Gå til innhold

Forundret over stillingsannonsene,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å søke på stilling som kassemedarbeider på en sportsbutikk. Jeg har ikke erfaring fra butikk, men har vært vertinne og servitør på restaurant.

Det står at den som ansettes bør "elske å vinne, hate å tape"... Jeg har ikke et veldig konkurranseinstinkt... Det står også at man bør være utadvent, jeg er ikke helt dèt føler jeg, men jeg er "dempet", men omgjengelig, behagelig og serviceinnstilt. "Du er motivert og engasjert til å kjempe for våre kunder. Vi strever for å være best! Du bør ha en glødende interesse for varene vi selger!"

Jeg blir ofte forundret over slike annonser, det er ikke måte på hvor blid, sprudlende, energisk, brennende engasjert og kampklar man skal være for diverse jobber...

Men når man går rundt i butikker møter man ofte ansatte som hverken hilser, smiler eller yter god service til kundene. Allikvel har de jobb. Å være blid og gjøre mitt beste på jobb er for meg en selvfølge. Men jeg får meg ikke til å skrive at jeg er en fantastisk superwoman som kommer til å selge så det ljomer og gjøre kundene maksimalt fornøyde.

Liker ikke å skryte av meg selv heller... Tenker folk som "skryter" litt mer og sprudler ivei er mer aktuelle til intervju enn meg. Hvordan kan man vise at man vil gjøre en best mulig jobb selv om man ikke har erfaring fra akkurat den type jobb?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har og lurt litt på hvem de som skriver annonsene søker etter, det høres ut som mennesker det må være veldig travelt å jobbe med, og vere kunde hos...

tror jeg ville skrevet i søknaden at du er omgjengelig å service innstilt, men ikke skriv at du ikke er utadvent. tror kansje og at den som har skrevet denne annonsen sikkert bllir mer imponert over litt skryting, så det ville jeg ikke vert redd for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som butikksjef i en stor kjede og observerer at mange leter etter superutadvendte mennesker som elsker og vinne. Det stemmer at disse ofte er meget gode selgere, men etter min erfaring kan disse personene også virke mot sin hensikt. Man kan som kunde bli "skremt" av den pågående personligheten deres og de kan kanskje selge til kunden der å da-men om kunden kommer tilbake er en annen sak... De beste selgerne mine er de som er behagelige for kunden-som streber etter finne kundens behov-som SER kunden. De er dedikerte, har stor varekunnskap, engasjement, liker å jobbe sammen, ikke redde for å prøve nye ting og selvsagt imøtekommende og positive.

Du skriver at det å gjøre ditt beste på jobb er en selvfølge for deg, at du er omgjengelig, behagelig og serviceinnstilt-så bra! Fokuser på hva du kan bidra med og fremhev dette i søknaden din, ikke bry deg om hva du ikke er. Det å ikke anse seg selv som utadvendt betyr ikke at du er innesluttet. Det at du ikke føler du har noe særlig vinnerinstinkt betyr ikke at du er likegyldig til jobben. Du kan si du er dedikert, har et sterkt ønske om å gjøre ditt beste for bedriften og kundene. Som sagt; fokuser på hva DU er og ikke hva annnonsen mener du skal være:-) Lykke til:-)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som kunde syns jeg det er plagsomt med de "selgerne" som forsøker å henge over meg. Jeg er ikke så evneveik at jeg trenger å bli fotfulgt i en butikk.

• Liker 2
Skrevet

Som kunde syns jeg det er plagsomt med de "selgerne" som forsøker å henge over meg. Jeg er ikke så evneveik at jeg trenger å bli fotfulgt i en butikk.

Signerer :-)

Jeg synes det er flott med selgere som "ser" kunden, men ikke er for pågående og pushy - selgere av den sistnevnte typen er bare slitsomme og fører stort sett til at jeg forlater butikken og ikke ser meg tilbake.

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg syns det er greit at de i butikken sier "hei" til deg, slik at de vet at du er der, om du trenger hjelp. Folk som følger meg med blikket eller løper rundt og skal hjelpe.. grøss!! Da løper jeg fort ut igjen!

Gjest Krizzy
Skrevet

Signerer! Det har skremt meg ut av mange butikker.

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg syns det er greit at de i butikken sier "hei" til deg, slik at de vet at du er der, om du trenger hjelp. Folk som følger meg med blikket eller løper rundt og skal hjelpe.. grøss!! Da løper jeg fort ut igjen!

Enig! Har også oplevd flere ganger at selgere ikke sier noe når jeg går rundt, først når jeg er på vei ut etter å ikke ha funnet det jeg skal ha spør de om jeg trenger hjelp - nei takk *tusler ut*.

Gjest Anjelika
Skrevet

Stillingsannonser fungerer jo også som reklameplakat for bedriften, så de smører ganske tjukt på og prøver å signalisere at de har verdens beste ansatte.

Skrevet

Jeg tenkte å søke på stilling som kassemedarbeider på en sportsbutikk. Jeg har ikke erfaring fra butikk, men har vært vertinne og servitør på restaurant.

Det står at den som ansettes bør "elske å vinne, hate å tape"... Jeg har ikke et veldig konkurranseinstinkt... Det står også at man bør være utadvent, jeg er ikke helt dèt føler jeg, men jeg er "dempet", men omgjengelig, behagelig og serviceinnstilt. "Du er motivert og engasjert til å kjempe for våre kunder. Vi strever for å være best! Du bør ha en glødende interesse for varene vi selger!"

Jeg blir ofte forundret over slike annonser, det er ikke måte på hvor blid, sprudlende, energisk, brennende engasjert og kampklar man skal være for diverse jobber...

Men når man går rundt i butikker møter man ofte ansatte som hverken hilser, smiler eller yter god service til kundene. Allikvel har de jobb. Å være blid og gjøre mitt beste på jobb er for meg en selvfølge. Men jeg får meg ikke til å skrive at jeg er en fantastisk superwoman som kommer til å selge så det ljomer og gjøre kundene maksimalt fornøyde.

Liker ikke å skryte av meg selv heller... Tenker folk som "skryter" litt mer og sprudler ivei er mer aktuelle til intervju enn meg. Hvordan kan man vise at man vil gjøre en best mulig jobb selv om man ikke har erfaring fra akkurat den type jobb?

Jeg lurer litt på hvem som formulerer disse jobb-annonsene, høres jo skummelt ut for selv en erfaren butikkmedarbeider - "kjempe for våre kunder" og "elske å vinne, hate å tape" høres for meg ut som de søker en eller annen ol-deltaker :gjeiper:

Personlig foretrekker jeg en mellomting, altså at jeg blir lagt merke til og spurt om jeg trenger hjelp, men uten å bli "overfalt" av en duracell-kanin som skravler i vei med et konstant glis.. Om jeg blir fotfulgt gjennom butikken vil jeg helst gå ut med en gang!

Så "dempet" og serviceinnstilt høres helt supert ut for meg!

(Skjønner at butikker ønsker en ansatt som selger, men samtidig kan det sikkert noen ganger virke mot sin hensikt med for mye sprudlende energi, som noen nevnte over her..)

Gjest Fikira
Skrevet

De som skriver annonsen skriver rett og slett om sine "drømme ansatte".

Dette er det de ønsker seg, men ikke nødvendigvis det de blir å ansette...fordi det finnes ikke så mange sterke konkurranse mennesker som søker jobb i butikk. De har som regel tatt seg utdanning i noe annet =D

Men, de kan jo få lov å ønske seg.

(Og nei,jeg sier ikke at folk som jobber i butikk ikke eier ambisjoner eller konkurranseinstinkt, bare så det er sagt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...