Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant et fantastisk fint hus som lå helt i riktig prisklasse.

Hurra, tenkte jeg..så sjekket jeg takstpapirene. Da viser det seg å være et tvangssalg... :frown:

Så, hva gjør man da? Jeg har veldig lyst på huset, men ordet tvangssalg føles surt som eddik.

Er det kjipt å kjøpe et hus på tvangsalg?

Det kan se ut som det har vært brukt som fritidsbolig, så jeg vet ikke hvor sterk tilknyttning eieren har til området.

Er det noen som har erfaring med å kjøpe et slik hus?

Nå tenker jeg ikke på hvor lang tid det tar, og risikoen for skjulte skader, men heller på hvordan folk blir tatt imot når de kjøper et hus som MÅ selges..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en venn som er eiendomsmegler og fagansvarlig på et større meglerkontor og han har vært såkalt "medhjelper" i flere tvangssalg de siste årene. Hvordan eieren av eiendommen oppfører seg varierer visst veldig. Noen oppfører seg helt "normalt", de rydder og vasker til det skal tas bilder og til visninger, lager ikke bråk og vasker ut og flytter ut uten å lage noe problemer. Andre ganger er det det stikk motsatte, selgere som lager et lite helvete for megler, nekter adgang når det skal tas takst, bilder, holdes visning. I et par tilfeller har han måttet gå til namsmannen å få kastet ut folk for å få gjennomført salget. Andre slipper inn megler, men gir totalt f... i vasking og rydding til bilder og visninger og lar det stå igjen masse drit når de flytter.

Skrevet

Det er endel spesielle regler rundt tvangssalg .

Et eller annet med at selgeren får en mulighet til å komme med motbud i ganske lang tid etter tilslag slik at man får bundet den kapitalen man legger inn i boligen samtidig som at man ikke er sikker på at man får huset før fristen går ut .

Men ellers er det vel en vanlig oppfatning om at man kan gjøre et godt kjøpt på et tvangssalg ?

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt leilighet på tvangssalg, det var dødsbo (eier døde ikke i leiligheten altså). Så siden det er dødsbo så vet jeg ikke om det er helt samme prosedyren...

Men saken må hvertfall opp gjennom tingretten, det kan ta seks uker, og så er det en måneds ankefrist etterpå. Så om det haster for dere, er ikke tvangssalg tingen.

Skrevet

Okei folkens, jeg må bare oppdatere denne tråden og fortelle dere hvordan problemet løste seg av seg selv - for min del i det minste.

I ettertid er det en smule humoristisk, og jeg humrer litt for meg selv.

Dro på visning og vadet meg frem gjennom snø som gikk opp til knærne. Ok, det har snødd mye i vinter, jeg skal leve med det. Huset så ut som forventet til taksten, og lå NYDELIG plassert med fantastisk utsikt. I mitt hodet grublet jeg på hva som måtte gjøres først for å få huset opp til en brukbar standar. Men det var før jeg møtte naboen som bodde to meter fra husveggen. H*n kom fresende og la ut om at så fort huset var solgt skulle h*n gå til kommunen og kreve nær sagt alle trær på eiendommen fellt, for de var i veien for H*N. Ehe....ok. Jeg sto nå der og måpet og tenkte på at det er jo fint med noen trær som skjermer litt mot naboen også.... Men så kom h*n frem til poenget. H*n ville kjøpe huset selv! Og h*n skulle by over alle som la inn bud ja, det var nå helt sikkert.

Jeg ble så forbauset at jeg ønsket mennesket godt nyttår og forlot stedet. Den stakkars megleren visste ikke hva han skulle si, men det sto nok klart for begge parter at det ikke ble noe huskjøp.

Tanken på å ha en slik skrekkøgle rett bak hushjørnet veier opp for enhver utsikt. Så sånn gikk det på visning :fnise: Og her sitter jeg og humrer for meg selv. Er bare glad jeg traff naboen FØR jeg la inn bud....

Skrevet

Oi...kjipe naboer klarer ein dessverre ikkje alltid å kome utanom. Me har fått nye naboer etter me kjøpte leilgihet...kunne godt tenkt oss nokon andre naboer enn desse da det er 2 tenåringer som liker å feste :(

Skrevet

Vet ikke helt om jeg kunne ha tenkt meg å kjøpe noe som helst på tvangsauksjon, selv om det sikkert hadde passet bedre for min lommebok. Jeg har en samvittighet som lurer på om det er rett at jeg skal sko meg på andres eventuelle ulykke her i livet? Kunne jeg ha blitt lykkelig i en slik bolig? Sannelig om jeg vet. :klø:

AnonymBruker
Skrevet

Nå tenker jeg ikke på hvor lang tid det tar, og risikoen for skjulte skader, men heller på hvordan folk blir tatt imot når de kjøper et hus som MÅ selges..

Jeg ser at du ikke kjøpte huset, men jeg tenkte likevel at jeg skulle fortelle vår erfaring...

Eierne var veldig hyggelige på visning, de snakket åpent om hvorfor de hadde havnet i økonomisk uføre, at de hadde søkt trygdebolig, og at de så fram til å bo i et bedre og mer lettstelt hus. Det føltes derfor ikke så ille å legge inn bud på huset, selv om det var tvangssalg. De fikk oss til å føle at vi ville hjelpe dem ved å kjøpe huset.

De inviterte oss til og med "på besøk" etter at vi hadde kjøpt huset, for å informere oss om skjulte feil og mangler som ikke sto i tilstandsrapporten. (Da var det jo for sent, og vi kunne ikke gjøre noe med det etter at vi hadde kjøpt huset...)

Så de var som sagt veldig hyggelige.

Men så kom tiden for overtakelse (5 mnd etter kjøp), og da ble det klart at de ikke hadde tenkt å flytte derfra.

Siden det var noen andre som skulle inn der vi bodde, sto vi husløse i flere uker før de flyttet ut, og vi endelig fikk flyttet inn i huset vårt.

Da de endelig flyttet ut (6 uker etter at vi skulle overtatt) kom vi inn i et uvasket, møkkete hus, der de hadde tatt med seg deler av kjøkken- og bade-innredningen, revet ned ledninger fra vegger og tak, tatt med seg alle fastmonterte ovner mm. Etter at vi hadde vasket ned hele huset, satt jeg meg bare rett ned og gråt, så skuffet var jeg.

Når vi så oppdaget enda flere skjulte feil og mangler, enn det de tidligere eierne informerte oss om etter salget, gjorde det at "hele pakken" føltes helt feil.

Vi kommer aldri til å kjøpe hus på tvangssalg igjen!

Skrevet

Vet ikke helt om jeg kunne ha tenkt meg å kjøpe noe som helst på tvangsauksjon, selv om det sikkert hadde passet bedre for min lommebok. Jeg har en samvittighet som lurer på om det er rett at jeg skal sko meg på andres eventuelle ulykke her i livet? Kunne jeg ha blitt lykkelig i en slik bolig? Sannelig om jeg vet. :klø:

I vårt tilfelle så var det tvangssalg pga. dødsbo (ikke dødsfall i leiligheten), og det har jeg hvertfall ingen dårlig samvittighet for. Leiligheten kan ikke stå tom, tross alt, når det ikke er noen der for å betale på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...