Ciara Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Jeg får sjelden til å amme liggende. Hvordan er det egentlig dere ligger når dere ammer? Og hvis dere ligger på siden, ammer dere da med puppen nederst mot madrassen, den øverste eller begge? Skjønner virkelig ikke dette, altså. Hvis jeg forsøker å amme babyen med den nederste puppen får han sjelden tak fordi brystvorten er for langt ned mot madrassen, og hvis jeg forsøker den øverste er puppen for langt opp. Haha, dette ble jo en komisk problemstilling egentlig.
lilljan Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Jeg ammer med nederste pupp. Noen ganger har jeg hatt en "gulpeklut" under puppen som vipper den litt opp. Men sant og si så ammer jeg ikke særlig ofte liggende selv om jeg nattammer. Jeg synes det er knotete og jeg tror jeg har oppdaget at nurket svelger mer luft da.
SummerJoy Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Føler at veldig mange sliter med liggende amming. Følte jeg var en av de få som faktisk syntes det var lettere enn å sitte... (la meg helst ned overalt jeg, så lenge forholdene tillot det ) Ammet iallefall på nederste pupp mens jeg hadde armen min under hodet mitt. Så snudde jeg meg når det var tid for den andre puppen.. Ungen hadde ingen problem med å få tak..
QueenPenelope Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 Jeg gjorde akkurat slik som SummerJoy beskriver. Fungerte kjempebra. Jeg justerte det nederste brystet slik at babyen enkelt fikk tak. Vi lå mye slik, jeg og babyen Savner babytiden, jeg
Gjest pysepusen Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 Her har vi kun ammet liggende i evigheter! Nå er han så tung at jeg klarer ikke holde ham lenger og før det var han ikke interessert i annet Men jeg ammer med den puppen som er nærmest madrassen, han ligger enten på siden slik at vi ligger mage mot mage eller så ligger han på ryggen og snur hodet. Da kommer brystvorten i perfekt høyde til munnen hans. Jeg vrir gjerne kroppen litt rart til tider, men det er sjelden jeg ligger ubehagelig. Pleier å ha armen under puten jeg ligger på. Heldigvis spiser han bare på en pupp pr. måltid så jeg slipper å snu meg og sånn 1
JollyJolly Skrevet 30. desember 2010 #6 Skrevet 30. desember 2010 Vi fikk ikke til nattammingen i begynnelsen, men nå går det fint. Det er den nederste puppen hun suger på. Noen ganger også den øverste, om jeg er for trett til å snu meg rundt, men da ligger jeg i en ganske ubehagelig stilling over babyen. Jeg tror det kommer litt an på hva slags pupper man har også.
agenda Skrevet 30. desember 2010 #7 Skrevet 30. desember 2010 Har det likt som SummerJoy. Har alltid vært lettest når vi ligger, og ihvertfall nå som nurket er 75cm/10kg, sterk og nysgjerrig! Ammer med nederste pupp. Erindrer å ha lagt sammenrullet gulpeklut under en gang i blant når babyen var nyfødt. Når han var mindre la jeg han av og til oppå en hodepute (en sånn formpresset tempur-ish) og kunne da amme på øverste pupp uten å måtte snu oss. Har det noe med bryststørrelse å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 Jeg tror det kommer litt an på hva slags pupper man har også. Det tror jeg også. Skjønner f.eks. ikke at de med "små" pupper klarer liggende amming, men det er sikkert ikke noe problem
lilljan Skrevet 30. desember 2010 #9 Skrevet 30. desember 2010 Det tror jeg også. Skjønner f.eks. ikke at de med "små" pupper klarer liggende amming, men det er sikkert ikke noe problem tja jeg har en venninne med store pupper og hun var alltid så redd hun skulle kvale babyen når hun ammet liggende. Så kanskje liggende amming er for standardpupper - hva nå det enn er
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #11 Skrevet 30. desember 2010 tja jeg har en venninne med store pupper og hun var alltid så redd hun skulle kvale babyen når hun ammet liggende. Så kanskje liggende amming er for standardpupper - hva nå det enn er Jeg har store og det funker helt ypperlig! 1
SøsterLiten Skrevet 30. desember 2010 #12 Skrevet 30. desember 2010 (endret) Jeg har relativt "små" pupper og det funker som bare det! Jeg lærte en venninne dette i forrige uke og hun er på andre barn som er 7 uker eldre enn mitt og det har reddet nattesøvnen hennes nå! Så man kan kanskje lære gammel hund å sitte? Jeg ligger på siden som om jeg skulle ligget i skje og legger meg godt ned. skuldren ligger helt nede på madrassen og hodet hviler godt på puten, med armen under hodet eller rett frem. Knøttet ligger også på siden og har magen mot magen min. Hodet liksom rett foran den nederste puppen min. Høyden på brystvorten fra madrassen regulerer jeg ved å bevege på kroppen ved å vugge forover eller bakover (altså mot madrassen med magen nærmere eller ryggen nærmere madrassen). Når hun skal ta tak så holder jeg i puppen ovenfor og nedenfor brystvorten med pekefinger og langefinger. Hvis jeg føler at Knøttet ikke får puste (fordi brystet tømmer seg og blir mykere f.eks) trekker jeg henne bare nedover (mot beina mine liksom) sånn at hodet automatisk vippes bakover fordi hun er litt for langt nede ift puppen. Skjønner? Håper du får det til nå! Jeg lærte dette på ammepoliklinikken på RH. Man kan ta kontakt med ammepol på det stedet man fødte under hele ammeperioden og jeg anbefaler VIRKELIG å gjøre det om man føler at man ikke får til forskjellige stillinger. Jeg ammer 2-3 ganger iløpet av en natt, men jeg merker det nesten ikke fordi jeg sover mens Knøttet mitt spiser. Lykke til! Edit: nederste pupp som jeg ammer fra. Endret 30. desember 2010 av SøsterLiten
Umuriel Skrevet 30. desember 2010 #13 Skrevet 30. desember 2010 Gjorde også som SummerJoy, var null problem det
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2010 #14 Skrevet 31. desember 2010 Men er det ikke litt lite gunstig med liggende amming hvis barnet sovner når det spiser? De skal jo ikke vennes til å sovne ved puppen, eller i voksensengen.
