Gå til innhold

inkasso


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når noen har fått en dom i forliksretten pga. et inkassokrav, og kravet blir oppgjort, kommer denne dommen til å ligge som en betalingsanmerkning på denne personen i all evighet? Spør for en venninne som har hatt det vanskelig, prøver å få henne til å se at hun har en fremtid likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står som anmerkning i ett år etter at man har gjort opp saken.

Dette bør man sjekke selv, det er ikke alltid dette skjer automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man sjekke dette?

Husker ikke helt hva det heter, men det finnes firma som har kredittopplysninger. En kan sikkert få vite hvor en kan ta kontakt med å snakke med de på Lindorf f.eks. He,he..ellers var jo Usikker`s råd en måte å finne det ut på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang jeg skulle søke om lån i banken, var de

så freidige at de påsto at jeg var en "dårlig betaler" :kjempesinna:

Jeg sjekka opp saken hos Dun og Bradtstedt, ga

banken en lang finger og ba dem dra åt skogen..... :sinnatagg:

Jeg fikk lån i en annen bank!! :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hos Lindorff, Credittinform og Dun & Bradstreet. Dette er de tre eneste firmaene som kan gi kredittopplysninger ved kredittsjekk. De har nogenlunde lik praksis på hvor lenge en anmerkning vil bli stående.

Dette er avhengig av hva som er grunnlaget for anmerkningen (forliksdom, utleggsforretning osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morratrynet

Man kan ikke ringe til de selskapene som driver med kredittopplysninger og be om opplysninger på generelt grunnlag... her kommer personvernloven inn. I gølge norsk lov, blir anmerkningen slettet etter ett år etter oppgjør, det er likt hos alle selskaper. Det vil si at man etter ett år kan ringe de selskapene som arbeider med kredittopplysninger og be dem slette saken om den er oppgjort, evt fakse bevis for dette. Fungerer helt fint det...*sukk*

Haaater kreditorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... å høre hva som skal til for å slette en anmerkning har ingenting med personopplysningsloven/personvern å gjøre. Dette er generell informasjon som enhver må ha mulighet til å innhente opplysning om.

Dersom man spør konkret om en person/sak, først da vil den konflikten bli aktuell.

Opplysning om at en anmerkning skal slettes skal i utgangspunktet gis av den som har bedt om at anmerkningen blir satt. Dette står på brevene fra kredittanmerkningsbyråene, som de sender ut i forbindelse med at de informerer at det vil bli registrert en anmerkning på vedkommende.

Lindorff har annen praksis enn de andre to selskapene. Der står ikke anmerkningen så lenge som ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...