Gå til innhold

Bestille skattekort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i en liten deltidsjobb for noen måneder siden, men tjener ikke så mye i måneden, så jeg fikk meg frikort som har holdt disse månedene. Men nå ser jeg at andre begynner å få skattekort i posten, men jeg har ikke fått.

Er ganske sikker på at jeg kommer til å overskride 40.000-grensen i året som kommer, men må jeg selv bestille kortet siden jeg har hatt frikort i året som gikk?

Og dersom jeg evt. leverer arbeidsgiver vanlig skattekort, men ikke tjener mer enn 40.000, må jeg allikevel skatte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå inn på skatteetaten.no og regne ut hvor mye skatteprosenten bør være på for å unngå baksmell, eller ringe 800 80000.

Tjener du mindre enn fritaksbeløpet trenger du ikke skatte (skjønt, mange ser på ekstra skattetrekk som en langsiktig sparing). Man kan egentlig selv sette opp trekket (f.eks be de på lønnsingskontoret trekke deg 500-1000 mer i skatt) men å sette NED trekk må gjøres hos skattekontoret i din kommune.

Skrevet

Så uansett om jeg tjener under 40' med vanlig skattekort, så får jeg pengene tilbake? Altså jeg kan like godt bare gå for vanlig skattekort, for jeg taper ikke noe i lengden? I min økonomiske situasjon er det nemlig ikke nødvendig at jeg har pengene med én gang, og med min inntekt er skatten uansett ikke så høy.

Skrevet

Ja, hadde jeg vært deg ville jeg fått meg et skattekort med litt trekk (f.eks 10-12%) På den måten sørger du for å ikke få noen ubehagelige overraskelser + at du kan tjene over fritaksbeløpet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...