Green Lady Skrevet 29. desember 2010 #1 Del Skrevet 29. desember 2010 Våknet i forigårs, med nedsatt hørsel på det ene øret. Tenkte det bare var noe ørevoks som hadde limt øregangen sammen, siden jeg hadde sovet på den siden. Renset forsiktig med q-tips, men det var det så godt som tomt. Prøvde å få litt vann inn i øret mens jeg dusjet også, og renset ut med q-tips etterpå, men der var det like tomt. Den natten sov jeg bare på andre siden, og i går var jeg helt fin. Men i natt sov jeg litt på den siden igjen, og har hatt nedsatt hørsel. Er fremdeles ikke ørevoks der. Føles litt ut som en dott i øret. Sært. Sambo mener det kan være ørebetennelse, men jeg har googlet det, og eneste symptomet jeg har, er nedsatt hørsel (og jeg kan være rimelig paranoid når det kommer til sykdommer, og mene jeg har symptomer jeg ikke har).. Noen som har vært borti noe lignende? Har ikke feber, er ikke trøtt/sliten, allmennformen er på topp, masse matlyst, sover godt, ikke hørt på høy musikk/lyd på lenge, ikke stukket noe inn der eller noe. Bare våknet opp sånn i forigårs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zumzum Skrevet 29. desember 2010 #2 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg hadde det slik for et par år siden, da dro jeg til legen og fikk dratt ut masse ørevoks. Dette satt mye lenger inn slik at jeg ikke fikk det ut med qtips. Legen sa derimot at hvis jeg brukte qtips kunne jeg forverre det ved at jeg dyttet ørevoksen inn i øret igjen. Han sa også at hvis det skjedde igjen kunne jeg prøve med noen dråper matolje i øret. Så du kan jo prøve det. Hvis det ikke funker burde du kanskje oppsøke lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Del Skrevet 29. desember 2010 Du har nok en propp av forsteinet ørevoks sittende langt inne i øret, forårsaket av nettopp q-tips. Matolje-tipset er gull, men la det sitte i øret over litt lengre tid ("fyll opp" med olje, tett øregangen med litt bomull og la det være over natta.). Neste morgen spyler du øret med en sånn ballong du får kjøpt på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 29. desember 2010 #4 Del Skrevet 29. desember 2010 Og hvis proppen ikke løsner med matolje så kom deg til en lege som spyler det ut for deg. Og vips - så får du veldig god hørsel igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 29. desember 2010 #5 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Det er nok voks, men den sitter lengre inn i øregangen enn man vanligvis når med q-tips. Som de andre sier: prøv litt matolje (man får kjøpt "spesialolje" på apoteket, men det er i realiteten ingen forskjell på disse). Noen gode dråper, og legg en bomullsdott ytterst i øret så det ikke blir så grisete. Ha i over natta, og skyll forsiktig ut i dusjen morgenen etterpå. Eller kjøp en egen skylleballong på apoteket. Funker ikke det så skyller de det ut på null komma svisj på legekontoret! Q-tips funker dårlig på slike voks"propper". Som zumzum sa risikerer du å dytte voksen lengre inn slik at den blir sittende fast. Du kan også dytte inn diverse bakterier og annen drit, og kan i verste fall ende opp med ørebetennelse (veldig usannsynlig, men muligheten er tilstede). Håper du får det ut før nyttårshelga da, er utrolig irriterende å ha konstant dott i øret. man blir liksom litt i sin egen verden, det blir jeg ihvertfall. (Og hvis noen tipser deg om kinesiske ørelys: ikke prøv. Det er tull fra ende til annen, og kan i verste fall skade øret ditt.) Endret 30. desember 2010 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Lady Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 30. desember 2010 Da satser jeg på at det bare er en propp med ørevoks langt inne i øret. Hver gang en lege titter inn i øret mitt med sånn apparat, får jeg høre at jeg har veldig mye ørevoks, så det er nok en sammenheng der. Q-tips bruker jeg en av hvert andre skuddår, så proppen har nok klart å komme helt av seg selv. Men matolje skal prøves! Blir gal av dette her Altså, bare ta litt matolje på en bomullsdott og legge den i øret over natten? (Sorry, jeg må ha inn ting med tskje ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #7 Del Skrevet 30. desember 2010 HELL i matolje (evt bruk en sprøyte uten spiss e.l.), tett øregangen med en bomullsdott. La stå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. desember 2010 #8 Del Skrevet 30. desember 2010 Da satser jeg på at det bare er en propp med ørevoks langt inne i øret. Hver gang en lege titter inn i øret mitt med sånn