Djungelvrål Skrevet 31. desember 2010 #15 Skrevet 31. desember 2010 Lå på siden med armen opp over hodet og trykket ungen inntil, puppen falt ofte ut av munnen hans da. Greit på natta, men han brukte meg som smokk. Da jeg dyttet han på gulvet i søvne da han var 4 mnd skjønte jeg det var på tide å begynne med smokk.
SummerJoy Skrevet 31. desember 2010 #16 Skrevet 31. desember 2010 Men er det ikke litt lite gunstig med liggende amming hvis barnet sovner når det spiser? De skal jo ikke vennes til å sovne ved puppen, eller i voksensengen. Jeg var veldig nøye på å "ikke sovne" i begynnelsen nettopp fordi jeg ville at babyen skulle lære seg å sove i egen seng fra dag 1. Men etterhvert som ukene gikk og søvnmangelen tok på, så klarte jeg ikke la være å sovne. Men snuppa hadde ingen problem med å sovne av seg selv eller ligge i egen seng av den grunn.. Når hun var ferdig å ammes så fikk hun bare et tilfreds blikk, strakk seg og sov videre som en sten og det så ut til at hun kunne ikke brydd seg mindre om hvor hun lå... Enten det var at jeg tok henne opp i sengen sin igjen eller at hun bare sov videre ved siden av meg. Hun har alltid bare kunnet bli lagt i sengen sin og sovner av seg selv også. Så her ble det ingen problemer ut av det iallefall...
Gjest pysepusen Skrevet 31. desember 2010 #17 Skrevet 31. desember 2010 Men er det ikke litt lite gunstig med liggende amming hvis barnet sovner når det spiser? De skal jo ikke vennes til å sovne ved puppen, eller i voksensengen. Her er det forskjell på dag og natt. Om natta sovner vi begge fra det, men om dagen (når vi også ammer liggende) så sovner vi ikke ved puppen. Det gjelder også når han skal legge seg. Noen uhell innimellom, men som regel sovner han av seg selv i sin seng. Vi har hele tiden samsovet så voksensengen er jo like mye hans (men han legger seg som sagt for kvelden i sin seng). Jeg ser ikke på noen av delene som et problem.
Harlekin Skrevet 31. desember 2010 #18 Skrevet 31. desember 2010 Men er det ikke litt lite gunstig med liggende amming hvis barnet sovner når det spiser? De skal jo ikke vennes til å sovne ved puppen, eller i voksensengen. Det er delte meninger om dette. Jeg synes ikke det er noe problem at datteren min sovner med puppen eller i vår seng, selv om noe sier at de "ikke skal" gjøre dette. Jeg foretrekker å amme sittende nå når datteren min er så stor (1,5 år), men av og tid, om morgenen f.eks., ammer vi liggende. Da får hun av begge bryst om hun vil (jeg har nok ikke så veldig mye melk igjen, så begge trengs for å heve det lave blodsukkeret litt om morgenen). Jeg snur meg ikke, legger meg bare mer over på siden når hun skal ha øverste bryst. Jeg synes dette funker bra.
asterix Skrevet 1. januar 2011 #19 Skrevet 1. januar 2011 Men er det ikke litt lite gunstig med liggende amming hvis barnet sovner når det spiser? De skal jo ikke vennes til å sovne ved puppen, eller i voksensengen. Hvorfor ikke det? Samsov med alle våre 8 og puttet bare inn puppen når de våknet på natta og så sov jeg videre og de sovnet godt ved puppen og sov videre de også. Null problemer med det.
Gjest Catwoman Skrevet 1. januar 2011 #20 Skrevet 1. januar 2011 Jeg ammer med den øverste puppen. Ligger på sida, litt på skrå nedover sånn at hun får tak i den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå