Gå til innhold

Skattekommune i år når flytting i løpet av året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endret folkeregisteradressen min fra en kommune til en annen i løpet av 2010, og så har jeg et enkeltpersonforetak hvor inntekten min kommer fra. Pga svært lite omsetning i fjor og "ujevnt fordelte" oppdrag i år har jeg ikke betalt inn forskuddsskatt underveis, men tenkte å gjøre det nå. Men så lurer jeg på hvilket skatteinnkreverkontor jeg skal betale til - det er vel den forrige kommunen, ikke den jeg flyttet til i løpet av året..? Ser av skattekortet for 2011 at skattekommunen den jeg har flyttet til, men jeg har ikke noe oppdatert skattekort for 2010 etter at jeg flyttet.

Jeg har sendt mail til Skatteetaten også med relevante opplysninger, men det virker som de har juleferie eller er opptatt med andre ting :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, har vært borti noe lignende. Fikk fortalt at det er skattekortet for 2010 som gjelder, altså kommunen du flyttet fra. f.eks flyttet du fra Trondheim til Oslo i juni 2009, var det Trondheim du betalte skatt til ut året og deretter til Oslo i 2010.

Men dette gjelder privatpersoner da, usikker når det gjelder selvstendig næringsdrivende. Kan tenkes at det er likt der også :-)

Skrevet (endret)

Mener det er en bestemt dato i november, kanskje den første. Hvis du flytter før denne datoen skal du skatte til din nye kommune i det kommende året. Flytter du etter denne datoen skal du skatte til din gamle kommune.

Jeg vet ikke helt hvordan med enkeltpersonforetak, men regner nesten med at det er det samme som gjelder der.

Edit: mulig jeg ikke svarte på spørsmålet ditt. Skal du betale skatt nå for dine inntekter i 2010? Jeg er nesten helt sikker på at du skal skatte til din gamle kommune. Kan du ikke ringe Bedin?

Endret av L. Kennedy
Skrevet

du skatter i samme kommune ut året.

Og neste 01.01.2011 starter du å skatte i kommunen du flyttet til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har endret folkeregisteradressen min fra en kommune til en annen i løpet av 2010, og så har jeg et enkeltpersonforetak hvor inntekten min kommer fra. Pga svært lite omsetning i fjor og "ujevnt fordelte" oppdrag i år har jeg ikke betalt inn forskuddsskatt underveis, men tenkte å gjøre det nå. Men så lurer jeg på hvilket skatteinnkreverkontor jeg skal betale til - det er vel den forrige kommunen, ikke den jeg flyttet til i løpet av året..? Ser av skattekortet for 2011 at skattekommunen den jeg har flyttet til, men jeg har ikke noe oppdatert skattekort for 2010 etter at jeg flyttet.

Jeg har sendt mail til Skatteetaten også med relevante opplysninger, men det virker som de har juleferie eller er opptatt med andre ting :)

Helt riktig! :tommelopp:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...