AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Jeg vurderer å kjøpe en brudekjole fra utlandet. Det sparer jeg 7000 kr på i forhold til å kjøpe den i Norge. Men hva skjer når jeg kjøper den? Blir det masse ekstra utgifter fra toll osv? Og er det trygt å handle med pay pal (hvis kjolen ikke er sånn selger sier den er)?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Det spørs jo hva du tror! Så vidt jeg vet er det toll på klær. Satsen er jeg usikker på da det skiller så mye avhengig av type klær. I tillegg på du være forberedt på å betale mva på kjøpepris og fraktkostnad. PayPal er forholdsvis sikkert, og enda sikrere dersom du bruker kredittkort til å betale dem med.
UllaG Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 (endret) La oss si at du kjøper er klesplagg som i utgangspunktet koster kr 1000,-, og la oss si at frakten skal bli på kr 200,- Da blir regnestykket slik: Klesplagg 1000,- Toll 128,40 (10,7% av vare + frakt) MVA 332,10 (25% av vare + frakt + toll) Sum å betale: 1660,50 (vare + frakt + toll + MVA) Beregningene kan du gjøre med denne kalkulatoren, husk at ulike varer har ulik tollsats, og at noen varer dessuten er unntatt MVA. http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564 Endret 29. desember 2010 av UllaG
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Ja, så en kjole til 10 000 kr blir plutselig ikke så billig allikevel, når mva og toll kommer i tillegg..? Er det mva når man kjøper den privat også? Kanskje like greit å kjøpe i Norge da? For hos brudesalonger er vel disse avgiftene inkludert i prisen de oppgir..?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Hva hvis selger oppgir på pakken at det er en gave? Kan man slippe unna toll og mva da? Selv om det kanskje er obvious at en brudekjole tilsendt fra utlandet med kvittering ikke ofte er en gave, så kaaan man være heldig? Eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå