Gå til innhold

Lurer på å begynne på Ketolysekur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når nærmer det seg nyttår, har nettopp meldt meg inn på treningssenter, og lurer også på å begynne på Ketolysekur. Det virker jo egentlig ganske overkommelig. Er veldig glad i kjøtt og salat, og ikke minst egg. Er det noen her som har prøvd denne kuren, og kan nevne noen vanlige matvarer (altså matvarer man får kjøpt i vanlige matvarebutikker) man trygt kan spise. Kan man bruke melk f.eks.? Hadde jo vært perfekt å starte etter nyttårs helga. Er virkelig motivert til å gå ned i vekt.

Videoannonse
Annonse
Gjest pepsimax
Skrevet

hvis jeg har forstått det riktig, er det ikke så lett og trene på ketolysekur? jeg vet ikke dette altså, jeg bare spør andre som kanskje svarer da jeg lurer på og begynne på samme kuren:)

Skrevet

Har også hørt dette, men noen mener at det ikke er noe problem. Lurt spørsmål ;) Noen som kan svare?

Skrevet

Jeg går på ketolyse. det går fint å trene bare man er stanhaftig på vei inn i ketolyse for da kan man bli litt slapp.

En god regel er at alt over 5g karbohydrater per 100g er fy fy på matvarer.

Meierismør og kremfløte er veldig bra. Skal man ha melk så er h-melk bra.

Vanlig mayones ikke lett.. osv.. Masse ost er bra (ikke brunost)

Hvis man vil ha noe slags brød er 3 skiver med fiberrik knekkebrød greit om dagen.

Bare greit med grønnsaker over jorden. (grønnsaker under jorden og frukt er ikke greit)

Igjen er regelen jo "feiter" mat jo bedre.

Det lønner seg også å kjøpe urinstixs som du kan sjekke at du er i ketolyse og at du holder deg der.

For å komme i ketolyse må du spise under 25 g karbohydrater om dagen.

På vei inn kan du ha litt vondt i hodet og det er helt normalt,

Viktig å prøve å få drukket minimum 2 l vann om dagen.

Det var litt av det jeg syntes er viktigst på kuren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på ketolyse. det går fint å trene bare man er stanhaftig på vei inn i ketolyse for da kan man bli litt slapp.

En god regel er at alt over 5g karbohydrater per 100g er fy fy på matvarer.

Meierismør og kremfløte er veldig bra. Skal man ha melk så er h-melk bra.

Vanlig mayones ikke lett.. osv.. Masse ost er bra (ikke brunost)

Hvis man vil ha noe slags brød er 3 skiver med fiberrik knekkebrød greit om dagen.

Bare greit med grønnsaker over jorden. (grønnsaker under jorden og frukt er ikke greit)

Igjen er regelen jo "feiter" mat jo bedre.

Det lønner seg også å kjøpe urinstixs som du kan sjekke at du er i ketolyse og at du holder deg der.

For å komme i ketolyse må du spise under 25 g karbohydrater om dagen.

På vei inn kan du ha litt vondt i hodet og det er helt normalt,

Viktig å prøve å få drukket minimum 2 l vann om dagen.

Det var litt av det jeg syntes er viktigst på kuren.

Tusen takk for et VELDIG nyttig svar tette-nette! :engel: Kan man spise vanlig kjøttpålegg? Og kan man bare spise rent ubehandlet kjøtt, eller kan man spise f.eks ostesnitzel eller pølser?

Skrevet

Noen pølser og slikt er greit. Men bruk ca.5gr per 100gr regelen når du sjekker varen for karbohydrater

Kjøttpålegg er kjempe bra, baconost, remulade, rekesalater osv veldig bra.

Det er en spennende kur. Sauser og slikt er greit selv om det er mer enn 5 gr bare bruk h-melk når du lager de hvis du lager pose sauser..

Skrevet

Noen pølser og slikt er greit. Men bruk ca.5gr per 100gr regelen når du sjekker varen for karbohydrater

Kjøttpålegg er kjempe bra, baconost, remulade, rekesalater osv veldig bra.

Det er en spennende kur. Sauser og slikt er greit selv om det er mer enn 5 gr bare bruk h-melk når du lager de hvis du lager pose sauser..

Så deilig! Masse godt altså :) Gleder meg nesten jeg, det er jo masse god mat uten karbohydrater. Hvilken mat innholder en typisk dag for deg?

Og igjen, tusen takk for nyttige svar! :)

Skrevet

Jeg har som oftest 2 fiberrik med skinke og masse greddeost og meierismør til frokost

Omelett med bacon, brokkoli og blomkål til lunsj

En tomat med litt ost før trening

Så kjøtt med litt grønnsaker i fløtesaus som oftes til middag..

Man kan skikkelig kose seg :)

Skrevet

Jeg har som oftest 2 fiberrik med skinke og masse greddeost og meierismør til frokost

Omelett med bacon, brokkoli og blomkål til lunsj

En tomat med litt ost før trening

Så kjøtt med litt grønnsaker i fløtesaus som oftes til middag..

Man kan skikkelig kose seg :)

Det er akkurat det man kan! :) Men dressing og slikt da, kan man spise det? Remulade har jeg hørt er greit, det er jeg utrolig glad i, og majones :)

Skrevet

Oljedressinger er greit.. De andre er det endel sukker i.. Peppesrømmedressing er greit..

Skrevet

Jeg går på ketolyse, og ser det er litt villinfo her.

- Det anbefales IKKE å spise fiberrik, det er alt for mye karbohydrater i dem, og Torkil anbefaler at de aller fleste karbohydrater man spiser kommer fra grønnsaker

- Posesauser er fy, sammen med 99% av ferdigmat/halvfabrikata. Det er for mye sukker og stivelse tilsatt i dem

- H-Melk er det samme, for mye karbohydrater. Vi bruker heller kremfløte, gjerne blandet med vann for å få melke-konsistens.

- Det er ikke 25g karbohydrater man skal holde seg under, men 15g (20 for menn).

- Velg alltid det feteste og naturligste alternativet. Velg setersmør, ikke margarin, og når det gjelder ost: sjekk at det faktisk ER ost, ikke analog-ost.

LES BOKEN. dvs. Slank med Ketolysekuren av dr. Torkil Andersen. Det anbefales IKKE å kaste seg ut på kuren uten å lese den.

Også anbefaler jeg deg å lese deg opp på lavkarbo generelt og ketolyse spesielt inne på lavkarbo.no før du begynner. Der finner du svar på alt du lurer på, også treningsdelen. Det er folk der inne som har sprunget maraton mens de har gått på ketolyse, så trening er ok.

Ellers vil jeg ønske deg lykke til! Ketolyse er den første kostholdsendringen jeg har prøvd som jeg har klart å gjennomføre - og det med knall resultat. Men som sagt, det forutsetter at man har satt seg litt inn i det, da man må tenke veldig annerledes når man handler mat og lager mat.

• Liker 2
Skrevet

Nå inneholder fiberrik 3.7 per skive og den er anbefalt av Hexeberg. Sauser klarer man ikke å spise så mye av at det gjør utslag hvis man tar den fra pose. Jeg lager det selv fra bunn av, men de gangene man ikke rekker gjør det ikke noe utslag. Er fortsatt i ketose.

Skrevet

Tusen takk for flere nyttige svar. Har faktisk akkurat lest boken Slank med Ketolyse. Og det var veldig lærerikt. Er virkelig motivert for å starte nå altså! :)

Skrevet

Er det flere som har noe å legge til noe om denne kuren? Setter pris på alle svar! :)

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Dette så spennende ut!

Men det med h-melk og fløte...jeg tåler ikke melk, fløte eller krem av noe slag. Har det veldig mye å si, eller kan jeg bare la være å ha saus til middagen?

Skrevet

Dette så spennende ut!

Men det med h-melk og fløte...jeg tåler ikke melk, fløte eller krem av noe slag. Har det veldig mye å si, eller kan jeg bare la være å ha saus til middagen?

Tror du kan la være å ha fløte og melk, men du bør få i deg fett fra noen meieriprodukter. Tåler du smøt?

Skrevet (endret)

Dette så spennende ut!

Tror du kan la være å ha fløte og melk, men du bør få i deg fett fra noen meieriprodukter. Tåler du smør?

Endret av Poppsilopp
Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Tror du kan la være å ha fløte og melk, men du bør få i deg fett fra noen meieriprodukter. Tåler du smør?

Smør og ost er ikke noe problem:)

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Det er ikke meningen å ta over tråden her, men jeg har googlet litt og så at denne kuren er best for de som er overvektige og vil ta av 10 kilo eller mer. Er det riktig? For jeg er ikke overvektig, men jeg kan godt ta av 10 kilo.

Gjest pepsimax
Skrevet

pga det siste spørsmålet det, må jeg bare spørre litt videre, for meg som skal ned ca 70 kg - hvis jeg klarer og komme i ketose, hvor mange år må jeg være i ketose for og gå ned 70 kg? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...