Gjest Bustyvel Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Noen som kan fortelle meg sine erfaringer med katteperler, hvordan det funker osv. Bedre eller dårligere enn kattesand? Hvorfor? Fordeler/ulemper med perler? Bruker nå EverClean, men vurderer å prøve ut perler.
Fanta Exotic Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Mamma bruker noen katteperler hvor urinen fordeler seg ut i sanden og "forsvinner". Jeg bruker sand, så klumper urinen seg i en stor ball som er lett å fjerne. Jeg foretrekker kattesand og kunne aldri tenke meg å bytte til perler. Jeg syns den mamma bruker lukter mye mer, og hun må ofte bytte ut all sanden (fordi det ikke går an å fjerne urinen, og det alltid vil ligge i perlene). Jeg og samboeren har aldri trent å kaste all sanden fordi vi får fjernet både avføring og urin med noen spadetak Ble kanskje litt rotete, men håper du skjønner hva jeg mente:P hvis ikke kan jeg forklare en gang til 1
Gjest Bustyvel Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Ja, veit hvordan kattesand fungerer, er jo det jeg bruker nå Så man må hive "alle" kulene da? De samler seg ikke eller noe? Kan man se hvilke perler som er tisset på eller ikke, eller må man bare "gjette"?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 av perler synes jeg det bare er 2 merker som funker, de derimot funker som bare det. har 2 katter å 2doer å bytter sand hver 3-4månede, tar ut besj ca hver 5.dag. det har aldri vært snev av lukt i kattedoen min, hadde ikke bytta til kattesand om jeg hadde fått penger for det, å hadde fremdeles brukt perler om det hadde kosta 1000kr posen! eneste som er viktig er at du bruker nok perler i doen, jeg har ca 12-13cm.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Ja, veit hvordan kattesand fungerer, er jo det jeg bruker nå Så man må hive "alle" kulene da? De samler seg ikke eller noe? Kan man se hvilke perler som er tisset på eller ikke, eller må man bare "gjette"? "brukte" perler blir gule
HopelessFear Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Jeg foretrekker sand, siden med perler så er det vanskelig å rengjøre uten å fjerne alle perlene. Vi prøvde ut perler en periode når vi hadde en del katter (5-6 stykker.), og det ble veldig mye utgifter med det, siden en ikke bare tok med seg det som var skittent og brukt.
Crazy Cat Lady Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Jeg gikk fra klumpesand til "perler" for mine to Manx i vår. Det er som himmel og helvete! Klumpesand drasses med over hele huset, "blør" når de kommer i kontakt med vaskefiller eller vann på gulvet. Skittent uhygienisk og mye arbeid! Det lukter, og er lite miljøvennlig, brytes sent ned i naturen! Perlene veier NOTHING å ta med hjem, alt etter som hvor mye du har i kassa, men helst 10 cm, så varer de evig! Du må ta ut avføring sånn annenhver tredjehver dag, altetter som type katt og avføring. Da roter du også rundt i perlene. Da fordeler de brukte perlene seg med de ubrukte. Du skal IKKE ta ut de brukte perlene!!!! Etter en mnd eller to, eller tre, alt etter som, du merker det når perlene begynner å bli totalmettet. Da tømmer du DET HELE i søpla! Vasker utav kassa og fyller på med nye perler. Easy peasy! PRØV! Jeg har anbefalt til flere venner som er kjempefornøyde! Men en stakkars kammerat hadde et dårlig første møte med perlene... jeg hadde ikke gitt gode nok instruksjoner og fikk sms av han da han satt og banna med spisepinner for å fjerne de brukte perlene fra de ubrukte.... NO kidding! JEG ELSKER PERLENE mine! Men skulle gjerne hatt fatt på noen som ikke er så takkete! Den ene katten min har fått en skade under den ene poten, og liker ikke å tråkke på de harde kantene som jo silikia "perlene" har, det er jo krystaller. Så nå må jeg til min STORE FRUSTRASJON bruke klumpesand til hun blir frisk, og det er et grimt flashback fra fortiden! 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Jeg foretrekker perlene, langt mindre å plukke ut. Helt brukte perler løses opp til sand/støv, mens de som er gule har bare fått en sprut. I min perletype i hvert fall. Jeg synes ikke de lukter noe som helst ifh til sand. Ulempen er at perlene bråker mer, og er vonde å trakke på om pus roter. 1
Crazy Cat Lady Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Jeg foretrekker perlene, langt mindre å plukke ut. Helt brukte perler løses opp til sand/støv, mens de som er gule har bare fått en sprut. I min perletype i hvert fall. Jeg synes ikke de lukter noe som helst ifh til sand. Ulempen er at perlene bråker mer, og er vonde å trakke på om pus roter. Vet du om det finnes en type silica sand som IKKE har skarpe kanter??? Feks så er det jo silica det som kommer i disse posene i vesker, kofferter og andre ting en kjøper, som skal fjerne fukt, de ligger i små "teposer" og er merket silika og er RUNDE!!! ÅH! Skulle gjerne hatt fatt i rund sand en nå i en periode! Og ja, hehe det bråker når de krafser rundt i silica sanda:D Men det er jo ingenting mot styret med de ekle stripene og avleiringene klumpesand etterlater når en vasker heimen, usj og æsj!
