AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Vi drømmer om bryllup til sommeren 2011 men innser jo at det ikke kommer til å skje..Vi har rett og slett ikke penger. pga familieproblemer har vi heller ingen som kan hjelpe oss. Vi har snakket med banken, og der får vi ikke lån. Jeg drømmer om kirkebryllup..Jeg kan godt redusere gjedtelisten, men jeg vil veldig gjerne ha et bryllup med gjester, mat, drikke og taler.... gjerne et fint lokale. Og vips så koster det masse penger. hvordan får man egentlig råd når man ikke har spart og ikke har egenkapital? Vi er 28 år gamle og føler at vi må gifte oss snart, vi ønsker å starte å leve og vi ønsker å få barn - men etter at vi har giftet oss.. hvordan får den vanlige mann i gaten til dette, sånn økonomisk sett?
Anglofil Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 (endret) Man må rett og slett bare begynne med sparingen, men har man ikke råd, så har man ikke råd. Da er det bedre å heller utsette det noen år, framfor å sette seg i økonomisk knipe. For jeg tenker, har dere problemer nå, så vil det ihvertfall ikke bedre seg med ekstrakostnader som et bryllup faktisk innebærer. Når det er sagt: mye kan gjøres til en billig penge, men jeg synes man bør vente om man faktisk har råd. Når vi gifter oss har vi ventet i 2 1/2 år, og det er pga økonomien. Mvh Yvonne Endret 29. desember 2010 av Yvonne
Piper Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 De fleste sparer eller så får de god hjelp fra foreldre. Vi sparte i to år, og fikk det bryllupet vi ønsket oss. Men husk at det er gratis å gifte seg, så dere må jo ikke vente med alt om det viktigste er å bli gift først. Dere kan jo gifte dere nå, og ha en fest om noen år. Venner og familie vil helt sikkert forstå dette. 1
Gjest Sobril Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Et alternativ hadde jo vært å gifte seg hos sorenskriver nå med kun forlovere tilstede - og ta den storslåtte feiringen når dere faktisk har råd. Det går vel an å bli "velsignet" på nytt? Et vennepar av meg hadde forøvrig en kjempeflott feiring med sine venner. De inviterte til grillfest, og mens gjestene ventet på at pølser og burgere skulle bli ferdig kom brud og brudgom ut i hagen i sin fineste stas. De brukte en advokat til selve vielsen. Overraskelsesbryllupsfest Skjønner at du er fast bestemt på kirkebryllup, men hva med å bruke et rimelig alternativ istedenfor? Det er jo HAN du vil ha?
leirbål Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Du kan få bryllupet ditt. Handle kjole, servietter og alt dere trenger på ebay. Der er det billig. Finn et koselig lokale dere kan leie for en billig penge, og pynt det fint, og be gjestene ta med en rett hver til koldtbord eller tapas. Be om konkrete ting, så dere ikke får 14 potetsalater... Alkohol dropper dere, og bryllupsreisen kan dere ta om noen år. Så inviterer dere til bryllup. Men gift dere kun fordi dere ønsker det selv, ikke fordi det er forventet. 3
leirbål Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 (endret) Dobbel post. Endret 29. desember 2010 av leirbål
Gjest norah Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 (endret) . Endret 11. februar 2011 av norah
Gjest hopeful Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 Vi sparte i 2 år til bryllupet vårt, og fikk et drømmebryllup:) Har dere ikke råd, så har dere ikke råd! Personlig kunne jeg aldri lånt penger i banken til bryllup, men for noen er jo det et alternativ. Se over budsjettet og se hvor dere kan spare penger hver mnd og opprett en sparekonto merket bryllup:) Lykke til:)
lilleGrethe Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Sett dere ned og se hvilke muligheter det er for å redusere budsjettet så mye som mulig. Hva er viktig for dere? Et bryllup kan bli flott selv på budsjett, så vei opp kostnadene mot hva dere ønsker, og se etter rimelige variasjoner. Bruk kontakter, venner og familie for det de er verdt - kjenner du kokker, frisører, sminkører, blomsterbindere, eller noen med en stor hage? Finn ut om du kan få noe gratis eller til kostpris. Kan dere bruke et billig lokale, og ordne mye av maten selv? Et enkelt lokale kan bli flott med litt enkel dekorasjon og noen blomster. Om våren/sommeren kan man ha markblomster - kanskje dere kan få hjelp av venner til å plukke? Evt kombinér markblomster med kjøpte blomster. Koldtbord er billigere enn tre-retters, og kake kan være istedenfor dessert. Bryllup i kirken dere sogner til er gratis hvis en av dere er medlem i statskirken. Man må spare for å få råd til bryllup, hvis dere ikke har mulighet til å få hjelp fra familie. Lag budsjett for deres eget forbruk, og sett opp regnskap for hva dere faktisk bruker. Alle kan spare noe, og hvis dere begge har normal inntekt, burde dere kunne spare en del mer, selvfølgelig avhengig av faste utgifter. Det betyr kanskje å utsette til 2012 istedenfor 2011, men gjør et år fra eller til så mye?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 3. januar 2011 #10 Skrevet 3. januar 2011 Foreldrene mine giftet seg hos sorenskriveren, hadde ingen fest eller noe. Flere år senere, da de hadde bedre råd og fått barn, så reiste de på bryllupsreise og "giftet seg på nytt" i kirken med stor fest. Ellers må da ikke bryllup koste så ekstremt, synes du TS har fått mange gode tips her =)
Barcelone Skrevet 3. januar 2011 #11 Skrevet 3. januar 2011 Hva er viktigst? Et stort fancy bryllup eller å få gifte deg med mannen i ditt liv? For meg var det det siste. Vi hadde kun foreldre, søsken, bestemødre og de tre nærmeste vennene våre i vårt bryllup. Å gifte seg i kirken er gratis og om ikke du på død og liv må ha 4 retters middag så kan man komme ganske billig unna. Vi leide et billig lokale hvor vi selv sto for mat og drikke. Har også vært i et bryllup en gang hvor de sto for all maten selv. Det var på sommeren så de satte brødre og fedre til grilling. Vi leide også klær for anledningen. Ingen grunn til å kjøpe noe du alikevel bare skal bruke en gang.
Gjest gurimalla Skrevet 4. januar 2011 #12 Skrevet 4. januar 2011 Legger jo merke til at spesielt mange her inne blir veldig snurte på mangel av fri bar - så at gjester medbrunger mat tipper jeg vil bli sett på som gjerring av endel. Kanskje spesielt av de som inviterer til de typiske 150 000-bryllupene. Jeg har vært i mange bryllup. Det har vært alt fra spleiselag til eksklusive bryllup med alt inkludert. Jeg ville aldri ha tenkt at det var gjerrig med spleiselag fordi det var venner som hadde lyst til å gifte seg, men hadde lite penger. Hvis jeg hadde vært invitert i et overdådig bryllup hvor brudeparet svir av masse penger på eksklusivt lokale, dyre klær og superdyr bryllupsreise da ville jeg nok tenkt at det var litt merkelige prioritering hvis det ikke var fri bar, ellers aldri. Kirkebryllup og grillfest er superfint
attegløyma Skrevet 5. januar 2011 #13 Skrevet 5. januar 2011 Spleiselag er heilt toppers det om brudeparet kallar retten eller flaska med vin for bryllupsgave. Det er bryllup der det er forventa at ein skal både ha med svær gave OG betale for mat eller drikke som får kritikk av meg i alle fall. Eg kjem truleg til å gifte meg veldig rolig med berre næraste familien til middag, og så ha stor, åpen fest for vener og slektningar seinare, grillfest med medbrakt Så står vi for lokale og musikk til dømes. Men då ventar vi heller ingen gåver, og har plass til at folk kan campe i telt om dei ønskjer det, så brukar dei badet vårt så klart. Ting kan gjerast billig, og poenget er vel at alle har det kjekt vel? Tradisjonelle bryllup er ikkje nødvendigvis det kjekkaste.
wahaj Skrevet 5. januar 2011 #14 Skrevet 5. januar 2011 Vårt bryllup kom på litt under 20.000kr, og det klarte vi fint å spare inn på 3 mnd, med kun 18.000kr utbetalt i mnd. Vi hadde 33 gjester totalt. Koldtbord - 6000kr Fest, kjøpte all alkohol i Sverige (ca 5000kr totalt for snacks, alkohol og blandevann) Lokalet - 3400 Kaker bakte familie. Brus og kaffe - 1000kr lagde innbydelsene og kirkeprogrammene selv, kostet vel 300kr totalt Kjolen min kostet totalt 2500kr med kjole, 2 underskjørt, sko, tiara og undertøy 1000 kr for dress til han 500 for blomstene Det er hva man gjør det til selv. Men så fikk vi litt hjelp av foreldrene våre, samt oldemor og oldefar, hvis ikke hadde det blitt andre løsninger.
TheaH Skrevet 6. januar 2011 #15 Skrevet 6. januar 2011 (endret) Et vennepar av meg hadde forøvrig en kjempeflott feiring med sine venner. De inviterte til grillfest, og mens gjestene ventet på at pølser og burgere skulle bli ferdig kom brud og brudgom ut i hagen i sin fineste stas. De brukte en advokat til selve vielsen. Overraskelsesbryllupsfest Litt utenfor tråden, men må likevel bare spørre... En advokat med vigselsrett? Den er ny for meg. Hvordan i all verden fikk han det? Sikker på det ikke var en dommer eventuelt dommerfullmektig? Endret 6. januar 2011 av TheaH
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå