Gå til innhold

Etableringstilskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står midt oppi et samlivsbrudd, og jeg bor foreløpig på pikerommet hos mine foreldre.

Men det er uholdbart pga forhold fra barndommen.

Min mann skal ha hovedansvaret for barna, han fortsetter å bo i leiligheten vi har leid og beholder dermed mesteparten av møbler, det han må ha for å leve bra med barna.

Men så er det meg oppi dette, jeg må jo komme meg i en egen leilighet for å kunne ha et normalt samvær med barna (5 og 8 år)

Jeg er midlertidig ufør så pengepotten er ikke stort og den vil jo bli redusert pga at jeg ikke kommer til å ha tillegget for å ha barna lenger, noe vil jeg vel kanskje beholde av det siden jeg skal jo ha dem i endel helger og slikt.

Men problemet mitt gjelder depositum til leilighet, bostøttte har jeg sjekket hos husbanken og det får jeg så sant jeg har en leiekontrakt.

Men å ha penger til depositum, samtidig som jeg må ha møbler. Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå til?

Kan man søke om etableringstilskudd fra nav?

Jeg har skrivebord, kjøkkenbord UTEN stoler,tv-benk, bokhylle, kommode, tallerkner, penservice og slikt.

Men jeg mangler jo sofa, sofabord, kjøkkenstoler, glass og kjøkkensaker, kjeler og panner osv, kjøleskap og fryser, stekeovn, vaskemaskin.

Og inntill det økonomiske rundt oss er på plass så har jeg ingen mulighet til å spare litt heller pga økonomien er fortsatt delt for å ta vare på barna.

vi er veldige gode venner fortsatt så sånt sett går det greit.

Men jeg kan heller ikke bo lange tiden hos mine foreldre, da vil jeg rett og slett endel med en innleggelse pga forverring i psykisk sykdom. Jeg er svært avhengig av stabile forhold rundt meg.

Vi må vel også ha meklingsattest før vi kan sende søknad om seperasjon? Så da er det bare å ringe å bestille time til mekling? For man får ikke særlige stønader før man har fått seperasjonsbevilling?

Akkurat det er en ond sirkel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder depositum så har du flere muligheter.

Låne av foreldre eller andre.

Låne i bank.

Låne hos sosialkontor. (Ikke alle som gjør det)

Få kommunal garanti for husleie fra sosialkontor, men da skal du være obs på at mange ikke vil leie ut til folk med kommunal garanti fordi man som utleier stiller mye dårligere enn i forhold til vanlig depositum.

Du vil ikke få noen penger pga barna siden far vil ha hovedomsorgen. Du vil ev. måtte betale bidrag og det avhenger av begges inntekt samt hvor mye samvær du har. Muligens du kommer i null her og at far får bidragsforskudd fra staten.

Selv om far skal ha barna boende hos seg så burde du kreve halvparten av innboet som ikke direkte går på barna. Er ikke riktig at han bare skal overta alt og du har intet.

Du kan muligens få noe tilskudd fra sosialkontoret, men det er ikke sikkert. På finn.no så gis det bort veldig mye. Kjenner flere unge som har flyttet hjemmefra og de har møblert leiligheten sin med ting som folk har gitt bort. Alt fra møbler, glass til hvitevarer. Det betinger jo at du har mulighet til å hente eller har venner/familie som stiller opp.

Skrevet

Ettersom du allerede får støtte fra NAV ville jeg hørt med dem om hva du evt kan få.

Ellers er det jo mye som gies bort (lettest hvis man bor i litt sentrale strøk, riktignok), og man kan leie leilighet møblert (ofte kan man bytte ut møblene med egne etter hvert, bare man snakker med utleier om hvor man skal gjøre av de møblene som sto der). Jeg er over 30 og kjøpte min første nye sofa i høst, da en rimelig en fra IKEA. Tidligere har jeg leid møblert, eller kjøpt billig og brukt. Og noen av de veldedige bruktbutikkene har jo ordninger hvor de kan gi bort ting til de som er i en vanskelig økonomisk situasjon. Så det er ikke sikkert det er så mye penger du trenger.

Skrevet

Du kan søke sosialtjenesten via NAV om hjelp til etablering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...