Gå til innhold

Dagmamma/barnevakt for et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal muligens bli dagmamma/barnevakt for et barn på 5-6 mnd en dag i uken. Men jeg er litt usikker når det kommer til lønn. Jeg er for tiden uten fast arbeid, og jobber kun som vikar en gang iblant. Så dette blir en mulighet til å få noe "fast" i mnd. Jeg vil ikke kreve for mye, men samtidig skal jeg jo klare meg økonomisk. Hva synes dere er rettferdig lønn i timen/uken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hatt en 100lapp. Ellers blir det ikke noe penger så man bare bruker opp tiden sin uten å få noe for strevet, liksom.

Skrevet

Takk for svar. Ja, det var omtrent det jeg så for meg. Det er jo et lite barn på 5-6 mnd, så man gir jo mye av tiden sin på barnet og dekking av dets behov.

Skrevet (endret)

Vi betaler 250 kroner per dag for dagmamma. Nå går han hver dag, og det blir da ca 5500 i mnd, vi får kontantstøtte på ca 3300, altså blir det noe billigere enn barnehage. (Dagmammaen har tre barn.)

Å betale 100 kroner per time for barnepass (ungen er i tillegg for liten for å få kontantstøtte) ville vært rimelig uaktuelt, det ville jo nesten ikke lønnet seg å gå på jobb. Det er selvfølgelig stor forskjell på hvor krevende barn er, og en på 5-6 mnd kan både være mer eller mindre krevende enn en på 15 mnd (den lille sover kanskje f.eks 2x2 timer på dagtid, det gjorde vår på samme alder, men krever noe mer stell.)

Kommer vel an på hvor desperate foreldrene er.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på om du har lang reisevei, skal ha barnet hos deg osv. Men i tillegg til lønn må du sørge for at foreldrene har alt klart med mat, bleier og utstyr!! Hvis du har kort vei, og de dekker alt av mat m.m. Hva med 200 kr? Du må ikke tape på det :):regn:

Skrevet

3 av mine venner har dagmamma til sine, alle betaler 35kr/t

Skrevet

Jeg betalte 400 kroner til en eldre dame i familien når barnet ikke kunne være i barnehage når det var stengt eller barnet måtte være inne på grunn av feber dagen før. Det var ikke ofte og ikke en fast avtale. Men tenker minimum 200 kroner for en halv dag og kanskje 350-400kroner for 8 timer en dag i uka? Hvis det er 7-8 timer daglig tror jeg det er vanlig med cirka 6000 kroner måneden.

Har lyst å spørre om din alder, men når du er gammel nok til å ha ansvar for et barn bør du også lønnes som en som er eldre. Synes det har lite med saken å gjøre hvordan barnet er, hvor mye det sover og om det er veldig aktivt. Ansvaret har man likevel, men klart det er lettere med et rolig barn.

Skrevet

Man kan ikke regne med å kunne leve av å være dagmamma for bare ett barn. For det vil faktisk si at omtrnt hele nettoinntekten til barnets forelder går til å lønne dagmamma svart. 70 kr svart tilsvarer ca. 120.000 i nettoinntekt i året. Så noe mer enn det kan du ikke regne med på ett barn. Til og med kanskje noe mindre.

Skrevet

Man kan ikke regne med å kunne leve av å være dagmamma for bare ett barn. For det vil faktisk si at omtrnt hele nettoinntekten til barnets forelder går til å lønne dagmamma svart. 70 kr svart tilsvarer ca. 120.000 i nettoinntekt i året. Så noe mer enn det kan du ikke regne med på ett barn. Til og med kanskje noe mindre.

Det er vel ingen som betaler 120000 i året til en dagmamma for ett barn, verken svart eller hvitt? Regner man at det er svart og 11 mnd. uten feriepenger blir det nesten 500 kroner timen og rundt 10.000 i måneden.

Men det er riktig at de fleste har 2-3 dagbarn og mange jobber heldigvis hvitt og betaler skatt.

Skrevet

Jeg betalte 5000 kr i mnd til ei vi hadde når gutten var 11 mnd og venta på barnehageplass.

Vanlig pris er barnehageprisen + kontantstøtte. Vi hadde ikke kontantstøtte siden han ikke var tretten mnd men det fikk bare koste det det koster.

Skrevet

Jeg betalte 5000 kr i mnd til ei vi hadde når gutten var 11 mnd og venta på barnehageplass.

Vanlig pris er barnehageprisen + kontantstøtte. Vi hadde ikke kontantstøtte siden han ikke var tretten mnd men det fikk bare koste det det koster.

Det høres greit ut, men hvis det bare er en gang i uken eller ikke fast synes jeg man kan betale en minstepris som kanskje er litt høyere en vanlig timespris? Vet ikke hva andre mener, men en direkte overpris synes jeg ikke om. Vet ikke hva som er vanlig. Det avhenger vel også av hvor ofte det er og hvor mange timer til sammen? Hvis foreldrene bare trenger barnevakt av og til og den de spør om må kaste om kull sine egne planer og får 35 kroner timen som en her sa, da er det ikke mange som gidder å stille opp for noen få timer.

Jeg er ofte barnevakt, men er det gratis. Er godt voksen jeg da og ikke en fast barnevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...