to første var jenter - på samme måte som det ikke er mer (eller mindre) sannsynlig å trille terningkast 1 på tredje forsøk, selv om du hadde flaks og trillet 6 på de to første. Man begynner på samme utgangspunkt igjen, hver gang. Det er riktignok større sjanse for at foreldre med to barn av samme kjønn vil få flere barn, enn om de hadde hatt en av hver. Det går på at man ønsker seg et barn av det andre kjønnet også.
Kontormus Skrevet 1. januar 2011 #9 Skrevet 1. januar 2011 Nei. Noen menn lager kun ett kjønn. Har du to eller flere barn av samme kjønn er det større sjanse for å få det samme igjen, enn å få det motsatte, faktisk. Den terorien har jeg en hang til å tro på også. Men jeg har også lest en terori på at det kunne ha noe med mors ernæring og gjøre. Litt spennende i grunnen, og syns på en måte at det er litt synd at forskerne ikke har brukt mer energi på å finne ut av det, noe jeg er helt sikkert tror de hadde klart. Hvis de ville. Men det er ikke så ille at det er like spennende hver gang heller...
QueenPenelope Skrevet 1. januar 2011 #10 Skrevet 1. januar 2011 Nei. Noen menn lager kun ett kjønn. Har du to eller flere barn av samme kjønn er det større sjanse for å få det samme igjen, enn å få det motsatte, faktisk. Er det virkelig mulig? Da må jo mannen bidra med X-kromosom hver gang, og han må da ha noen Y-kromosomer også, ellers hadde han ikke vært mann? Jeg kan ikke nok om dette jeg altså, så jeg spør av uvitenhet Kan jo være at noen har flere X-kromosomer enn Y, men noen Y må de da ha å dele ut?
Kontormus Skrevet 1. januar 2011 #11 Skrevet 1. januar 2011 Er det virkelig mulig? Da må jo mannen bidra med X-kromosom hver gang, og han må da ha noen Y-kromosomer også, ellers hadde han ikke vært mann? Jeg kan ikke nok om dette jeg altså, så jeg spør av uvitenhet Kan jo være at noen har flere X-kromosomer enn Y, men noen Y må de da ha å dele ut? Sannsynligvis så kan de i utgangspunktet "dele ut" begge deler. Vet at i det i andre land er lov å sortere x og y pga. genetiske disposisjoner som er kjønnsbetinget. Har aldri hørt om at noen menn produserer bare ett kromosom. Så svaret er kanskje mere komplekst enn som så. Jeg tenker at det kan ha noe med å den kjemiske sammensetningen mellom individene også å gjøre...kanskje?
mousepad Skrevet 1. januar 2011 #12 Skrevet 1. januar 2011 Mener jeg har lest at enkelte kvinner bare har egg med receptorer(mottakere) for sædceller av et bestemt kjønn , slik at sædceller av feil kjønn ikke slipper inn i egget .
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #13 Skrevet 1. januar 2011 Kan hende jeg tar feil. Men jeg fortsetter å tro det samme inntil jeg finner tilstrekkelig bevis for det motsatte. Hvis man ser bort i fra den lille forskjellen som kanskje er hvis man ser stort på det (ca 48% for jente mot 52% for gutt), så er det like stor sjanse hver gang. Hovedpoenget mitt var at det ikke er større sannsynlighet for at barn nr tre blir gutt på bakgrunn av at de to første var jenter - på samme måte som det ikke er mer (eller mindre) sannsynlig å trille terningkast 1 på tredje forsøk, selv om du hadde flaks og trillet 6 på de to første. Man begynner på samme utgangspunkt igjen, hver gang. Det er riktignok større sjanse for at foreldre med to barn av samme kjønn vil få flere barn, enn om de hadde hatt en av hver. Det går på at man ønsker seg et barn av det andre kjønnet også. http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article475313.ece
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #14 Skrevet 1. januar 2011 Ren skjær planlegging og timing! Befruktning på oddetallsdag (1, 3, 5, osv) gir jenter, mens befruktning på liketallsdag (2, 4, 6, osv) gir gutter. 29 februar gir ett av hver. 1
Rumohra Skrevet 1. januar 2011 #15 Skrevet 1. januar 2011 Ren skjær planlegging og timing! Befruktning på oddetallsdag (1, 3, 5, osv) gir jenter, mens befruktning på liketallsdag (2, 4, 6, osv) gir gutter. 29 februar gir ett av hver. Dette kan ikke stemme? Barnets kjønn avhenger kun om mannens sædcelle som befrukter egget inneholder et x eller y-kromosom. Har du noe vitenskapelig bevis for dette?
wahaj Skrevet 1. januar 2011 #16 Skrevet 1. januar 2011 Gamle naboen min, de hadde 8 barn. ei jente og 7 gutter. Jenta var fra et tidligere forhold av mor, mens de 7 guttene var farens barn. Så det ligger faktisk noe i det. http://www.ssb.no/ssp/utg/200903/01/
agenda Skrevet 1. januar 2011 #17 Skrevet 1. januar 2011 (endret) På 1.1.2011 den 8.27, AnonymBruker skrev: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article475313.ece Verken den artikkelen eller denne, som Klikk tar utgangspunkt i, sier noe om at enkelte menn kun produserer sædceller av ett kjønn. Den forklarer derimot det samme jeg skrev, både om minimal prosentforskjell (det fødes litt flere gutter enn jenter, sannsynlgvis fordi menn dør tidligere enn kvinner og naturen vet å jevne ut) samt om ønsket om å få barn av hvert kjønn, derav tilbøyeligheten til å få et tredje barn dersom man har to "like" fra før. Utover den lille prosentforskjellen i kjønnsproporsjonen forstår jeg ikke hvorfor førstegangsfødsler oftere skal bli gutt enn jente. Ei heller kan jeg forstå hvorfor sannsynligheten for å få jente skal øke med foreldrenes alder. Sitat (...)at et barns kjønn påvirkes av tidligere søskens kjønn. Forøvrig synes jeg årsakssammenhengen her er litt leit forklart. Det er ikke eldre søsken som avgjør kjønnet på kommende barn. Det er det pappas sædcelle som gjør, og man kan kanskje forsøke å påvirke utfallet med å planlegge befruktningstidspunkt (eggløsning, svømmehastighet...). Dersom forskjellene i jentefamilier og guttefamilier skyldes fysiologiske faktorer hos foreldrene er jo saken grei, men hva er i så fall disse og er det ikke nettopp de faktorene TS ønsket å vite om? Kan dessuten legge til at jeg også kjenner flere familier som bare har jente- eller guttebarn. Så ja, klart det hadde vært interessant med noen ordentlige forklaringer på saken! Endret 12. desember 2017 av agenda
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2011 #18 Skrevet 1. januar 2011 Hvis du har to barn av samme kjønn er sjansen for å få det samme kjønnet igjen større enn sjansen for å få motsatt kjønn. Spesielt gjelder dette jenter. Har lest at det kan ha med forholdene rundt befruktningen å gjøre. "Jentesædcellene" er mer utholdne, mens "guttesædcellene" er raskest. Har man sex på eggløsningen er sjansen for å få gutt derfor størst, siden de er raskest. Har man sex før eggløsning er sjansen for å få jente størst siden de er utholdne og ligger og "venter" på egget. Temperaturen på utstyret til mannen har også en del å si sånn jeg forstod det. Jenteceller overlever i større grad varme, så hvis mannen har en "høy" temperatur nedentil så kan sjansen for å få gutt bli redusert. Også er det jo myten om at inn og ut blir gutt, og inn og vente blir jente. Jeg har selv to søstre, så vi er tre jenter totalt. Har nå fått to jenter selv, og siste gangen hadde vi iallfall sex før eggløsning. Og den der inn og vente blir jente stemmer også på oss.. 1
Gjest Sobril Skrevet 1. januar 2011 #19 Skrevet 1. januar 2011 Tja... Jeg har en tendens til å tro at det er far som bestemmer. Vi er 4 søstre (med to forskjellige mødre). Kunne vært 6 (søstre).
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2011 #20 Skrevet 1. januar 2011 Ren skjær planlegging og timing! Befruktning på oddetallsdag (1, 3, 5, osv) gir jenter, mens befruktning på liketallsdag (2, 4, 6, osv) gir gutter. 29 februar gir ett av hver. Da lurer jeg på hvor alle disse fasinerende teoriene sviktet når jeg fikk tvillinger; En gutt og en jente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå