redchilli Skrevet 2. januar 2011 #61 Skrevet 2. januar 2011 Jeg kan ikke drikke på det samme stedet på et glass 2 ganger, må rotere mens jeg drikker. Greier heller ikke drikke siste slurk. Hvis jeg går hjem og ser en bil eller person, ser jeg meg ut et punkt jeg må rekke og komme til før bilen eller personen. Døds irriterende, men greier ikke la vær. Om jeg hører på musikk når jeg går hjem, må jeg komme meg hjem innen sangen er ferdig. Peller på skorper Biter negler når jeg er nervøs 19 poeng på testen!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 2. januar 2011 #62 Skrevet 2. januar 2011 Jeg må lære noe hver dag. Når jeg legger meg i senga for å sove, tenke jeg igjennom om jeg har lært noe nytt. Hvis jeg ikke har gjort det, står jeg opp for å søke opp noe på internett for eksempel. (Med å lære mener jeg ikke å lære meg å spille gitar på en dag, men heller å se en dokumentar eller lese en nyhetsartikkel, eventuelt lese andres meninger på et diskusjonsforum eller finne en ny fototeknikk osv)
Invicta Skrevet 2. januar 2011 #63 Skrevet 2. januar 2011 Tror en del av dere skal ta denne testen: http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html Jeg hadde 6, har du 25-50, vil det si at du har autistiske trekk, har du opp mot 50, kan det tyde på at du har Asperger. Lykke til, raringer! Hm, så rart. Jeg leste denne tråden og kom ikke på noen rare uvaner jeg har, likevel scorte jeg godt over 30 på denne testen
fruBeist Skrevet 2. januar 2011 #64 Skrevet 2. januar 2011 Snakker med meg selv. Snakker på vegne av kattene mine; gjerne hele samtaler mellom de to. Tråkker ikke på kumlokk. Blir en smule klaustrofobisk av busser som ikke har midtdør! Når jeg slapper av i sofa`n pleier automatisk stortåa og tåa ved siden av å krysse hverandre. Fikk 23 på testen
Gjest Cho Skrevet 2. januar 2011 #65 Skrevet 2. januar 2011 Når jeg slapper av i sofa`n pleier automatisk stortåa og tåa ved siden av å krysse hverandre. Haha, det glemte jeg! Helt siden jeg var liten har jeg hatt en greie om at jeg må krysse stortåa og tåa ved siden av. Hele tiden. Husker at det var sånn jeg sjekka om skoene var store nok da jeg var knøtt, og to this day fikser jeg ikke å gå med sko hvor jeg ikke får plass til det. fruBeist; klarer du å gå med tærne krysset?
fruBeist Skrevet 2. januar 2011 #66 Skrevet 2. januar 2011 Haha, det glemte jeg! Helt siden jeg var liten har jeg hatt en greie om at jeg må krysse stortåa og tåa ved siden av. Hele tiden. Husker at det var sånn jeg sjekka om skoene var store nok da jeg var knøtt, og to this day fikser jeg ikke å gå med sko hvor jeg ikke får plass til det. fruBeist; klarer du å gå med tærne krysset? Tror aldri jeg har prøvd å gå med krysa tær. De bare krysser seg automatisk når jeg slapper av. Men skal prøve å gå med de kryssa
Skravlebøtta Skrevet 2. januar 2011 #67 Skrevet 2. januar 2011 - Dassrullen må henge riktig vei her også. Samboeren synes det er ustyrtelig morsomt å kødde med det, så rullen blir snudd et par ganger i løpet av en dag ja.. - Må alltid legge igjen den siste matbiten - Hvis jeg dytter nesa oppover må jeg dytte den ned igjen. Ikke bare min egen nese, men samboerens og søsknene mines også - Alt må være likt, klør jeg meg f.eks. på venstre lår må jeg klø meg på samme plassen på høyre lår også - Må sjekke at stemmen min fortsatt funker fra tid til annen, ved å lage en liten "hmh"-lyd En del tvangstanker ja! høres ut som x´n.....
Gjest Sommertid Skrevet 2. januar 2011 #68 Skrevet 2. januar 2011 Fikk 24 på testen, men har alltid sett på meg selv som en raring
Skravlebøtta Skrevet 2. januar 2011 #69 Skrevet 2. januar 2011 Tror en del av dere skal ta denne testen: http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html Jeg hadde 6, har du 25-50, vil det si at du har autistiske trekk, har du opp mot 50, kan det tyde på at du har Asperger. Lykke til, raringer! ups, fikk 43, har vært borti endel folk som har trodd jeg har hatt asbergers
Skravlebøtta Skrevet 2. januar 2011 #70 Skrevet 2. januar 2011 må altid spise rundt maten, skorpen på skiven, skallet på poteten, utsiden på boller, omtrent all mat uten om mais. erter å bønner spiser jeg å utsiden først, men det skjer inni munnen. snakker med meg selv hele tida jeg er alene med mindre jeg ser på film, også mens jeg skriver innlegg her, å snakker kun på americansk, så jeg må altid oversette meg selv.....
