AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Har en grei gutt på nesten 5 år. Han er stort sett samarbeidsvillig, men når det gjelder å dele lekene sine med andre, så er det veldig vanskelig. Grining og sutring og sure miner uansett. Med den største selvfølgelighet så leker han med andres leker, men når det gjelder hans egne, så er det veldig vanskelig. Sier han vil gjemme lekene sine hvis noen kommer på besøk. Det er slitsomt hvor mye drama han kan lage om dette når vi har besøk av andre barn. Virker som om det er vanskeligere for ham å dele med gutter enn med jenter. Vet ikke hvorfor. Han har en yngre søster, men hun er under ett år, så der får han ikke brynt seg ennå. Tenker at dette er typisk enebarn-problem, han har jo vært enebarn frem til han var 4 år. Av venner så har han en bestevenn i barnehagen som også sliter med de samme problemene, han er enebarn. Ellers bor det ikke barn i nabolaget som er på hans alder, så det blir lite leking med barn utover barnehagen og venners barn her og der. Hele greien plager meg så derfor lurer jeg på om dette er en helt vanlig problemstilling for 4-5 åringer, eller om noen har råd og tips til en mor som bekymrer seg....
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 det er nok grunnen at han ikkje har så ofte besøk av andre barn.i barnehagen er jo alle tingene barnehagen sine.derfor blir ikkje dett ett poblem der vil eg tro.du bør kansje invitere vennener på besøk og be dei ta med ein leike eller 2 så han må dele sine for å få låne.ikkje gi for mye oppmerksomhet til problemet da blir det ofte større.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 Dette bør du ta tak i ganske så kjapt så ikke sønnen din ender opp venneløs! Jeg er tante til ei jente på 7, hun klikker helt hvis barn prøver å leke med lekene hennes....t.o.m sine jevnaldrende søskenbarn. Mine barn nekter plent å besøke henne pga hyling og bæljing så snart de vil leke. De får ikke klappe katten engang.....Og foreldrene gjør ingenting....de rister bare på hodet og mener det vil bli bedre av seg selv. I barnehagen delte hun med andre barn, og likedan når hun er på besøk hos oss. Men der er det nå ikke hennes leker... Hun er og forsåvidt enebarn. Men jeg synes ikke den enebarnteorien holder....Eldste min var enebarn i 6 år, og han hadde aldri deleproblemer hverken med kompiser eller venniner. Hos mitt tantebarn ble det en ganske trist bursdag igår....bare to stk i klassen hennes kom. Ingen ville komme (regner med de hadde bursdagen hennes friskt i minne ifjor....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå