Gå til innhold

Hvor mange kcal trenger jeg daglig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg er helt grønn på slanking og kosthold, men har i det siste fått veldig dårlig selvtilitt fordi jeg synes jeg har for mye rundt magen. resten av kroppen er slank.

Skal være med i et moteshow der de skal vise badetøy, og som dere kansje skjønner vil jeg være tynnest mulig denne dagen.

Derfor lurte jeg på hvor mange kcal jeg trenger om dagen for å gå ned i vekt? Jeg er redd for å spise for lite, for jeg vet det kan ødelegge forbrenningen, og er ikke bra i det hele tatt.

Såg på et tvshow,der måtte de overvektige kvinnene spise 1200 kcal pr dag for å gå ned i vekt. ikke mer,ikke mindre.

Jeg er 160 høy og veger 57 kg. Vil ned et par kilo.

Jeg spør kun om kcal per dag, ikke trening, for det har jeg ikke tid til, og vil derfor passe ekstra godt på hva jeg spiser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1500 er et vanlig rundt tall som generelt passer de som ikke har en særlig aktiv dag.

Skrevet

Det spørs jo hvor mange kalorier du pleier å innta i løpet av en dag.

Skrevet

jeg har ikke peiling på hvor mange kcal jeg spiser.. mellom 1400-1800 tror jeg .. men det varierer veldig..

Hvorfor måtte de overvektige kun spise 1200 kcal hvis jeg kan spise 1500 kcal for å gå ned? Trodde det var lettere å gå ned i vekt dersom man er overvektig?

Skrevet

Jeg har ingen anelse hvorfor de kun skulle spise 1200, er vel for å rase ned i alt som heter muskler for å få "resultater" til tv.

Skrevet

Hei! jeg er helt grønn på slanking og kosthold, men har i det siste fått veldig dårlig selvtilitt fordi jeg synes jeg har for mye rundt magen. resten av kroppen er slank.

Skal være med i et moteshow der de skal vise badetøy, og som dere kansje skjønner vil jeg være tynnest mulig denne dagen.

Derfor lurte jeg på hvor mange kcal jeg trenger om dagen for å gå ned i vekt? Jeg er redd for å spise for lite, for jeg vet det kan ødelegge forbrenningen, og er ikke bra i det hele tatt.

Såg på et tvshow,der måtte de overvektige kvinnene spise 1200 kcal pr dag for å gå ned i vekt. ikke mer,ikke mindre.

Jeg er 160 høy og veger 57 kg. Vil ned et par kilo.

Jeg spør kun om kcal per dag, ikke trening, for det har jeg ikke tid til, og vil derfor passe ekstra godt på hva jeg spiser.

Det er egentlig helt umulig å gi deg et nøyaktig tall som du skal leve på. Hvordan din kropp fungerer, og hvordan dine energibehov i bestemmes, er helt håpløst å beregne ut fra høyde og vekt. Og å trene i ordets videste forstand har alle tid til, fordi bevegelse handler om å gå/sykle i stedet for å kjøre, ta trapper, peise på med armhevinger i reklamepauser og tåhev mens du pusser tenner. Det er opp til deg hvor mye framtidig helse betyr kontra noen timer på en motemolo. Hvis oppvisningen er om noen måneder til så har du god tid til å endre kosthold og livsstil generelt. Er det om tre uker til så vil ikke kroppen ha det noe godt, ei heller psyken, ved at du prøver deg på ekstremdietter som kun er ment for å ødelegge friske, normale mennesker. Spesielt unge jenter har en tendens til å ty til sistnevnte metoder, men jeg har ennå ikke opplevd en eneste som har blitt sunnere, mer fornøyd eller lykkelig via dette. Å basere kosthold på ymse TV-programmer er som å lære seg å tro at du kan kjøre semitrailer etter en halvtime med bilspill på pc. Investèr heller i en bok som lærer deg grunnleggende prinsipper om ernæring og fordøyelse.

Du kan uansett svært enkelt gjøre to ting som vil øke energiforbruk og minske inntak litt kvar dag. Du beveger deg litt mer (15 min x 1-2 per dag hvor du får opp pulsen litt, og/eller trener litt styrke), og du bytter ut potet/kvit pasta/kvit ris med grønnsaker og fullkornsprodukter, samt spiser litt mindre av f.eks middag i løpet av dagen. Dette vil deg et totalt redusert inntak+forbruk med ca 200-300 kcal/800-1200 kJ per dag.

Skrevet

Du bør nok ligge mellom 1300-1600 kcal om dagen! Trener du masse å er i generelt mye bevegelse må du øke med 100 kcal om dagen! Du bør ikke ligge under dette, da det kan få motsatt effekt at du legger på deg.

lykke til! ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...