apparat, får jeg høre at jeg har veldig mye ørevoks, så det er nok en sammenheng der. Ja, sånn er jeg og. I tillegg har jeg visst ekstra krokete øreganger, sånn at det lett hoper seg opp litt. Det går forresten an å bruke matolje forebyggende en gang i mellom (jeg gjør det en gang i halvåret ca.). Matolje inn i øret (du velger selv hvordan du gjør det, du MÅ ikke ta det med teskje! ) (oi, trøtt humor i dag, beklager), ihvertfall en 4-5 store dråper, gjerne mer! Så tetter du med en bomullsdott som det også er et par dråper olje på. Og legg deg på siden med det tette øret opp. Har du sånn "plasterteip" kan du godt bruke det for å holde bomullen på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 30. desember 2010 #9 Del Skrevet 30. desember 2010 Funker ikke det så skyller de det ut på null komma svisj på apoteket! Utfører de øreskylling på apoteket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. desember 2010 #10 Del Skrevet 30. desember 2010 Utfører de øreskylling på apoteket? Nei. På legekontoret. Man skal ikke skrive innlegg på KG når man er veldig trøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 30. desember 2010 #11 Del Skrevet 30. desember 2010 Nei. På legekontoret. Man skal ikke skrive innlegg på KG når man er veldig trøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Lady Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 30. desember 2010 Ja, sånn er jeg og. I tillegg har jeg visst ekstra krokete øreganger, sånn at det lett hoper seg opp litt. Det går forresten an å bruke matolje forebyggende en gang i mellom (jeg gjør det en gang i halvåret ca.). Matolje inn i øret (du velger selv hvordan du gjør det, du MÅ ikke ta det med teskje! ) (oi, trøtt humor i dag, beklager), ihvertfall en 4-5 store dråper, gjerne mer! Så tetter du med en bomullsdott som det også er et par dråper olje på. Og legg deg på siden med det tette øret opp. Har du sånn "plasterteip" kan du godt bruke det for å holde bomullen på plass. Haha, jeg synes du var kjempemorsom, jeg Og jeg kan ikke engang skylde på trøtt humor Men altså.. Skal jeg bare la voks og matolje være der dagen etterpå, eller skal jeg rense ut med q-tips eller noe? Er rimelig klar for å bli kvitt denne proppen nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #13 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg var ute og skiftet dekk en vakker dag... Og vips så fikk jeg en så inn i helvetes plagsom suselyd i øret. Så gikk det noen timer, og jeg begynte bli svimmel når jeg gikk også.. Så svimmel at jeg nesten svimte av. Gikk til doktor, han tok en vannpistol i øret mitt noen ganger.. Og vips - nå var jeg frisk som en fisk mente han... NEI sa jeg, jeg hører fortsatt en hel masse susing, samt hørselen er veldig nedsatt. Det skulle bare ta noen timer, før jeg ble god igjen,.. mente han. Det endte altså med at jeg gikk rundt som om jeg satt på en liten jolle i masse bølger, i 3-4 uker, før svimmelheten forsvant. Men hva med hørselen? Jeg har nå hatt konstant susing i over 1 år. Og hørselen er VELDIG nedsatt på ene øret. Har vært hos spesialist / tatt MRI scan osv... Og spesialisten konkluderte med at jeg har fått "Sudden Hearing Death". Vanligvis vil hørselen komme tilbake i løpet av 6mnd.. Men i mitt tilfelle har det nå gått 1 år, og jeg vil nok aldri få hørselen tilbake.. Samt ha den suse lyden i øret - alltid. Heldigvis plager det meg ikke så veldig Verre med alle andre som jeg snakker med, når jeg hele tiden sier HÆ? til dem Nå er det mest sannsynligvis ikke dette som har skjedd deg da.. men du vet jo aldri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 30. desember 2010 #14 Del Skrevet 30. desember 2010 Haha, jeg synes du var kjempemorsom, jeg Og jeg kan ikke engang skylde på trøtt humor Men altså.. Skal jeg bare la voks og matolje være der dagen etterpå, eller skal jeg rense ut med q-tips eller noe? Er rimelig klar for å bli kvitt denne proppen nå OK, da. Det jeg pleier å gjøre er å ta det over natta. Olje i når jeg legger meg, står opp og hopper rett i dusjen. Tar ut bomullen og spyler veeeldig forsiktig med dusjhodet mot øret. Bare sånn at det kommer vann inn i øregangen, jeg setter ikke en sterk stråle rett inn i øret. Kommer det ut noe, renser jeg rundt kanten med q-tips, men ikke langt inn altså. Eller så kan du jo prøve et par timer i kveld. Legg deg på sofaen foran TVen eller med en bok f.eks. Samme prosedyre, kan godt hende det er nok til å få f***skapet ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå