Gå til innhold

Krampe i leggene!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

I natt våknet jeg av at jeg hylte (!) og hadde SINNSYKT vondt i den ene leggen - krampe! Ble helt satt ut men trykte til slutt foten hardt mot gulvet. Prøvde å gå og sjanglet litt før det gikk over. Sovnet igjen og våknet senere av at det samme skjedde med den andre foten.

Da jeg sto opp i dag og noen timer kjente jeg at det var noe "rart" med leggene, som om de var stive etter trening el. lign (og nei - jeg trener ikke!)

Jeg har ikke opplevd dette siden tenårene, da jeg trodde det var i forbindelse med at jeg vokste.

Hvorfor skjedde dette nå? Nå skal det sies at jeg hadde konsumert store mengder vin før jeg la med sent i natt - har det noe med det å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Har det slik selv til tider. Aner ikke hvorfor, om det kommer av overbelastning eller lignende. Det som hjelper, er varme knestrømper, helst av ull eller lignende, tigerbalsam og/eller Eis Gel (fås kjøpt på helsekostbutikker). Trodde som deg at det hadde noe å gjøre med vekst å gjøre, men nå har høyden vært den samme de siste fem årene. Får gjerne leggkrampe på dager hvor jeg er litt fyllesjuk. Aner ikke hvorfor. :roll:

Kanskje beina leker sitt eget liv etter et par glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du gikk mye i går? Nye sko?

Jeg har også hatt det sånn. Å våkne av krampe i leggen er "au, au!"

Når krampen er der skal det visst hjelpe å bøye fotbladet opp mot leggen, om du skjønner. Altså vippe tærne oppover. Gjør vondt, men skal visst hjelpe.

Tror jeg? Men sikkert noen glupe hoder her inne som vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sånne kramper med jevne mellomrom.

De kommer når jeg har gått eller stått mye en dag.

Det stemmer det Bluebird sier,strekk forbladet så langt frem du klarer.

Det gjør sabla vondt,men krampen forsvinner umiddelbart.

Jeg får gjerne disse krampene om natta,og har litt småvondt i leggen dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har hatt endel sånne kramper før, iflg min mamma var det mangel på magnesium (tror jeg det var)

Så hun anbefalte at jeg spiste masse bananer :o og det har jeg gjort siden.. nå har jeg ikke hatt krampe en eneste gang på over et år.... før kunne jeg ha det hver natt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Har du kanskje kjøpt deg nye sko nå igjen, Puff? :ler:

Men helt seriøst: Går du i vonde sko som du ikke pleier å gå i, så kan du få sånne leggkramper pga uvant belastning av musklener og sener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kanskje kjøpt deg nye sko nå igjen' date=' Puff

:ler: Okai da, jeg føler meg bittelitt truffet, hadde på meg de nye hvite støvlettene mine fredag kveld... men vi satt rundt et bord hele kvelden og jeg gikk bare hjem... Og støvlettene var gått inn et par dager i forkant... Hm... :hjerte: han påstår at det er fordi jeg hadde drukket for lite vann - og at kramper i leggene er vanlig i Forsvaret der man går lange turer med lite drikke. Ikke vet jeg, men jeg håper jeg ikke får det igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har hatt endel sånne kramper før, iflg min mamma var det mangel på magnesium (tror jeg det var)

Så hun anbefalte at jeg spiste masse bananer :o og det har jeg gjort siden.. nå har jeg ikke hatt krampe en eneste gang på over et år.... før kunne jeg ha det hver natt.....

Det stemmer som din mor sier Cappo.

Krampe i leggene kan skrive seg fra mangel på magnesium.

Vi har en naturlig kilde av magnesium i frukt og grønnsaker.

På apoteket kan du kjøpe magnesiumtabeletter reseptfritt. Disse vil sansynligvis hjelpe på leggkrampe i løpet av kort tid. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjerne tatt et par firsprang kanskje? Med litt vin i kroppen kan man stretche seg litt lenger uten at det merkes. Har opplevd det selv hvertfall! Og da kan man få krampe slik du sier.. Jeg har også blitt stiv dagen etterpå, pga denne såkalte treningsøkten....

Et tips, hvis du har trapper i nærheten, er å slite seg bort og sette den aktuelle foten på trinnet med hælen uttafor, og presse hælen ned. Hjelper veldig fort, og krever ikke så mye bevegelse med den vonde foten. Min erfaring hvertfall.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk også krampe i leggen et par ganger i sommer, det skjedde om natten da jeg skulle strekke meg. Jeg begynte med vitamin og mineraltabletter og har ikke hatt kramper siden *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også fått ganske ofte i det siste og har lurt fælt på hva det kommer av.

At det er vondt er det ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk gravid fikk jeg tips om å ta kalsium tilskudd, det gav da seg. Eller drikk masse melk, det spiller ingen rolle om det er skummet eller h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joda...

her skal jeg prøve å skrive noen korte ting om kramper.... :

Det er mange årsaker til muskelkramper, natrium-tap og væsketap kan være viktige årsaker til at utøvere kan få kramper. Natrium er et viktig mineral som blir brukt til å starte nervesignaler fra nerveender og som fører til muskelkontraksjoner, så mangel på natrium og væske kan føre til at muskelene fungerer dårlig. Ved en slik mangel kan en liten påkjenning føre til en ukontrollert kontraksjon.

Ved ekstrem svette kan man miste betydelige mengder med natrium. Mange kan på spesielt varme dager få økt sjanse for kramper. I slike situasjoner kan det være gunstig å legge til salter i sportsdrikken.

I mange år har utøvere sett på årsaken til kramper som mangel på Kalium, kalcium, magnesium eller andre mineraler. Forskning har imidlertid vist at dette sannsynligvis ikke er tilfelle. Mengden av Kalium, kalsium og magnesium er lav i svette. I tillegg vil de lett fylles opp gjennom kostholdet så en mangel er lite sannsynlig. .

Andre mulige årsaker.

Diabetes, nevrologiske sykdommer eller vaskulære problemer kan gi opphav til krampeepisoder. Noen gir også visse kosttilskudd (kreatin) en krampeøkende virkning. Hvis kramper plutselig oppstår uten tidligere hendelser bør man kontakte lege for å utelukke alvorlige tilstander. Muskler gjør mye for å spare på kalium , kalsium og magnesium, slik at det tapes lite i svette. Men forskningen er her tynn slik at her kan mange teorier endre seg.

Kan vi forebygge kramper?

1. Drikk rikelig og hold deg hydrert gjennom løpet.

2. Erstatt natriumtap ved langvarig hardt arbeid, spesielt i varme omgivelser.

3. Sørg for å ta til deg nok næring og mineraler etter aktiviteten og hvil musklene i etterkant.

Hvordan stoppe kramper?

1. Tøy ut. Da kramper ofte er relatert til forandring i muskelbruken er strekking og ikke vektbærende aktivitet effektivt.

2. Massere krampeområdet. Å gni og kna på den krampende muskelen kan hjelpe å lindre smerten i tillegg til å stimulere blodgjennomstrømningen og dermed væsketransport til området.

3. Hvile og tilstrekkelig rehydrering med væsker inneholdende elektrolytter, særlig natrium, wvil rask gi bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...