MarianneE Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Har dere en fast sum i mnd som er satt av til mat, og hvor mye er det? Vi er 2 voksne og en 3 åring og prøver og få 5000kr og strekke en mnd. Jeg har regnet ut at det betyr 166kr dagen om en regner 30 dager i en mnd. Jeg synes ofte det kan være vanskelig og få pengene til og strekke til, og føler ikke at jeg gjør unødvendige innkjøp. Kjøper ofte varer som er satt ned til halv pris pga holdbarhetsdatoen og fryser (bruker dem jo selvsagt igjen). Hva med deg? Hvor mye penger bruker du på mat en mnd, og ikke minst; Hvor mange er dere?
Gjest Krizzy Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 (endret) En voksen og et barn. Gutten min får morsmelk, og masse smaksprøver. Jeg spiser litt ekstra på grunn av ammingen for appetitten har økt. Vi bruker 3000-3500 kroner på mat ... Edit: Jeg føler heller ikke at jeg har gjort noen unødvendig innkjøp. Endret 30. desember 2010 av Krizzy
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 En voksen Bruker ett sted rundt 4000,- i måneden på matvarer. Jeg har en del basisvarer i mat- og kjøleskapet, men ellers handler jeg stort sett hva jeg trenger fra dag til dag. Kjøper også lunsj i kantinen på jobben hver dag, og spiser middag ute en gang i uken.
helenaa Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 Vi er to voksne og en 2åring. Vi bruker ca 4-5000 på mat pr mnd. Pleier å benytte oss av tilbud, og baker ofte brød selv. Vi pleier ikke å velge dyre alternativer, men jeg tror vi spiser mer enn "folk flest", i alle fall til middag. Vi har med matpakke hver dag, og kjøper lite ferdigmat/halvfabrikata, selv om det også forekommer. Hvis vi skulle spare på matbudsjettet måtte det være å spise mer vegetarisk (f.eks. bønner i stedet for kjøtt), og generelt spise mindre.
L@dy Skrevet 30. desember 2010 #5 Skrevet 30. desember 2010 Vi har en konto som kun skal brukes til mat og vi setter inn 6500 pr mnd til den kontoen. Vi er to voksne og ett barn på 5år. Nå kan jeg vel si at det forresten ikke er kun mat, men de pengene går til husholdningen. det betyr toalettpapir, såpe, dopapir m.m..
MarianneE Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2010 Takk for svar! Kan føye til at våre penger til mat også skal rekke til min glutenfrie mat som er veldig dyr. Kjøper heller ikke noen dyre varer, velger ofte FirstPrice e.l.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #7 Skrevet 30. desember 2010 Takk for svar! Kan føye til at våre penger til mat også skal rekke til min glutenfrie mat som er veldig dyr. Kjøper heller ikke noen dyre varer, velger ofte FirstPrice e.l. Har du mulighet til å handle glutenfritt i Sverige, anbefaler jeg det på det varmeste! (Og laktosefritt hvis du har behov for det også). Vi er 3 stykker med cøliaki her i huset, og en på "normalkost", og vi bruker totalt ca 12 500 på mat pr mnd når vi handler i Sverige. Handler vi ikke i Sverige, øker kostnadene med ca 1500-2000 kr pr mnd. Trekker vi fra merkostnaden til det glutenfrie (grunnstønaden) har vi månedlige matutgifter på i overkant av 7000 kr, og jeg tviler på at vi kunne redusert utgiftene nevneverdig.
Nynaeve Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 3800kr i måneden på husholdning. En voksne og to barn på 50% deltid.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #9 Skrevet 30. desember 2010 finnes jo masse billige alternativer når det kommer til billig mat. first price brød = 10 brød for ca 60,- brød til 25,- stk = ti brød for 250. spagetti er kjempebillig, firstprice pølsepakker billige, first price pakker med kyllingfileer er sunt godt og billig, store pakker med ris i ett billigmerke, osv osv..
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #10 Skrevet 30. desember 2010 finnes jo masse billige alternativer når det kommer til billig mat. first price brød = 10 brød for ca 60,- brød til 25,- stk = ti brød for 250. spagetti er kjempebillig, firstprice pølsepakker billige, first price pakker med kyllingfileer er sunt godt og billig, store pakker med ris i ett billigmerke, osv osv.. oi da, så ikke den med at det måtte være glutenfritt, da blir det en helt annen sak plutselig :S
kontorstol Skrevet 30. desember 2010 #11 Skrevet 30. desember 2010 Vi er to voksne, for 2010 ligger snittet på mat på 3600,- pr. mnd noe vi er veldig fornøyde med. Handler ca én gang i uka og spiser mye god og hjemmelaget mat. Shampoo, såpe, tannkrem, tørkepapir osv er inkl i denne summen.
Gjest pepsimax Skrevet 31. desember 2010 #12 Skrevet 31. desember 2010 2 voksne,4000 i mnd. Vi har 2 uker hver og vi handler for hele uka hver mandag:) det har funka i ett år nå,og jeg ville ikke ha gjort det anderledes:) da har vi liksom en meny og kan velge hva vi vil ha til middag ,og slipper og gå i butikken der vi nok ville ha handlet mye unødvendig om vi hadde handlet flere ganger i uka. Funker supert!
Sophie-Ann Skrevet 31. desember 2010 #13 Skrevet 31. desember 2010 En voksen og to barn, 3000 i mnd. Inkludert såpe, shampo, dopapir bleier osv...går helt fint, ingen som sulter her, og vi koser oss ekstra i helgene.
Gina_ Skrevet 31. desember 2010 #14 Skrevet 31. desember 2010 To voksne, mat og husholdningsvarer kommer på ca 3000 i mnd. Spiser godt, og kunne fint klart oss på mindre også, men det er jo prioriteringer En periode klarte vi oss fint på 2000 også.
Miss moneypenny Skrevet 31. desember 2010 #15 Skrevet 31. desember 2010 2 voksne og en baby (mme, grøt, middag, andre smaksprøver). Budsjettet er på 5000 i mnd, men det strekker ikke til. Enkelte måneder ifjor var vi oppe i 8-10000, og jeg føler heller ikke at noe var unødvendig. Kjøper så billige varer som mulig, men det går mye penger på brød, pålegg, middag og husholdningsartikler.
wahaj Skrevet 31. desember 2010 #16 Skrevet 31. desember 2010 To voksne og 1 baby (9mnd, og da er det grøt utenom, mens hjemmelaget middag), ca 2000-2500kr i mnd på mat.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #17 Skrevet 1. januar 2011 Jeg er alene, men det går vel fort 5-6000 i måneden på mat vil jeg tro. Bare kantina på jobb er en stor tusenlapp. Spiser på byen i snitt 2 ganger i uka, så det går med en del ekstra der.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #18 Skrevet 1. januar 2011 2voksne og 3 barn = ca 14 - 16 tusen pr mnd... Dette matbudsjettet er en del av mitt nyttårsforsett å få ned
cindarella Skrevet 1. januar 2011 #19 Skrevet 1. januar 2011 To voksne, 4000 kr. Setter av 2000 hver til en "matkonto". Har ikke noe problemer med å holde det, og vi kjøper unødvendig mye snacks, brus, unødvendige ting etc. Vi planlegger sånn ca hva vi skal ha til middag i slutten av uken, og handler en gang i uka. Det er alle de småturene til butikken der man bare skal ha melk, men ender opp med å kjøpe 6-7 ting ekstra som er det store pengesluket.
MarianneE Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #20 Skrevet 1. januar 2011 Har du mulighet til å handle glutenfritt i Sverige, anbefaler jeg det på det varmeste! Ja, vi har skikkelig storhandel av glutenfritt i Sverige. Men noen ganger må man ha noe i butikken allikevel. Vi planlegger sånn ca hva vi skal ha til middag i slutten av uken, og handler en gang i uka. Det er alle de småturene til butikken der man bare skal ha melk, men ender opp med å kjøpe 6-7 ting ekstra som er det store pengesluket. Vi VAR veldig flinke til sånn ukeshandel, og jeg har bestemt at vi skal ta det opp igjen. For det er sant som du sier; Det er småturene i butikken som er det store pengesluket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå