Gå til innhold

Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med denne: http://www.atferdssenter.no/nettbutikk/andre-produkter/easy-walk-harness.html?vmcchk=1

Vurderer å prøve denne da hendene snart er ute av ledd av den berømte "schæfergangen" :P

Vet jeg skulle trent MYE mer med å gå fint, men det har altså ikke skjedd. Livssituasjonen endrer seg drastisk nå på nyåret og mulighetene til å trene mere med gutten er der. Tenkte å bruke denne i en slags innkjøringsfase, kanskje sammen med et DAP-halsbånd for å senke stressnivået...noen meninger rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har erfaring med denne: http://www.atferdssenter.no/nettbutikk/andre-produkter/easy-walk-harness.html?vmcchk=1

Vurderer å prøve denne da hendene snart er ute av ledd av den berømte "schæfergangen" :P

Vet jeg skulle trent MYE mer med å gå fint, men det har altså ikke skjedd. Livssituasjonen endrer seg drastisk nå på nyåret og mulighetene til å trene mere med gutten er der. Tenkte å bruke denne i en slags innkjøringsfase, kanskje sammen med et DAP-halsbånd for å senke stressnivået...noen meninger rundt dette?

Dersom du har en hund som trekker konstant på tur, så vil denne gir gnagsår siden den strammer idet hunden trekker i båndet. Vil anbefale en hundegrime, selges på dyrebutikker for rundt 100,-. Den lærer heller ikke hunden å slutte å trekke (trening som må til der), men det vil bli veldig lett for deg å holde hunden uten at du kjenner trekkingen. Bedre for hunden å bruke grime enn den selen. Er noe av samme tankegangen som grime på hest, at du holder hodet til dyret, og ikke hele dyret ved å ha en sele eller halsbånd.

DAP inneholder beroligende feromoner, samme som en tispe gir ut til valpene sine, men vil mest sannsynlig ikke ha noen virkning på trekkingen, men fungerer på stressnivået generelt hos noen hunder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en slik til hunden min, det gikk fra å være umenneskelig å gå tur med han til, ja om ikke en fryd, men i det minste slapp jeg å ha skulderen ute av ledd og grue meg til turen.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takker for svar :)

Grime har jeg prøvd, men han klarer å trekke nesten like godt med den på. Han "avstiver" nakken på et vis...snodig hund :jepp:

Skrevet

Har brukt denne med hell. Nå bruker vi den ikke mer :)

Det ble ikke noe gnag for hunden får ikke trekt uten å snu seg.

Men vi kjøpte vårt på en dyrebutikk i Tønsberg (ikke samme merket) og gav 149 eller 199 for den. Ikke så mange størrelser, men de er justerbare.

AnonymBruker
Skrevet

Vil denne selen skli av dersom hunden stopper og ikke vil gå? Hunden min trekker litt i båndet (hun er liten, så det er ikke snakk om å få skulderen ut av ledd, men nok til at båndet ikke kan henge slakt) så jeg pleier å bruke en type antitrekksele som går under frambeina og opp på ryggen. Men den gjør at pelsen blir så slitt der selen går, noe som ser stygt ut, så jeg vurderer å finne en annen type sele. Grime er hun for liten til, hun vrir seg bare ut. Hun er av den nervøse sorten, så hvis hun ser noe hun blir redd for må jeg slepe henne etter meg, og er derfor avhengig av en sele/halsbånd som sitter godt nok til at hun ikke kan vri seg ut.

Skrevet

hvorfor ikke, for å si det slik.

Og om du merker at det har efekt kan du jo legge inn trening med rett og slett si "gå pent" (jeg er veldig glad i kommandoen "gå pent", som blir litt mildere enn "på plass" som jeg forbinder med helt inntil foten, gå pent forbinder jeg mer med å la lenken være slak)

Og da selvsagt belønne at lenken er slak.

Jeg regner med at slike ting som å legge inn trening der du rett og slett står stille så lenge den trekker er utprøvd?

Det funket helt genialt med en spinnvill dalamatiner jeg hadde. Om han trakk sto jeg stille. Jeg sa ikke et kvekk, annet enn at jeg ventet til hunden stoppet, snudde tilbake til meg så lenken ble slak og tok blikk-kontakt med meg så jeg kunne belønne atferden. Så gikk jeg videre. Til å begynne med rakk jeg vel bare to skritt av gangen før lenken var stramm og jeg stoppet, og jeg brukte vel nesten en time på å gå 20 meter første gangen.

Men det fungerer. HELT sant. Om man bare legger inn litt tid

Min løsning ble å bruke grime når jeg ikke hadde tid til å stoppe hver gang han trakk. også legge inn en 20 minutters økt hver dag til å trene på at det ble stopp hver gang han trakk. Etterhvert trengte jeg ikke lenger grimen, og den bikkja var en "trekker" av rang altså!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...