Gå til innhold

Hvordan glatte ut håret med rettetang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det beste hadde vært om jeg kan bruke rettetangen rett på vått hår så slipper jeg å bruke tid til å føne det også.. dårlig tid om morgenen med småbarn i huset, ja).

Funker det eller bør håret helst være tørt?

Har dere noe styling i før dere bruker rettetang eller tar dere det i etterpå?

Nå pleier jeg å føne håret etter vask og så ta i litt skum og evt. voks for å tynge det litt mer, men vil altså prøve meg med rettetang for å se om det blir bedre resultat. Vil helst ha slett og glatt hår, evt. med litt vipp ut nede. :)

Skrevet

Jeg har fått klar beskjed fra en venninne (hun er frisør) om å IKKE bruke glatte tang på vått hår, da håret er mye mer utsatt for skade når det er vått. i tilegg er det greit å bruke et varmebeskytende produkt sånn at håret blir mere skånet under behandling.

• Liker 4
Skrevet

Du må alltid ha tørt hår når du retter håret !

Skrevet

Det beste hadde vært om jeg kan bruke rettetangen rett på vått hår så slipper jeg å bruke tid til å føne det også.. dårlig tid om morgenen med småbarn i huset, ja).

Funker det eller bør håret helst være tørt?

Har dere noe styling i før dere bruker rettetang eller tar dere det i etterpå?

Nå pleier jeg å føne håret etter vask og så ta i litt skum og evt. voks for å tynge det litt mer, men vil altså prøve meg med rettetang for å se om det blir bedre resultat. Vil helst ha slett og glatt hår, evt. med litt vipp ut nede. :)

Signerer det de over meg sier. Rettetang på vått hår sliter forferdelig på håret ditt.

Jeg anbefaler at du først bruker en varmebeskyttende spray/krem, deretter førner du håret ditt helt tørt. Jeg anbefaler å føne håret ovenfra og ned når du skal rette det etterpå. Altså ikke bøy hodet fremover når du føner. Du får da som regel en fin flat struktur på håret uten for mye krøll og frizz. Bruk deretter rettetang:-)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Noen rettetenger skal vel kunne brukes på vått hår? Mener jeg har sett sånne.

• Liker 1
Skrevet

Man skal aldri bruke rettetang/krølltang på vått hår!!

Skrevet

Hvis man bruker rettetang på vått hår, koker vannet i håret.. Så ja, IKKE rettetang på vått hår! For maksimalt beskyttelse, bruk varmebeskyttende krem eller spray i håret:-) Da beholder du fuktigheten i håret. Du slipper hamp-følelsen i lengdene, og håret beholder smidighet og glans..:-)

Skrevet

Det finnes jo så kalte "wet 2 dry" rettetanger, av diverse merker. De er jo faktisk beregnet på å bruke på fuktig hår, og jeg kjenner folk som bruker de og liker de. Har selv ikke prøvd det dog.

Men alle rettetanger er jo skadelig for håret, ja, inkludert GHD, som jeg har, og som jeg vet skader håret mitt. Men det finnes jo også produkter som hjelper til å beskytte håret eller skjule skaden. Altså, jeg tror ikke at disse Wet2Dry rettetanger er noe mer eller mindre skadelige enn "vanlige" rettetanger, så hvis det er en sånn du trenger, TS, så får du bare kjøpe en og prøve. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig det finnes rettetenger for vått hår, men håret koker like mye.. Desverre.

Ofte har tengene rundt 200gr ved max varme, og vann koker ved 100gr.. Beskyttelses produkter beskytter opp til ca 200g..

Skrevet (endret)

"Hår består av keratin, et fiberdannende protein som er spesielt rikt på cystein (en svovel-aminosyre). Keratin er hovedbestanddel i bl.a. hår, pels, skjell, fjær, fuglenebb, klør, horn på dyr og tannemalje.

Hår er et dødt materiale som vokser hele tiden."

Jeg beklager å måtte si det rett ut, men "vannet koker i håret" utsagnet ditt er bare tull. Og uansett, ved hvilken temperatur vannet koker er jo ikke noe poeng her, det viktigste er ved hvilken temperatur keratin begynner å miste sin struktur. Vet du det kanskje?

Endret av RedFox81
Skrevet (endret)

Desverre vet jeg ikke når keratin mister sin struktur.. Men det jeg vet er at det ikke er bra for håret... En gangs skyld går nok helt greit, men daglig eller ukentlig, over lang tid, vil nok håret bli ødelagt..

Men det er helt riktig med at keratin er hovedandelen i håret, og i neglende..

Men det er forskjellig keratin, akkurat som i nebb, klør, horn, skjell osv, er det bygd opp på forskjellige måter. De har hardere keratin.

Håret er dødt. Men vi kan påvirke det. Som feks ved strukturomforming, der vi går inn og bryter ned bindinger i håret kjemisk, for å bygge de opp på nytt. Og klassisk farging (ikke minicolor, der det er positive og negative ioner som avgjør at fargen"sitter")

Ved bleking med høyt vannstoffprosent, ødlegger håret mye fortere enn vann, DET er helt sikkert....

Poenget mitt er at, hvis du vil ha fint, sundt og godt hår, må du ta vare på det.. Kjappe løsninger er desverre ikke alltid de beste... Og lang bruk, og "dårlig" bruk av slettetang, gir ikke bra hår... Sånn er det bare..

Endret av La Papesse
Skrevet

rettetang skader utvilsomt håret. Men det har ingenting å gjøre med kokepunktet i vannet, eller om du bruker rettetang på fuktig eller tørt hår. Hvis du vil, du kan gjøre en liten eksperiment, klippe av litt av håret, eller kanskje ofre en negl, og legge den i kokende vann. Og se hva som skjer. :) Negl blir vel litt renere, og det skjer pent lite med håret. Det blir jo absolutt ikke bleiket, for eksempel, hvis det er det du tror. Det går heller ikke i stykker.

Skrevet

Da syntes jeg at du bare kan bruke rettetang i vått hår:-) No problem;-)

Gjest trinem0r
Skrevet

jeg har en rettetang som er for vått og tørt hår men det er ikke noe greit, for hvis jeg tar den på vått hår så blir håret bare helt som før når det blir tørt. så er best å gjøre det når det er tørt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...