Gå til innhold

Haster: oksestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage oksestek idag, men i alle bøkene jeg har står det kun hvilken temperatur steken skal ha når den er ferdig men ingenting om hvor lang tid det vil ta.

Noen som har tips, både til steketemperatur og tid? Steken er på ca 2,6kg og ganske tykk. Over- og undervarme funksjonen i stekeovnen min gikk i stykker nå i julen, så må bruke varmluft.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg ville satt steken i ovnen 3-4 timer før, på 75-100 grader. Ikke stek den på så mye over temperaturen den skal ha når den er ferdig. Det vil ta lengre tid, men gi bedre resultat.

Det fine med storfekjøtt er at det er trygt å spise selv om det ikke er gjennomstekt, i motsetning til svinekjøtt.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg skal lage oksestek idag, men i alle bøkene jeg har står det kun hvilken temperatur steken skal ha når den er ferdig men ingenting om hvor lang tid det vil ta.

Noen som har tips, både til steketemperatur og tid? Steken er på ca 2,6kg og ganske tykk. Over- og undervarme funksjonen i stekeovnen min gikk i stykker nå i julen, så må bruke varmluft.

Ifølge oversikten på min komfyr over steketider og temperaturer, er det oppgitt ved varmluftsteking av oksestek ca. 150 grader, ca. 1 time pr. kilo.

Skrevet

Det fine med storfekjøtt er at det er trygt å spise selv om det ikke er gjennomstekt, i motsetning til svinekjøtt.

Dette stemmer ikke, svinekjøtt er helt trygt å spise selv om det ikke er gjennomstekt. Dette dårlige ryktet stammer fra den tiden det var fare for at svinekjøtt kunne ha trikiner i seg. Alt svinekjøtt blir i dag sjekket for dette når det slaktes, så kjøper du kjøtt i butikken så er det ingen fare. Trikiner dør ved kulde (under 20 minus i to uker), eller varmebehandlig ved at kjøtt stekes eller kokes til det er over 68 grader.

Når det gjelder oksesteika til trådstarter er det bare å steke den på 175 grader til den har fått ønsket kjernetempratur. 65 grader for rosa, 70 for gjennomstekt. Brun den først med salt og pepper på i stekepanna. Hvor lang tid det tar kommer an på flere ting. Den første er temperaturen på selve steika, kommer den rett fra kjøleskapet(som den ikke bør) tar det vesentlig lenger tid enn om den er romtemperert. Det kommer også an på hvor tykk den er. Vanskelig å si noe eksakt om dette.

Skrevet

Jeg ville løpt ut å kjøpt meg et steketermometer ;)

Skrevet

Steketermometer er et must. I tillegg blir steika bedre hvis du lar den hvile skikkelig etter at den er ferdig. Den kan godt hvile 20 minutter uten at det er farlig. Hold den varm under folie bare.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Tips om steketermometer og "hviletid" er sikkert velmente, men det er ikke det TS spør om. Såvidt jeg kan se, er det bare jeg som har svart på TS' direkte spørsmål. Nå står sikkert steken i ovnen :) .

Skrevet

Så flink du er. Du vinner en kokt potet ;-)

Trådstarter spør om steketemperatur og hvor lenge steika skal være i ovnen. Du har rådet henne til å steke den litt over 2,5 time på 150 grader med dine råd. Å basere steketid på minutter pr kilo stek kan jo gi mange artige resultat. Ser du ikke at dette avhenger av hvilken starttemperatur du du begynner med? Hvis den er kjøleskapskald når du setter den i ovnen må du varme den opp 20 grader til først den når romtemperatur i forhold til å starte med en romteperert stek. Mål hvor lang tid det tar å varme opp 2,6kg kjøtt 20 grader neste gang du lager en stor stek. Ut fra trådtarters opplysningner er det umulig å gi et noe i nærheten av riktig svar.

Det kan hende trådstarter bare ville ha et tidsestimat på når hun skulle sette den i ovnen for at den skal bli ferdig til et spesielt tidspunkt, men det er ikke det hun skriver.

Gjest Eurodice
Skrevet

Så flink du er. Du vinner en kokt potet ;-)

Trådstarter spør om steketemperatur og hvor lenge steika skal være i ovnen. Du har rådet henne til å steke den litt over 2,5 time på 150 grader med dine råd. Å basere steketid på minutter pr kilo stek kan jo gi mange artige resultat. Ser du ikke at dette avhenger av hvilken starttemperatur du du begynner med? Hvis den er kjøleskapskald når du setter den i ovnen må du varme den opp 20 grader til først den når romtemperatur i forhold til å starte med en romteperert stek. Mål hvor lang tid det tar å varme opp 2,6kg kjøtt 20 grader neste gang du lager en stor stek. Ut fra trådtarters opplysningner er det umulig å gi et noe i nærheten av riktig svar.

Det kan hende trådstarter bare ville ha et tidsestimat på når hun skulle sette den i ovnen for at den skal bli ferdig til et spesielt tidspunkt, men det er ikke det hun skriver.

Kokte poteter er godt, spesielt mandelpoteter ;). Jeg er klar over at alt dette du nevner, har mye å si. Men dette har sikkert TS lest om i alle kokebøkene sine, så hun tar nok det med i beregningen når det gjelder steketid. Hun skriver at hun har flere bøker. Hvis man har noe erfaring med matlagning, tar man ikke stek rett fra kjøleskapet og setter i stekeovnen. Jeg har ikke rådet henne til noe, forteller bare hva som står på oversikten over diverse matvarer angående steketemperaturer og tidsbruk på min komfyr. Man må selvfølgelig bruke sin sunne fornuft og ikke gå slavisk utifra noe. Det gjelder det meste.

Skrevet

Dette er internet. Jeg svarer på det hun spør om, og tolker ikke noe annet inn i spørsmålet. Den kokte poteten er ferdig i morra. Ikke mandel dessverre!

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Dette er internet. Jeg svarer på det hun spør om, og tolker ikke noe annet inn i spørsmålet. Den kokte poteten er ferdig i morra. Ikke mandel dessverre!

Jeg er grei, jeg, ikke storforlangende, tar imot det jeg får :fnise: .

Endret av Belladonna
Skrevet

Hehe, her har det vært liv skjønner jeg.

Steketermometer har jeg, så problemet mitt lå ikke der. Jeg var mer på jakt etter et ca estimat på hvor lenge steken skulle stå i ovnen for å oppnå ønsket kjernetemperatur. Litt kjedelig å sette inn steken en time før gjestene kommer hvis den den må stå inn 3 timer f.eks. Alle vet vel at kjøtt ikke skal rett fra kjøleskapet inn i ovnen, så det tenkte jeg ikke på å nevne engang.

Takker Belladonna for svar på det jeg spurte om. Tips ble fulgt, og maten ble god :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Hehe, her har det vært liv skjønner jeg.

Steketermometer har jeg, så problemet mitt lå ikke der. Jeg var mer på jakt etter et ca estimat på hvor lenge steken skulle stå i ovnen for å oppnå ønsket kjernetemperatur. Litt kjedelig å sette inn steken en time før gjestene kommer hvis den den må stå inn 3 timer f.eks. Alle vet vel at kjøtt ikke skal rett fra kjøleskapet inn i ovnen, så det tenkte jeg ikke på å nevne engang.

Takker Belladonna for svar på det jeg spurte om. Tips ble fulgt, og maten ble god :)

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :) . Så fint at resultatet ble vellykket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...