Gå til innhold

når skal man betale restskatt?

hilde1

Anbefalte innlegg

Har en ekkel følelse av at jeg må betale restskatt, fordi jeg fikk endel penger før i år som jeg ikke har skattet for. Når må disse pengene betales inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger av om du er lønnsmottaker eller har næringsinntekt.

- for lønnsmottagere er fristen 30. april 2011

- for næringsinntekt er fristen 31. mai 2011

De samme datoene som frist for å levere selvangivels. Du kan selvsagt betale senere, men da løper rentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring din skatteoppkrever så du ikke alt har fått brev på dette du har gått glipp av! Skatteetaten gjør endringer hele tiden.

Ikke hopp over noe, det er ikke bra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ekkel følelse av at jeg må betale restskatt, fordi jeg fikk endel penger før i år som jeg ikke har skattet for. Når må disse pengene betales inn?

Hvis du mener restskatt for inntekter i 2010 så vil du trolig få vite dette i juni 2011 dersom du er lønnsmottaker, i oktober 2011 dersom du er næringsdrivende. Etter selvangivelsen blir utsendt i mars/april 2011 vil du få vite hvordan du ligger ann, men denne beregningen er bare foreløpig. Det kan komme informajon fra deg selv som skattepliktig (feks diverse fradag som foreldrefradrag, reiseutgifter) eller fra tredjepersoner til skatteetaten etter selvangivelsen er utsendt (feks kapitalinntekter og kapitalutgifter fra banker, lønnsinntekt fra arbeidsgiver) som gjør at det er et avvik fra beregnet skatteoppgjør og det faktiske skatteoppgjøret.

Det er imidlertid ikke alle lønnstakere som får skatteoppgjøret i juni. Enkelte lønnsmottakere må skatteetaten bruke lengre tid på å vurdere, og disse blir da overført til høstoppgjør. I og med at det er vanvittig mange lønnsmottakere i Norge så rekker heller ikke skatteetaten å få lagt inn nødvendige opplysninger om alle lønnsmottakere, og de som skatteetaten ikke rekker innen fristen blir derfor overført til høstoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De" du fikk inntekt/lønn/aksjeutbytte hos formoder jeg sender inn lønns-og trekkoppgave. Hvis det er snakk om store summer og du selv mener at du burde ha skatta kanskje 20-30% av det kan du selv gå inn på skatteetaen.no og få laga deg et kid nr (velg tilleggsforskudd skatt for året 2010) og betale inn til skatteoppkreveren i din kommune.

Som flere her sier vil den foreløpige selvangivelsen komme i mars en gang. Der vil det fremgå om du ble skyldig, eller ikke. Du kan betale inn dette før utgangen av april måned. Velger du å vente til skatteoppgjøret kommer til våren, vil det påløpe renter. De er pr d.d. 4,5%. (mulig de endres pr 1.1.11) Har du mange endringer på selvangivelsen (og vedlegg) kan det være du må vente til oppgjøret kommer i oktober 2011 (restskatten da vil ha forfall medio november og medio desember)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...