Gå til innhold

jeg eier leilighet, hvor mye skal samboer betale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min skal flytte inn i leiligheten som jeg eier. Jeg har utgifter på 11 000 i mnd (dette dekker renter, avdrag, strøm, tv, kommunale avgifter..alt egentlig)

Vet at det har blitt opprettet flere tråder på dette tidligere... men greien er at jeg kjøpte leilighet når prisene var på topp. tilsvarende leiligheter har blitt solgt med 50 000-100 000 i tap.. Så det er ikke sånn at jeg får verdistiging på leiligheten og tjener formuer på å eie..

er 5000 i mnd urimelig? det er jo mye billigere enn det han betaler når han bor for seg selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg eier en leilighet jeg å, og sambo betaler halvparten av det som må betales.. syns ikke det er urimelig.

Skrevet

Jeg synes 5000 er en fin pris..i tilleg til at han betaler halvpraten av maten.

Skrevet

Jeg synes faktisk det var litt høyt.

Han skal ikke betale halvparten av dine boutgifter. Du får rentefradrag på lån og ev. fellesutgifter. At du har kjøpt på et tidspunkt hvor prisene var høye er helt uinteressant.

I mitt hode så koker det ned til at han skal tjene på det og du skal. Hva med halvparten av de leieutgiftene han har hatt tidligere? Dersom leia var inkl. strøm så bør du justere ned. Han vil da betale halvparten av dine strømutgifter i tillegg.

NN

Skrevet

Jeg synes faktisk det var litt høyt.

Han skal ikke betale halvparten av dine boutgifter. Du får rentefradrag på lån og ev. fellesutgifter. At du har kjøpt på et tidspunkt hvor prisene var høye er helt uinteressant.

I mitt hode så koker det ned til at han skal tjene på det og du skal. Hva med halvparten av de leieutgiftene han har hatt tidligere? Dersom leia var inkl. strøm så bør du justere ned. Han vil da betale halvparten av dine strømutgifter i tillegg.

NN

For meg blir dette helt feil. 5000 er billig å bo for. Og uansett hvor du leier er du med på å betale huseiers regninger, på den ene eller andre måten. Har lest flere tråder her inne hvor mange mener at kjærester skal bo billig, ikke tjene på hverandre osv. Er enig i det, men han kunne jo ikke bodd i denne leiligheten uten at hun hadde invistert. Om han synes det er for dyrt, kan han jo bare fortsette å bo for seg selv. Jeg ville i hvertfall ikke at en ny samboer skulle skodd seg på meg. Noe annet er om man bor sammen i et lengre samboerforhold og planlegger en fremtid sammen.... dette er jo et nytt samboerforhold. Ta 5000 du ts, så kan dere heller moderere dere etterhvert som forholdet går seg til :-)

• Liker 1
Skrevet

Det her avhenger av inntektene deres. Men har dere lik inntekt burde han betale et sted mellom fire og fem.

Skrevet

Alt som ikke har noe med lånet og nedbetalingen av leiligheten, burde han betale halvparten av. Det er vel det mest rettferdige?

Jeg mener, han skal jo ikke betale ned på en leilighet som står i ditt navn. At han skal betale for "slitasje" derimot, burde han.

• Liker 2
Skrevet

Halvparten av straum/internett/kabeltv, pluss passende husleige dere avtaler dere imellom (for ekstra vedlikehold og det at du deler plasser). Du betaler alt av vedlikehold, maling, reperasjoner, avdrag og renter på lån, kommunale avgifter ++ Du eiger leiligheten slik at du får igjen pengene ved salg og får godene av å betale ned på eige lån mot å betale til anna huseigers lomme. Dei pengene han bruker på å leige får han ikkje igjen, du får igjen deler av dine ved at du sparer i bustad.

Enten kan dere avtale ein fast sum med alt inkludert, eller så har dere husleige + straum/internett/kabel-tv. Siste er best i forhold til endringer i straumutgifter, men kjipere å holde styr på.

Kva synes typen er passelig?

• Liker 1
Skrevet

For meg blir dette helt feil. 5000 er billig å bo for. Og uansett hvor du leier er du med på å betale huseiers regninger, på den ene eller andre måten. Har lest flere tråder her inne hvor mange mener at kjærester skal bo billig, ikke tjene på hverandre osv. Er enig i det, men han kunne jo ikke bodd i denne leiligheten uten at hun hadde invistert. Om han synes det er for dyrt, kan han jo bare fortsette å bo for seg selv. Jeg ville i hvertfall ikke at en ny samboer skulle skodd seg på meg. Noe annet er om man bor sammen i et lengre samboerforhold og planlegger en fremtid sammen.... dette er jo et nytt samboerforhold. Ta 5000 du ts, så kan dere heller moderere dere etterhvert som forholdet går seg til :-)

Klart det er dyrt å bo alene. La oss si at mannen har leid til 6000 kr. TS betaler 11.000 pr måned og dette har vært etter eget valg ved å kjøpe. Er det da rimelig at mannen får redusert utgiftene sine med 1.000 kr og TS får tilskudd til sine utgifter på 5.000 kr?

Ikke i mitt hode og jeg ville da ansett at TS var kynisk og ville tjene på det.

Du glemmer også at en ev. samboer ikke på forhånd hadde et pip å si vedr. boutgifter, boligstrøk, størrelse osv. Samboeren må bare godta.

Skrevet

Det her avhenger av inntektene deres. Men har dere lik inntekt burde han betale et sted mellom fire og fem.

TS her. vi tjener cirka det samme. men han har i tillegg billån.. så han har jo da en bil som jeg jo kommer til å få fordeler av (sitte på, men ikke kjøre.. har ikke lappen).

å leie en lik leilighet ligger på ca 10 000 i mnd.

Ser at det er forskjellige meninger rundt dette. det jeg først tenkte selv var at om det hadde vært meg, hadde jeg vært veldig fornøyd med å betale 5000kr i leie. synes det billig for å bo i en leilighet med såpass bra standard. men det kan hende jeg er litt blendet av at jeg har betalt 11 000kr en stund.

Skrevet

Halvparten av straum/internett/kabeltv, pluss passende husleige dere avtaler dere imellom (for ekstra vedlikehold og det at du deler plasser). Du betaler alt av vedlikehold, maling, reperasjoner, avdrag og renter på lån, kommunale avgifter ++ Du eiger leiligheten slik at du får igjen pengene ved salg og får godene av å betale ned på eige lån mot å betale til anna huseigers lomme. Dei pengene han bruker på å leige får han ikkje igjen, du får igjen deler av dine ved at du sparer i bustad.

Enten kan dere avtale ein fast sum med alt inkludert, eller så har dere husleige + straum/internett/kabel-tv. Siste er best i forhold til endringer i straumutgifter, men kjipere å holde styr på.

Kva synes typen er passelig?

Greien er at jeg får ikke igjen det jeg betaler i lån ved evt salg. leiligheten er vanskelig å selge pga det er borettslag og tilsvarende leilighet har blitt solgt 50 000-100 000 i tap. (+ megler). dette angår jo ikke min kjæreste, siden det var jeg som valge å kjøpe leiligheten. men det er ikke sånn at jeg sitter igjen med store summer i EK etterpå. det er også en meningen at jeg skal prøve å selge i løpet av et års tid.. og da vil jeg jo sitte igjen med en del gjeld.

Skrevet

5000 kr er ikke så galt, du betaler fortsatt mer og det er slik det burde være. Det er du som sitter på en leilighet som dere begge har betalt på, hvis det skulle bli slutt mellom dere.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg ville gjort det når billånet kommer inn i bildet, men veldig stor betydning burde det ikke ha, siden det bare er han som kjører ettersom du ikke har lappen ennå.

Si 5000 kr du, det er mindre enn det han betaler nå, og det er mindre enn halvparten av 11.000 kr. På sikt ville jeg sett om han kunne kjøpe seg inn, da blir alt så mye greiere, hvis dere holder sammen :P

Skrevet

5000 kr er ikke så galt, du betaler fortsatt mer og det er slik det burde være. Det er du som sitter på en leilighet som dere begge har betalt på, hvis det skulle bli slutt mellom dere.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg ville gjort det når billånet kommer inn i bildet, men veldig stor betydning burde det ikke ha, siden det bare er han som kjører ettersom du ikke har lappen ennå.

Si 5000 kr du, det er mindre enn det han betaler nå, og det er mindre enn halvparten av 11.000 kr. På sikt ville jeg sett om han kunne kjøpe seg inn, da blir alt så mye greiere, hvis dere holder sammen :P

det er kanskje også verdt å si at vi har vært sammen lenge (5år), men han er ikke interessert i å kjøpe seg inn i leiligheten siden den er vanskelig å selge uten tap.

Skrevet

halvparten av komunale avg, renovasjon, strøm, tv, nett osv, men ikke av lån

Skrevet

TS her.

å leie en lik leilighet ligger på ca 10 000 i mnd.

Ser at det er forskjellige meninger rundt dette. det jeg først tenkte selv var at om det hadde vært meg, hadde jeg vært veldig fornøyd med å betale 5000kr i leie. synes det billig for å bo i en leilighet med såpass bra standard. men det kan hende jeg er litt blendet av at jeg har betalt 11 000kr en stund.

Han har overhode ikke valgt standard eller noe som helst vedr. denne leiligheten. DU har. Du må ikke se deg blind på hva som er leiepris for tilsvarende leilighet. Ta utgangspunkt i hva han faktisk har leid til hittil. Det er nemlig hans utgangspunkt.

Skrevet

halvparten av komunale avg, renovasjon, strøm, tv, nett osv, men ikke av lån

Hehe, kjempedeal for han da. Noen som eier og vil bo med meg, med den dealen?

• Liker 1
Skrevet

5000 kroner måneden syns jeg hører ut som en kurant husleie, strøm og alt inkludert.

Kan det være en løsning at han betaler halvparten av strøm, forsikring, kommunale avgifter og andre faste utgifter for å holde leiligheten.

Jeg syns også han kan betale litt for det å bo der i tillegg, siden du nok bruker en god del på renter og avdrag. Samtidig er det nok riktig at du her betaler mer enn han(spesielt på avdragene), siden at det er du som står som eier på leiligheten og tjener på det på sikt.

På sikt kan det jo være naturlig at han kjøper seg inn litt, og dere betaler det samme, om dere ikke kjøper noe annet sammen, om det skulle ende opp med dere to.

Jeg syns ikke det er riktig at man skal bo fast gratis på kjæresten sin.

Du kan jo spørre han først hva han ser for seg som en rimelig del å betale, og ta det derfra, for å høre hva han har sett for seg. Jeg mener som flere andre her at hans bidrag bør ligge på 4-5 lapper i måneden.

Evt kan dere jo skille av strømmen fra husleia, så føles det kanskje rimeligere for han med leia, og så får du ikke smellen alene når det er veldig høye strømregninger, som dere sikkert har i vente i vinter, som så mange andre.

Skrevet

Jeg ville sagt halvparten av kommunale avgifter, strøm, nett, tv etc., og rundt halvparten av rentekostnadene. Jeg hadde ihvertfall aldri vært interessert i å betale ned på andres lån.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt halvparten av kommunale avgifter, strøm, nett, tv etc., og rundt halvparten av rentekostnadene. Jeg hadde ihvertfall aldri vært interessert i å betale ned på andres lån.

Denne er jeg enig i. Det er rimelig å dele rentekostnadene, men ikke avdragsdelen av lånet, da avdragene i prinsipp er "sparing til deg selv". Alle faste avgifter/utgifter ellers vil dere begge spare på at blir todelt, sammenliknet med om dere bor hver for seg.

At du eier en leilighet som er tungsolgt er irrelevant for et samboerskap, og er ikke hans problem. Det er urimelig å kreve ekstrabetaling av ham for at du har gjort en uklok investering.

• Liker 1
Skrevet

Rentekostnad må iallfall være redusert med det låntaker får i skattebesparelse pga rentene. Hva gjør man dersom det er veldig lite lån eller ingenting? Er jo ingen rentekostnad å dele da.

Er heller ikke gitt at en sparer på kostnader selv om en blir samboer. Vanligvis ja, men ikke alltid. Har selv nemlig opplevd det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...