Gå til innhold

Bonusbarn på 5 vil ha svar på ting h*n umulig kan ha kommet på selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har felles spedbarn.Han har også et barn fra før.

Vi er for tiden i et økonomisk uføre der han ikke lenger kan/må betale barnebidrag som før.I kjølvannet av disse endringer for oss alle, har barnet startet komme med svært underlige spørsmål som hvem av oss to skal betale barnehageplass for fellesbarn, hvorfor jeg ikke bare forsatte i gamlejobben min etc. Personlig mener jeg hun har overhørt voksensamtaler hos moren sin om dette.

Det jeg lurer på, er hvordan angripe saken og få slutt på det? Det kan jo gi utslag i usikkerhet og sjalusi og dårlig forhold mellom halvsøskenene.Min samboer kan ikke helt tro på hva han hører, men jeg mener at dette må oppklares, ikke minst siden bonusbarnet har en relativt problematisk adferd hos oss.Hvordan forklare en femåring om økonomi,trygd,enslige,samboende og alt slikt? Bør vi snakke med moren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere skal holde femåringen unna økonomisaker. Nå vet jo ikke jeg hvorfor du ikke fortsatte i jobben, men forklar det på den enkleste og mest uskyldige måten du kan komme på, og be far ta en prat med mor slik at hun blir klar over at barnet har overhørt dette og kanskje er litt mer forsiktig i fremtiden.

Skrevet

Jeg ville ha snakket med mor, eller fått far til å gjøre det da. Hun bør få vite at hun ikke skal snakke om deres privatøkonomi mens barnet hører på!

Skrevet

Ts her.

Vel, jeg flyttet langt for å bo med pappa og barnet vårt.Helt normalt og helt logisj.Det er dessuten fars økonomi som har endret seg drastisk.Jeg vet biomor har problem med å akseptere det, men ikke at barnet får høre om det..

Skrevet (endret)

Jeg hadde sagt, at du lille venn behøver ikke være urolig for slike ting, for det tar vi voksne oss av. Og vi skal gjøre vårt beste, for at det blir bra for alle. Verken mer eller mindre, for en femåring skal ikke ha en voksen forklaring på hva trygd er, hvor mye barnehagen koster, hvor mye penger dere har osv, for det blir for komplisert for den lille.

Så ville jeg sagt i fra til moren, at det hadde vært fint om hun ikke lot barna ta del av denne type samtale, og passet seg litt for hva hun sa i fremtiden.

Endret av Piper
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde sagt, at du lille venn behøver ikke være urolig for slike ting, for det tar vi voksne oss av. Og vi skal gjøre vårt beste, for at det blir bra for alle. Verken mer eller mindre, for en femåring skal ikke ha en voksen forklaring på hva trygd er, hvor mye barnehagen koster, hvor mye penger dere har osv, for det blir for komplisert for den lille.

Så ville jeg sagt i fra til moren, at det hadde vært fint om hun ikke lot barna ta del av denne type samtale, og passet seg litt for hva hun sa i fremtiden.

Helt enig.

Og så ... ville jeg som far snakket med barnets mor og stilt meg helt sånn "vet du at barnet går og lurer på økonomiske ting, hvor kan det ha fått dette fra? Uansett har vi forklart at barnet ikke trenger tenke så mye på dette da det er "voksen oppgaver". Jeg håper du kan forsterke denne hvis barnet spør deg om det samme".

Selv om man "vet" at moren kanskje har vært uforsiktig eller bevisst har snakket om dette med barnet tilstede bør man jo anta at voksne oppegående mennesker forstår slikt.

Skrevet

Ts her: takk for råd! Dette har vert svært ekkelt og foruroligende, da spørsmålene går mest på meg og fellesbarn, selv om situasjonen er mye mer sammensatt.Jeg har bedt far snakke med mor om det.Spesielt siden barnet lyver og blir rar komfrontert m spørsmålene sine og sier jeg! sa det.Noe som ikke stemmer.

Barnet er jo uskyldig, men spørsmålene er sårende.Og villedende.Vi gjør alt vårt beste og håper på bedre tider.

Skrevet

Som vanlig er det aller første en bonusmor tenker, at dette må være mor sin feil.

Kanskje barnet kan ha overhørt dere, kanskje hjemme hos noen av sine venner, vennene kan ha overhørt sine foreldre og sagt det til barnet, og sikkert mange flere muligheter også.

Men såklart er det mor sin feil...

• Liker 1
Skrevet

Som vanlig er det aller første en bonusmor tenker, at dette må være mor sin feil.

Kanskje barnet kan ha overhørt dere, kanskje hjemme hos noen av sine venner, vennene kan ha overhørt sine foreldre og sagt det til barnet, og sikkert mange flere muligheter også.

Men såklart er det mor sin feil...

Ja, for vennenes foreldre snakker om situasjonen til stemor og den nye babyen, og hvordan barnehage og økonomien skal bli og jobben hennes ol? Hvor sannsynlig er det at det har skjedd? Og 5 åringer klarer ikke å dra slike sammenligninger, om de ikke blir fortalt akkurat om den personen og om økonomien til den personen. Så beklager at jeg rett og slett tror det er biomor som har åpnet munnen sin, fordi hun er snurt over å få mindre i bidrag.

Skrevet

Ja, for vennenes foreldre snakker om situasjonen til stemor og den nye babyen, og hvordan barnehage og økonomien skal bli og jobben hennes ol? Hvor sannsynlig er det at det har skjedd? Og 5 åringer klarer ikke å dra slike sammenligninger, om de ikke blir fortalt akkurat om den personen og om økonomien til den personen. Så beklager at jeg rett og slett tror det er biomor som har åpnet munnen sin, fordi hun er snurt over å få mindre i bidrag.

Det er veldig sannsynlig, etter min mening. Bor dere i en liten bygd f.eks. (som jeg gjør) så snakkes det om det meste. Dessuten kan barnet ha overhørt dere når dere har snakket om problemene. Ikke usannsynlig i det hele tatt. Og om barnet skulle ha det fra mor, kan det jo hende at barnet har overhørt det i en samtale mellom henne og noen andre. Ikke nødvendigvis noe hun har gjort for å gjøre det surt for dere, fordi hun er sur for å få mindre bidrag. Noe som faktisk angår hennes liv ganske mye også, forresten. Kanskje hun har det trangt økonomisk også, og er avhengig av den støtten hun får fra sin eksmann til deres felles barn.

Uansett, snakk med henne da vel, istedenfor å sitte her og anta både det ene og det andre, det hjelper jo svært lite. Og spør om barnet kan ha overhørt dette hos henne. La være å anklage, da får du nok ikke slutt på problemet, bare flere problem tipper jeg.

Skrevet

Og om barnet skulle ha det fra mor, kan det jo hende at barnet har overhørt det i en samtale mellom henne og noen andre. Ikke nødvendigvis noe hun har gjort for å gjøre det surt for dere, fordi hun er sur for å få mindre bidrag. Noe som faktisk angår hennes liv ganske mye også, forresten. Kanskje hun har det trangt økonomisk også, og er avhengig av den støtten hun får fra sin eksmann til deres felles barn.

Poenget er vel at mor isåfall ikke bør snakke om slik mens barnet kan overhøre det!

Skrevet

Det er veldig sannsynlig, etter min mening. Bor dere i en liten bygd f.eks. (som jeg gjør) så snakkes det om det meste. Dessuten kan barnet ha overhørt dere når dere har snakket om problemene. Ikke usannsynlig i det hele tatt. Og om barnet skulle ha det fra mor, kan det jo hende at barnet har overhørt det i en samtale mellom henne og noen andre. Ikke nødvendigvis noe hun har gjort for å gjøre det surt for dere, fordi hun er sur for å få mindre bidrag. Noe som faktisk angår hennes liv ganske mye også, forresten. Kanskje hun har det trangt økonomisk også, og er avhengig av den støtten hun får fra sin eksmann til deres felles barn.

Uansett, snakk med henne da vel, istedenfor å sitte her og anta både det ene og det andre, det hjelper jo svært lite. Og spør om barnet kan ha overhørt dette hos henne. La være å anklage, da får du nok ikke slutt på problemet, bare flere problem tipper jeg.

[/quote

Ts her..

Nåja,ikke vet jeg..

Ikke bor vi i bygd(takk og lov).Ikke har vi felles venner.Ikke har vi diskutert temaer barnet tar opp fordi det ikke er noe vi trenger å drøfte, i allfall ikke nå.Klart exen er litt rystet, det ville jeg også blitt over å oppdage at jeg må brette opp ermene og gjøre litt sjøl i en periode.Slikt kan skje oss alle.

Det gagner ikke ungene, dette.Og sårer meg, vis de linker stoda til min tilstedeværelse. Far kunne nok ikke bidratt mer, uansett.

Er enig i at det beste er å ta det opp, for det setter bonusbarn opp mot oss på uheldig vis.Så takk for råd.Det er ikke jeg som nøler, men mannen min.

Skrevet

Lukter lang vei at dette forholdet er pillråttent og at det nok snart kommer fler innlegg om den grusomme sjalu BIOmora..

Skrevet

Lukter lang vei at dette forholdet er pillråttent og at det nok snart kommer fler innlegg om den grusomme sjalu BIOmora..

Ts: nei sier du det?

Det blir nok ikke fra meg, men..

Forholdet til biomora har ikke vært så værst, heller.Trodde ærlig talt hun skånte ungen, men jeg er usikker på hvor ungen har dette fra.

Ja, det er desidert utfordringer i desse typer konstellasjoner, det må vel gå an å si?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...