Lise_ Skrevet 2. januar 2011 #71 Skrevet 2. januar 2011 (endret) jeg har en irriterende uvane med å sjekke alt minst 3 ganger før jeg legger meg eller skal ut av huset. Dvs sjekke at komfyren er av er dørene låst? er kjøleskapsdørene igjen? er ovnen (som jeg aldri bruker) av? -Jeg MÅ ha dopapiret med rullen utover -knekkebrød må ha baksiden opp -jeg må ha minst 3 melk i kjøleskapet til en hver tid -visst jeg ikke får trent en dag blir jeg sprø -jeg må brette håndklær på en spesiell måte (da jeg har hatt samboer, har jeg brettet på nytt visst han har brettet først ) -jeg tørker tannkosten før jeg setter den på plass i tannglasset -når jeg spiser knekkebrød eller skive, så spiser jeg aldri opp en av delene først, men litt av alt pålegget på hver skive Endret 2. januar 2011 av Lise_
SusanneGullet Skrevet 2. januar 2011 #72 Skrevet 2. januar 2011 Pusser altid tennene i dusjen. Biter skinn rundt neglene. Legger altid pengene i lommeboka i rekkefølge. Lukter altid på melka før jeg drikker av den. Tisser altid før jeg legger meg (selv om jeg ikke må tisse) Prater med meg selv og dyrene våre. Alle klær og kjøkkenting må ligge riktig, ellers blir jeg stresset. Ungår offentlige toaletter om jeg kan. Jeg må altid ligge på "min" side av senga, ellers blir jeg sur. Jeg går aldri forbi et speil uten og se på meg selv. Jeg peller på sår og kviser. Hver gang jeg er på badet stikker jeg nesa neddi vaskepulverboksen, åhh, det lukter så herlig Det var det jeg kom på i farta
søstertusenfryd Skrevet 2. januar 2011 #73 Skrevet 2. januar 2011 (endret) Når jeg skal skrive og pennen er lukket klasker jeg "knotten" mot pannen for å "åpne" den.Veldig flaut når jeg glemmer meg bort når jeg er ute blande folk Jeg legger også ubevisst igjen skorpebiter,særlig når skivene er firkantet,da ligger det igjen fine små hjørner på talerkenen Endret 2. januar 2011 av søstertusenfryd
Malibulita Skrevet 2. januar 2011 #74 Skrevet 2. januar 2011 Jeg teller slurker når jeg drikker.. og sekunder når jeg tisser Så kjenner jeg igjen litt av det dere andre skriver, som feks lyktestolpene. Min versjon da jeg var lita var at jeg "pusta over dem", og pusta ut i dumpene mellom. Så for meg at pusten var som et tau som gikk fra toppen av hver stolpe og så vidt ned i bakken før den gikk opp til neste igjen. Er riktignok lenge siden jeg gjorde dette, det var da jeg brukte å sitte på med foreldrene mine.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #75 Skrevet 2. januar 2011 Tråkker aldri på kumlokk. Ser utrolig rart ut at jeg enten hopper over dem eller unngår de når jeg går fort i sentrum med hundrevis av folk bak meg. Når jeg drikker av glass eller flaske har jeg alltid lillefingeren ut. Ser ofte i kjøleskapet flere ganger for dagen (spesielt hvis jeg snakker i tlf). Aner ikke hvorfor, gjør det også hos andre helt automatisk. Flaut. Lukker døren fort igjen Jeg må alltid være ren når jeg spiser middag (må alltid dusje før middag). Når jeg kjører bil (sitter i passasjersetet) MÅ jeg alltid trampe lett i gulvet for hver gatelykt/veilykt jeg passerer med mindre jeg er veldig opptatt eller engasjert i en samtale. Dersom det ikke er gatelykter går det fint med trær, veistikker etc. Heldigvis har aldri sjåfør hørt dette. Jeg "bremser" også med foten når vi skal bremse. Haha Sjekker at jeg har stemme(som noen andre også skrev) ved å si "Jeg heter *navnet mitt*) Sorterer bestikket i oppvaskemaskinen, glass på den ene siden, kopper på den andre osv. Når jeg er på offentlige toaletter står jeg og tisser + jeg tar litt toalettpapir nedi skåla så ingen skal høre det. Bruker aldri henda til å ta i dørhåndtak, men bruker papir. Jeg bruker heller aldri "første" del av papiret for jeg synes det er ekkelt så det kaster jeg Teller også ofte skritt. F.eks: "Jeg skal bruke 700 skritt hjem fra busstoppet" og hvis jeg har kommet til 660 skritt og ser at det er lite stykke hjem og aldri i verden klarer det på 40 skritt så tar jeg enormt store og lange skritt så jeg skal klare det. Hvis ikke straffer jeg meg selv og må gå f.eks 300 ekstra skritt selv om det er forbi huset mitt. Pålegg på knekkebrødsiden uten hull. Kan overhde ikke spise knekkebrødet dersom noen har smørt på feil side. Dersom jeg har kranglet med noen eller vært uenige sitter og og tenker på hva jeg skal si til personen hvis jeg møter han/henne. Ofte sitter jeg og diskuterer dette med meg selv og tar meg ofte i at jeg har snakket med meg selv høylydt. Ser nedi glasset når jeg tar det ut av skapet og skyller det alltid minst 2 ganger. Har også veldig dårlig hukommelse, men er usedvanlig flink med tall. Husker veldig lett telefonnr, bilskilt, pinkoder andre koder, priser osv. Score 16 Thank God, I'm not alone! Huff, jeg kan dessverre si at jeg har nitti prosent av de samme uvanene/tvangstankene som deg. Pluss mange flere:O Og jeg har alltid sett meg selv som forholdsvis normal, men jeg scoret 33 poeng på testen... Litt bekymret nu altså.
Gjest Applecore Skrevet 2. januar 2011 #76 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har spist ukokt pasta regelmessig siden jeg var liten. Jeg biter på innsiden av munnen, på tungen, på leppene, på neglene og fingrene. Får ofte følelsen av at mellomrommet mellom neglene og fingrene er for åpent, så jeg må hele tiden klemme fingertuppene inn mot neglene. Dorullen SKAL henge inn mot veggen. Mannen min mener det motsatte, så den blir snudd flere ganger daglig Doskålen må polstres med papir for å unngå plask og bremsespor. Ting må være symmetriske, og det skal være likt på begge sider. Hvis jeg klør meg på høyrearmen, må jeg ofte klø litt på den venstre også. Når jeg er ute og går, må alltid høyrefoten være først når jeg kommer til en ny flate (f.eks fra brostein til gress), og aller helst må antall skritt gå opp i 4, 8, 16 etc. Det ser litt snålt ut når jeg tripper med små skritt rett før jeg går av fortauet og over veien Klementiner må spises på denne måten: Først må båtene telles, så må man rive av toppen, kanskje skrelle sidene og så spise kjøttet fra den ene siden til den andre. Når man spiser godterier med forskjellige farger så må man ta en av hver farge og spise dem samtidig (f.eks ahlgrens biler må spises i trioer - en hvit, en rosa og en grønn) Når jeg koser meg eller prøver å bli rolig/søvnig så gnir jeg føttene mine mot hverandre og krøller tærne. Min score: 29
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2011 #77 Skrevet 3. januar 2011 /Det er vel også kanskje litt forskjell på uvaner og tvangshandlinger, vil jeg tro. Jeg må alltid tvinne/leke med hjørnet på dyna, og hjørnet må være godt. Altså med kant på, ikke rund osv. Vanskelig å forklare, men jeg har ødelagt noen hjørner oppgjennom pga det. Er vel ikke så mye annet. Ja det er det, men når noe MÅ gjøres for ellers så blir det ikke riktig eller noe vondt kan skje så er det en tvangshandling/tanke. Jeg trodde jeg hadde mye rart for meg, men det var godt å lese denne tråden for da så jeg fort at jeg sliter ikke med noe rare ting og tanker i forhold til mange her. Deilig å vite.
Havtorn Skrevet 3. januar 2011 #78 Skrevet 3. januar 2011 Jeg MÅ vite hvilken farge det er på f.eks nonstop. Mest fordi jeg er dørge nysgjerrig av natur. Ellers må jeg "teste" stemmen av og til når jeg er alene/når det er stille, ved å mumle en eller annen svak lyd. Akkurat passe crazyass.
Havtorn Skrevet 3. januar 2011 #79 Skrevet 3. januar 2011 Jo! Når jeg sitter i bilen/bussen på lengre turer, ser jeg for meg en veldig spretten strekmann som hopper på skilt, snurrer rundt lyktestolper osv. Som et spill. Er mest et desp forsøk på å underholde meg selv, gud så stressende når det plutselig kommer maaange skilt. Bet negler før, men har sluttet med det en gang for alle nå, fire bitefrie måneder. Klarer å slutte med det meste bare jeg går inn for det, men ting som ikke påvirker meg i hverdagen.. jeg tillater meg selv å være rar jeg. Scoret 23 på den testen, regner med at det har noe å gjøre med at jeg er skammelig klar over at jeg til tider har ganske lav sosial intelligens. Blir så grusomt nervøs og da går det bare galt, haha. Godt å høre hjemme på KG da, med både papirspisere og haleløse logrere. :D 1
Gjest anygirl Skrevet 3. januar 2011 #80 Skrevet 3. januar 2011 yess! Endelig en som passer perfekt for meg, jeg er veldig nøye på at tingene må ligge rett.. Det må alltid være likens.. Feks : Klør det på ene siden , må jeg klø på den andre siden.. Jeg lager lyder, jeg lager ett vist " muse " lyd, mellom tenna. Også har jeg uvanen med å knekke fingrene å ledde hvor det skiller fra armen til handa.. KNEKK KNEKK KNEKK!...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå