Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal kjøpe et treningsapparat fra en bedrift som er importør for dette produktet i Norge. De selger selvsagt mest nytt, og det meste av det de selger er nok nytt utstyr til treningssentere, bedrifter som skal ha store trimrom osv., men de selger altså også noe brukt.

Det jeg lurer på da, er om jeg må betale moms?

Har fått opplyst en pris, la oss si "NOK 5 000 (excl. MVA)". Jeg trodde i utgangspunktet at da må jeg betale 5000 kr + 25 % moms, altså 6250 kroner. Men så ble jeg litt i tvil. Hvis man kjøper slike ting privat for eksempel på Finn.no, så betaler man jo absolutt ikke noe moms. Og momsen er jo allerede betalt da den første eieren kjøpte produktet! Men det forundrer meg altså ikke hvis jeg også må betale moms...

Noen som har vært i en lignende situasjon og som vet hva som er riktig? 25 % moms?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den blir sendt via post, og også går igjennom tollen, så må du betale moms ja. Det er i alle fall såvidt jeg vet.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke alle detaljer om dette, men tror det er som følger:

-Det er moms på brukt utstyr.

-Det er forskjell på salg fra en bedrift til en privatperson og kjøp/salg privatpersoner mellom.

-En bedrift kan ikke annonsere/markedsføre varer til privatpersoner uten at moms er inkludert, eller at det kommer klart fram at oppgitt pris ikke er inkl moms.

-Privatpersoner er ikke registrert i momsregisteret. Når en person selger noe på finn plikter h*n ikke å betale moms til staten.

Endret av Spinell
Skrevet

Hvis den blir sendt via post, og også går igjennom tollen, så må du betale moms ja. Det er i alle fall såvidt jeg vet.

Jeg bor like i nærheten av bedriften, og varen har vært brukt i Norge (tror jeg). Post og toll er derfor litt på siden akkurat i denne saken, ettersom jeg kan hente selv :)

Jeg kan ikke alle detaljer om dette, men tror det er som følger:

-Det er moms på brukt utstyr.

-Det er forskjell på salg fra en bedrift til en privatperson og kjøp/salg privatpersoner mellom.

-En bedrift kan ikke annonsere/markedsføre varer til privatpersoner uten at moms er inkludert, eller at det kommer klart fram at oppgitt pris ikke er inkl moms.

-Privatpersoner er ikke registrert i momsregisteret. Når en person selger noe på finn plikter h*n ikke å betale moms til staten.

OK. Det var det jeg trodde, men jeg måtte jo spørre uansett ;) Det står klart og tydelig at moms ikke er inkludert, så bedriften har ikke gjort noe galt. De vet sikkert hvordan reglene er, men det hadde jo vært greit å vite det på forhånd hvis jeg hadde sluppet å betale moms. Jeg må vel bare belage meg på å betale moms også da, selv om det er kjedelig å måtte betale 25 % ekstra :sjenert:

Takk for svarene!

Skrevet

Så lenge man ikke omsetter for over 50.000 kr i året (noe de fleste privatpersoner ikke gjør) slipper man å betale moms, men over dette skal det betales moms uansett om det er nytt eller brukt. Grunnen er jo at selv om momsen allerede er betalt så får bedriften igjen de pengene når produktet selges.

Skrevet

Så lenge man ikke omsetter for over 50.000 kr i året (noe de fleste privatpersoner ikke gjør) slipper man å betale moms, men over dette skal det betales moms uansett om det er nytt eller brukt. Grunnen er jo at selv om momsen allerede er betalt så får bedriften igjen de pengene når produktet selges.

Nå blander du mye rart. Det er kun firmaer som får refundert mva, og de må også legge ut mva på ting de kjøper. Dette angår heller ikke vanlige privatpersoner i det hele tatt.

Kjøper du nytt eller importerer må du betale eventuell mva, kjøper du brukt innenlands på noe som allerede er betalt mva på skal de ikke du betale mva enda en gang, da hvert produkt kun skal belastes mva en gang.

Skrevet

Nå blander du mye rart. Det er kun firmaer som får refundert mva, og de må også legge ut mva på ting de kjøper. Dette angår heller ikke vanlige privatpersoner i det hele tatt.

Kjøper du nytt eller importerer må du betale eventuell mva, kjøper du brukt innenlands på noe som allerede er betalt mva på skal de ikke du betale mva enda en gang, da hvert produkt kun skal belastes mva en gang.

Hva mener du er svaret på TS sin sak da?

Skrevet

Hun skal betale pris inkl. mva. i de fleste tilfeller. Det burde være opplyst om pris inkl. mva da det ikke er lov å gi tilbud til privatpersoner ekskl. mva. Om selskapet er mva pliktig eller ikke er ikke noe kunden skal bry seg med.

Ring å be om totalpris, så slipper du å lure.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...