Gå til innhold

6 stemmer

1. 1. Burde jeg bli vernepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg går første året på videregående. Siden jeg har en mormor som har vært lærer i 42 år, ber hun meg allerede tenke og vurdere hva jeg vil bli og valgmulighetene jeg har.

Jeg leste om vernepleier yrket og synes det hørtes veldig interresant ut. Selv liker jeg å hjelpe mennesker. Jeg har alltid hatt en vis medfølelse med psykisk utviklingshemmede, og vil gjerne jobbe med slike mennesker. Venner, familie og bekjente sier jeg er en person som passer bra til en jobb der man kan hjelpe andre, siden jeg alltid bryr meg om andre.

Men det er noen ting jeg lurer på:

- Kan det bli et problem når du selv som vernepleier er litt utvilkingshemmed fysisk (ikke mye, men jeg sliter litt med ryggen og har en sykdom som gjør at jeg har lite bevegelighet osv.)?

- Er det vanskelig å komme seg inn på vernepleiehøgskoler?

- Jeg tenkte jeg skulle søke sommerjobb som en assistent eller lignende et sted hvor dem jobber med psykisk utviklingshemmede. Men jeg er jo ikke ferdig med videregående enda. Kan det da bli vanskelig å få sommerjobb?

- Er det problematisk å få seg jobb?

- Om du ikke har gått helse -og sosial på videregående, kan det være ekstra tungt når du begynner på høgskole å skjønne/få med seg alt?

- Får vernepleiere bra lønn, og får man ekstra lønn om man har tatt noe videreutdanning eller lignende?

Hadde vært kjempefint om jeg kunne fått svar!

1000 takk på forhånd.

Mvh

Ingrid

Endret av wimboo
Gjest Adriana.
Skrevet

Det kan bli eit problem dersom du slit litt fysisk, sidan det er eit ganske krevjande yrke fysisk.

Dei fleste plassane er det ikkje vanskelig å komme inn, du kan jo sjekke på Samordna Opptak sine sider, dei har oversikt over dette.

Jobbmoglegheitene er relativt mange, men mange slit med å få fast jobb, mange må ta til takke med halve stillingar osv. Mi mor er vernepleiar, og ho jobbar berre 50 % stilling, sjølv om ho gjerne ville jobba meir.

Ei gjennomsnittleg vernepleiarlønn ligger på ca. 305 000 i året.

Men eg høyrar at det er eit veldig givande yrke, om du skulle bestemme deg for det :)

Skrevet

Hei!

Jeg går første året på videregående. Siden jeg har en mormor som har vært lærer i 42 år, ber hun meg allerede tenke og vurdere hva jeg vil bli og valgmulighetene jeg har.

Jeg leste om vernepleier yrket og synes det hørtes veldig interresant ut. Selv liker jeg å hjelpe mennesker. Jeg har alltid hatt en vis medfølelse med psykisk utviklingshemmede, og vil gjerne jobbe med slike mennesker. Venner, familie og bekjente sier jeg er en person som passer bra til en jobb der man kan hjelpe andre, siden jeg alltid bryr meg om andre.

Men det er noen ting jeg lurer på:

- Kan det bli et problem når du selv som vernepleier er litt utvilkingshemmed fysisk (ikke mye, men jeg sliter litt med ryggen og har en sykdom som gjør at jeg har lite bevegelighet osv.)?

Det kan bli det, men det er så mange steder å jobbe, og alle krever ikke like god fysikk.

- Er det vanskelig å komme seg inn på vernepleiehøgskoler?

Nei, stort sett ikke. Men sjekk samordna opptak

- Jeg tenkte jeg skulle søke sommerjobb som en assistent eller lignende et sted hvor dem jobber med psykisk utviklingshemmede. Men jeg er jo ikke ferdig med videregående enda. Kan det da bli vanskelig å få sommerjobb?

Ja det kan bli vanskelig hvis du ikke kjenner noen fra før der du søker. Veldig mange steder ønsker de at du er minst 18 år.

- Er det problematisk å få seg jobb?

Nei, men det kan være vanskelig å få 100% stilling. Mange jobber i ufrivillig deltidstillinger.

- Om du ikke har gått helse -og sosial på videregående, kan det være ekstra tungt når du begynner på høgskole å skjønne/få med seg alt?

Nei absolutt ikke.

- Får vernepleiere bra lønn, og får man ekstra lønn om man har tatt noe videreutdanning eller lignende?

De ligger på rundt 310000 i starlønn, avhengig av om du jobber i stat eller kommune. Med videreutdanning får du litt høyere lønn

Hadde vært kjempefint om jeg kunne fått svar!

1000 takk på forhånd.

Mvh

Ingrid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...