Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bærbar mac som krasjer som en gal når jeg bruker safari.

Jeg greier heller ikke se videoer f.eks inne i nettavisene. Enten så skjer det ingenting eller så henger maskinen..

Er dette et vanlig problem? Bør jeg velge en annen nettleser enn Safari?

Har prøvd opera, men da får jeg ikke optimert bilde i nett-tv og klarer ikke logge inn i nettbank...

En annen ting.

Hvor på maskinen finner jeg informasjon om hva versjon av operativsystem jeg har,

og hvor mye minne jeg har igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en bærbar mac som krasjer som en gal når jeg bruker safari.

Jeg greier heller ikke se videoer f.eks inne i nettavisene. Enten så skjer det ingenting eller så henger maskinen..

Er dette et vanlig problem? Bør jeg velge en annen nettleser enn Safari?

En tur opp i "eplemenyen" øverst i venstre hjørne. Der kan du velge "Programvareoppdatering"

Kjør den, oppdater eventuelle programmer, og ta en omstart. Se om det gjør susen.

Hvis ikke det hjelper: En Mac skal ikke "krasje som en gal", men er det kun når du bruker Safari, ville jeg forsøkt Firefox

Dessuten kan du ta en tur inn i programmer>verktøy>diskverktøy og velge "reparere rettigheter"

Det er smart å gjøre innimellom.

En annen ting.

Hvor på maskinen finner jeg informasjon om hva versjon av operativsystem jeg har,

og hvor mye minne jeg har igjen?

Nok en tur opp i "eplemenyen" øverst i venstre hjørne. Der velger du "om denne maskinen"

Der står det meste

Skrevet

En tur opp i "eplemenyen" øverst i venstre hjørne. Der kan du velge "Programvareoppdatering"

Kjør den, oppdater eventuelle programmer, og ta en omstart. Se om det gjør susen.

Hvis ikke det hjelper: En Mac skal ikke "krasje som en gal", men er det kun når du bruker Safari, ville jeg forsøkt Firefox

Dessuten kan du ta en tur inn i programmer>verktøy>diskverktøy og velge "reparere rettigheter"

Det er smart å gjøre innimellom.

Nok en tur opp i "eplemenyen" øverst i venstre hjørne. Der velger du "om denne maskinen"

Der står det meste

Tusen takk for svar :klemmer:

Tenkte ikke over at jeg kunne finne informasjon der oppe.hehe, så tilgjengelig og enkelt at det blir vanskelig :D

Ser at jeg har operativsystem OSX 10.5.8

Er det denne som kalles Leopard eller snow leopard?

Kjører programvareoppdatering relativt ofte og Onyx som reparerer diskrettigheter.

Kanskje dette ikke er nok, så prøver din versjon også - inne under maskinens egne verktøy.

Skal prøve å laste ned og kjøre Fiefox og se om det hjelper.

Takk for at du tok deg tid til å svare :klemmer:

Skrevet

Ser at jeg har operativsystem OSX 10.5.8

Er det denne som kalles Leopard eller snow leopard?

10.5.8 er Leopard.

Det nyeste er 10.6 (5) (snowleopard)

Det burde ikke ha noen sammenheng med safarikræsjene dine.

Du kan også prøve å slette prefs fila til Safari. Den finner du her:

Brukeren din (huset)>Bibliotek>Preferences>com.apple.Safari.plist

....og selvsagt en omstart...men det tar du jo når du kjører Onyx, så...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...