Gjest Applecore Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Jeg gikk fra klumpesand til "perler" for mine to Manx i vår. Det er som himmel og helvete! Klumpesand drasses med over hele huset, "blør" når de kommer i kontakt med vaskefiller eller vann på gulvet. Skittent uhygienisk og mye arbeid! Det lukter, og er lite miljøvennlig, brytes sent ned i naturen! Perlene veier NOTHING å ta med hjem, alt etter som hvor mye du har i kassa, men helst 10 cm, så varer de evig! Du må ta ut avføring sånn annenhver tredjehver dag, altetter som type katt og avføring. Da roter du også rundt i perlene. Da fordeler de brukte perlene seg med de ubrukte. Du skal IKKE ta ut de brukte perlene!!!! Etter en mnd eller to, eller tre, alt etter som, du merker det når perlene begynner å bli totalmettet. Da tømmer du DET HELE i søpla! Vasker utav kassa og fyller på med nye perler. Easy peasy! PRØV! Jeg har anbefalt til flere venner som er kjempefornøyde! Men en stakkars kammerat hadde et dårlig første møte med perlene... jeg hadde ikke gitt gode nok instruksjoner og fikk sms av han da han satt og banna med spisepinner for å fjerne de brukte perlene fra de ubrukte.... NO kidding! JEG ELSKER PERLENE mine! Men skulle gjerne hatt fatt på noen som ikke er så takkete! Den ene katten min har fått en skade under den ene poten, og liker ikke å tråkke på de harde kantene som jo silikia "perlene" har, det er jo krystaller. Så nå må jeg til min STORE FRUSTRASJON bruke klumpesand til hun blir frisk, og det er et grimt flashback fra fortiden! Hvilket merke bruker du da? Og hvor kjøper du det?
Crazy Cat Lady Skrevet 30. desember 2010 #11 Skrevet 30. desember 2010 Hvilket merke bruker du da? Og hvor kjøper du det? Jeg kjøper mine perler på dyrebutikken, har ikke merka noen særlig forskjell på de 3 typene jeg har prøvd ut! Men den jeg har brukt mest er Premium og så har jeg brukt Trixie den jeg har nå kjøpte jeg i kartong på en dyrebutikk, gav 350kr for 10 kg. Helt grei pris! Men jeg syns de alle har vært 99% like i både bruk, forbruk og håndtering, og pris! Men skulle gjerne hørt andres erfaringer om andre merker! 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #12 Skrevet 30. desember 2010 premium trackless litterpearlr synes jeg er best, holder 3-4måneder hvis man har 13cm i doen. den med noen få blå perler i å holder hos meg noen uker kortere. den man en periode fikk på rema holdt ca 4-5 uker. å ta ut bæsjen ca hver 5.dag, med p.t.litterpearls er deilig lite jobb, jeg bruker vel ca 2timer til sammen på kattedo-relatert tid i året på 2 katter, skjønt for en skitlat stakkar..hehe..
Gjest Elfrida Skrevet 30. desember 2010 #13 Skrevet 30. desember 2010 Jeg likte perlene veldig godt - det eneste man tar ut er jo bæsjen, som blir helt tørket. Det eneste problemet var at katten ikke likte perlene og begynte å tisse andre steder, ellers hadde jeg ikke byttet tilbake til klumpesand.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Anbefaler pellets! Trenger kun å ta ut avføring som vanlig - kan skylles rett i do da den ikke er full av sand eller perler. Urin og pellets blir til sagmugg, lett og og ryddig å kvitte seg med. Lukter mindre, slipper sand og perler overalt, og det viktigste: mye mer miljøvennlig. Forutsett at katten din går med på det, da.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 På 30.12.2010 den 14.09, Crazy Cat Lady skrev: Jeg kjøper mine perler på dyrebutikken, har ikke merka noen særlig forskjell på de 3 typene jeg har prøvd ut! Men den jeg har brukt mest er Premium og så har jeg brukt Trixie den jeg har nå kjøpte jeg i kartong på en dyrebutikk, gav 350kr for 10 kg. Helt grei pris! Men jeg syns de alle har vært 99% like i både bruk, forbruk og håndtering, og pris! Men skulle gjerne hørt andres erfaringer om andre merker! Jeg kjøper 5 kg poser som koster 49.90. Kjempedyrt å betalte 350 kr for 10 kg da. Anonymkode: 34e65...86f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 På 30.12.2010 den 17.55, AnonymBruker skrev: premium trackless litterpearlr synes jeg er best, holder 3-4måneder hvis man har 13cm i doen. den med noen få blå perler i å holder hos meg noen uker kortere. den man en periode fikk på rema holdt ca 4-5 uker. å ta ut bæsjen ca hver 5.dag, med p.t.litterpearls er deilig lite jobb, jeg bruker vel ca 2timer til sammen på kattedo-relatert tid i året på 2 katter, skjønt for en skitlat stakkar..hehe.. Ta dritten hver femte dag? Den doen må bli ganske så ekkel å bruke for kattene. Hvis de da ikke bare bruker den når det er møkkavær, og ellers går ut... Anonymkode: 2e2a3...91d
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #17 Skrevet 23. februar 2019 Drar opp igjen denne. Hadde 10 liter i en hopp inn-do, ganske tykt lag da bunnflaten er ganske liten. I dag stinket det så fælt at jeg måtte tømme ut alt, og det varte da en uke? Har tatt ut bæsj 1-2 ganger for dagen, og det er to unge katter som bruker dem (ca 2 kg hver) Da jeg tømte den nå, så jeg at det hadde klumpet seg litt i ene enden, var gult støv som hang fast i bunnen. Har jeg ikke rørt godt nok, eller for lite perler i ene enden? Anonymkode: 5329f...200
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 On 2/23/2019 at 5:30 PM, AnonymBruker said: Drar opp igjen denne. Hadde 10 liter i en hopp inn-do, ganske tykt lag da bunnflaten er ganske liten. I dag stinket det så fælt at jeg måtte tømme ut alt, og det varte da en uke? Har tatt ut bæsj 1-2 ganger for dagen, og det er to unge katter som bruker dem (ca 2 kg hver) Da jeg tømte den nå, så jeg at det hadde klumpet seg litt i ene enden, var gult støv som hang fast i bunnen. Har jeg ikke rørt godt nok, eller for lite perler i ene enden? Anonymkode: 5329f...200 Jeg bruker den når jeg har kattunger. Jeg bruker den kun fordi klumpesand kan være farlig for kattunger (ikke bevist). Den eneste fordelen med perler er at de drar mindre søl utover gulvet. Ellers så synes jeg det er ekkelt. Lukter fælt, masse tiss i bunnen av kassen, må vaske hver gang jeg skifter. Skifter mye oftere enn det som står på kassen. Den eneste sanden jeg liker er Everclean. Har prøvd mange, synes Everclean stinker minst, selv om den ikke er perfekt den heller. Anonymkode: 8fbe8...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå