lil Skrevet 30. desember 2010 #1 Del Skrevet 30. desember 2010 Fikk meg ny kaffemaskin igår Selvsagt har innretningen det viktigste: melkesteamer. Nå har jeg laga kaffe latte x antall ganger, men jeg sliter med å få melken varm nok. Bruker iskald lettmelk/ekstra lettmelk, og slutter ikke å steame før det renner over av melkeskum. Allikevel er den som oftest ganske lunka, sånn som den også en sjelden gang blir på kafe også. Noen hobby baristaer som kan lære meg litt om hvordan man får perfekt varmt melkeskum? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 30. desember 2010 #2 Del Skrevet 30. desember 2010 Har den en slik vanlig steamtut som dem man ser på kaffebarene? I så tilfelle, hvor posisjonerer du den i melka? Bruker du stålmugge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 30. desember 2010 Nei, desverre har jeg ikke fått tak i en slik en enda. Bruker glassmugge. Plasserer tuten litt under overflaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superhero Skrevet 30. desember 2010 #4 Del Skrevet 30. desember 2010 1. Kjøp stålmugge, husk at når du steamer melk skal du varme opp massen rundt melka også. Tykk glassmugge vil forlenge oppvarmingsprosessen. Melka skal ikke være lunken, men heller ikke for varm. Da smaker den grøt, for varm melk er værre enn litt for kald. 2. Ikke steam noe mer melk enn det du trenger i en kopp. Rimelige maskiner har ikke ubegrenset kapasitet og til slutt kommer det ikke varm damp ut av steameren. Selv de rimeligste maskiner med lav kapasitet skal kunne varme melk til en kopp, men mindre du er av typen som drikker av litersglass. 3. Når du steamer holder du først mugga rett med steamarmen nederst i mugga, før den langsomt opp og ned et par-tre ganger for å strekke melka. Deretter heller du mugga så den står på skrå og får dampen til å steame melka så den "ruller" i mugga. Beveg mugga bittelitt, men la melka rulle rundt i mugga. Hjelper dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 30. desember 2010 #5 Del Skrevet 30. desember 2010 Det superhero sa. Siden jeg egentlig hadde tenkt å svare noe av det samme. Det er på punkt 3 du skal ha tuten i overflata på melka, da vil dampen sørge for at den "ruller". Du får også kjøpt stålmugger med termometer slik at du har nøyaktig kontroll på temperaturen. Jeg kunne bare kjenne på muggen i min tid som kaffemaker, men jeg tror at å lage flere hundre kaffedrikker av den typen hver dag etterhvert gjør at man kjenner det direkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 31. desember 2010 #6 Del Skrevet 31. desember 2010 Jeg har lest at det er viktig at steameren holdes rett under overflaten på melken - dette for at det ikke skal danne seg store luftbobler som bare sprekker og gjør melken "flat". Det er når man holder steameren rett under overflaten at boblene blir så små at melken blir kremaktig. Ellers skriver jeg under på det superhero skriver - veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå