AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Hva mener du egentlig å være ond er? Er det en som gjør en ond handling, eller kanskje et visst antal onde handlinger? Er man ond om man gjør onde ting i den tro at man gjør noe godt? Finnes det noen egentlig er ond? Alle har vel noe godt i seg? Eller er man ond om man gjør 10 onde gjerninger hver dag og 2 gode, rettere sagt, flere onde ting enn gode? Tror du de du/samfunnet velger og kalle ond vet at de er det selv?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 men er ond hvis man ønsker andre ondt, man er psyko-ond hvis man ønker gode mennesker ondt
Gjest Lebewesen93 Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 Jeg synes man er ganske så ond om man dreper uten grunn, kun for å vite hvordan det føles å ta livet av et menneske. Voldtektsmenn / damer kunne godt blitt haimat for min del, mobbere kan dra dit pepperen gror å bli der... Jeg lurer på hvordan "onde" folk tenker ?Når de sitter for seg selv, hva tenker de på osv...Skjønner ikke hvordan folk kan være slemme mot andre uten grunn. Jeg skal ikke si at jeg ALDRI kunne drept et annet menneske, for det kunne nok alle gjort i de rette situasjonene, men de som dreper for å drepe blir det anderledes med. Det samme med å mobbe, jeg forstår det bare. Hvordan klarer noen det ? Greit at det er forskjell på mennesker, men synes det er så merkelig at noen faktisk VIL andre vondt. Dessuten er det ingen grunn til å mobbe andre, de gjør det vel for moroskyld, for å være "kule" eller noe annet dritt. Spør du meg så er man ganske ond om man velger uten grunn å såre andre, for å more seg selv eller for å få "status" i den jævla kule gjengen ass. Også er det voldtekstmenn ,da. Skulle vært straffet hardere å på en annen måte en fengsel. Send dem til Afrika så kan de ta over slavearbeidet der noen år... Dyremisshandlere kan skyte seg selv eller flytte til en ødeøy for en periode. Så har vi pedofile da. "greit" nok å være pedofil så lenge du holder kjeft om det å ikke skader noen, men de ekle grisene som ikke vet / bryr seg om hva som er rett eller galt og hva andre føler, burde vært lenket fast ute i et bur i offentligheten , sommer og vinter. Ja...det var del det jeg synes er ondt. Altså kaldblodige, mobbere, voldtektsmenn, pedofile dyremisshandlere. Men, jeg tror også at alle har noe godt i seg, men er du en av de tingene jeg har nevnt, synes jeg fremdeles du er ond, uansett hvor snill og god du kan være på andre måter.
K.B.E Skrevet 1. januar 2011 #4 Skrevet 1. januar 2011 Jeg vil si de som dreper med vilje er onde. Det er noe annet om du ikke mente det, som ulykker og slik. Og du er ond hvis du frivillig gjør andre vondt for en stund.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #5 Skrevet 2. januar 2011 Jeg vil si de som dreper med vilje er onde. Det er noe annet om du ikke mente det, som ulykker og slik. Og du er ond hvis du frivillig gjør andre vondt for en stund. Jeg har en jobb der en del av jobben kunne innebære å ta livet av noen (med vilje/selvforsvar). Det er også mange andre ting vi gjør mot andre og hverandre som er vondt for en stund. Er jeg ond?
missLynch Skrevet 2. januar 2011 #6 Skrevet 2. januar 2011 (endret) Onde mennesker har ingen empati med andre. De greier ikke å sette seg inn i, eller føle hvilken smerte andre levende vesener opplever. Endret 2. januar 2011 av missLynch
Capricorn Skrevet 2. januar 2011 #7 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har en jobb der en del av jobben kunne innebære å ta livet av noen (med vilje/selvforsvar). Det er også mange andre ting vi gjør mot andre og hverandre som er vondt for en stund. Er jeg ond? Nei, du er ikke ond. Ondskap har ingenting med drap å gjøre. Jeg tror ALLE kan drepe. Selv den snilleste prest vil drepe i en svært presset situasjon. Selvforsvar eller for å beskytte et annet menneske. Jeg mener man er ond hvis man vil at andre skal ha det vondt og at man får en tilfredstillelse av å vite at de har det vondt. Ondskap er en blanding mellom mangel på empati og egoisme.
epione Skrevet 2. januar 2011 #8 Skrevet 2. januar 2011 Å uprovosert og med vitende vilje påføre et annet menneske (eller et dyr) smerte og/eller skade, vil jeg kalle ondskap.
waco Skrevet 2. januar 2011 #9 Skrevet 2. januar 2011 Alle mennesker har gjort ondskapsfulle handlinger.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #11 Skrevet 2. januar 2011 Jeg mener man er ond hvis man vil at andre skal ha det vondt og at man får en tilfredstillelse av å vite at de har det vondt. Det passer på meg, men jeg er bitter. Er det noe forskjell på å være bitter, og på å være ond?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #12 Skrevet 2. januar 2011 Onde mennesker har ingen empati med andre. De greier ikke å sette seg inn i, eller føle hvilken smerte andre levende vesener opplever. Hva med de menneskene som fint klarer å sette seg inn i hvor vondt andre har det, og føler glede over å påføre dem mer vondt? Det er da per definisjon ikke onde, fordi de har empati? Hmmm........
waco Skrevet 2. januar 2011 #13 Skrevet 2. januar 2011 For eksempel en fangevokter som innesperrer en på isolat selv om han vel vitende vet at personen på isolat vil ha meget store emosjonelle problemer når han slipper ut.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2011 #14 Skrevet 2. januar 2011 For eksempel en fangevokter som innesperrer en på isolat selv om han vel vitende vet at personen på isolat vil ha meget store emosjonelle problemer når han slipper ut. Nei, da er man ikke ond, da er det den andre personen som fortjener det. Alt du har glede av, med en fin komponent av sadisme er helt OK, dersom det er den andre personens skyld. Det er derfor det er så viktig for mennesker med skyld. Jeg personlig er en drittsekk, men det er alle andres skyld.
waco Skrevet 2. januar 2011 #15 Skrevet 2. januar 2011 Det er selve nytelsen over å sperre mennesker som har det vondt inne jeg snakker om. Gleden over å kunne påføre andre mennesker pine. Å påføre noen man misliker noe vondt er vel kanskje den aller største nytelse som finnes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå