AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Jeg ser at de fleste (alle?) frisørprodukter inneholder silikoner. Hvilke positive effekter har dette på håret og kan håret bli ødelagt av å ikke få tilført silikoner under hårvask? Siden frisørprodukter inneholder dette regner jeg med det er en nødvendighet for håret..? Noen som vet hva parabener gjør for håret også? Har dette kun med holdbarheten av produktene?
SmallTalk Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Jeg ser at de fleste (alle?) frisørprodukter inneholder silikoner. Hvilke positive effekter har dette på håret og kan håret bli ødelagt av å ikke få tilført silikoner under hårvask? Siden frisørprodukter inneholder dette regner jeg med det er en nødvendighet for håret..? Noen som vet hva parabener gjør for håret også? Har dette kun med holdbarheten av produktene? Silikoner gjør ikke en dritt for håret annet enn å kamuflere at det er slitt. Det gir glans og gjør håret glatt, det er det silikonen gjør for håret ditt. Den gir null pleie og hindrer eventuelle pleiende stoffer å trenge inn i håret. Definitivt ikke noen nødvendighet! Parabener er konserveringsmidler, og skal ikke utgjøre noen forskjell på håret ditt. Alternativet er enten alkohol som tørker ut håret eller produkter som blir harske i løpet av kort tid. 2
Gjest Armule Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 I tillegg har silikoner en tendens til å frata hodebunnens evne til å puste, dvs. at silikonprodukter legger seg som et lokk. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Aha! Og det fungerer også kanskje som et fyllstoff? Leste litt på ingrediensene til et par økologiske hårprodukter (MOP og Green People) og det ser ut som disse også inneholder en type silikon.... Jeg trodde ikke dette var lov i økologiske produkter..? Hmm, kanskje jeg har misforstått
Antlers Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Silikoner gjør ikke en dritt for håret annet enn å kamuflere at det er slitt. Det gir glans og gjør håret glatt, det er det silikonen gjør for håret ditt. Den gir null pleie og hindrer eventuelle pleiende stoffer å trenge inn i håret. Definitivt ikke noen nødvendighet! Parabener er konserveringsmidler, og skal ikke utgjøre noen forskjell på håret ditt. Alternativet er enten alkohol som tørker ut håret eller produkter som blir harske i løpet av kort tid. I tillegg har silikoner en tendens til å frata hodebunnens evne til å puste, dvs. at silikonprodukter legger seg som et lokk. Viktig å skille mellom vannløselige og ikke-vannløselige silikoner her, da. Men ja, det kamuflerer kun skade. Det eneste positive er at det kan gjøre håret lettere å gre, og dermed føre til færre brukne hårstrå.
Jade Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 (endret) Silikoner hjelper mot frizz i fuktig vær, beskytter mot klor når du svømmer i basseng, beskytter mot varme fra jern og hårfønere, og gir håret glans. Husk å vaske og skylle håret godt, så det ikke bygger seg opp. Har du SLS/SLES-fri shampo, kan det hende du må bruke en SLS/SLES-shampo av og til for å få det helt ut. Endret 28. desember 2010 av Jade
Honesty Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 (endret) Viktig å skille mellom vannløselige og ikke-vannløselige silikoner her, da. Men ja, det kamuflerer kun skade. Det eneste positive er at det kan gjøre håret lettere å gre, og dermed føre til færre brukne hårstrå. Ingenting i hele verden kan reparere et ødelagt hår. Hår er dødt, og det hjelper ikke å tilføre det "næring" utenfra. Hårkurer, balsam osv. hjelper til med å få håret til å føles bedre, men det blir ikke sunnere, og effekten holder kun til produktet er vasket ut. Mot ødelagt hår er det kun saksen som hjelper. Og for the record: Hodebunnen kan heller ikke ""puste", i hvertfall ikke på mennesker, ikke i denne virkeligheten. Dersom produkter virkelig kunne "tette igjen", ville vi blitt overopphetet temmelig raskt. (Grundig lei av bullshit-markedsføring). Endret 28. desember 2010 av Honesty
Antlers Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Ingenting i hele verden kan reparere et ødelagt hår. Hår er dødt, og det hjelper ikke å tilføre det "næring" utenfra. Hårkurer, balsam osv. hjelper til med å få håret til å føles bedre, men det blir ikke sunnere, og effekten holder kun til produktet er vasket ut. Mot ødelagt hår er det kun saksen som hjelper. Og for the record: Hodebunnen kan heller ikke ""puste", i hvertfall ikke på mennesker, ikke i denne virkeligheten. Dersom produkter virkelig kunne "tette igjen", ville vi blitt overopphetet temmelig raskt. (Grundig lei av bullshit-markedsføring). Jeg er jo fullstendig klar over det, da Men det er forskjell på vannløselig og ikke vannløselig silikon - sistnevnte er vanskeligere å skylle ut av håret, og krever ofte bruk av renseshampoo (evt. natron blandet i vann) for å bli kvitt restene som bygger seg opp etterhvert. Om håret er slitt, og man ikke vil klippe det, kan silikon minimere skade forårsaket av børsting, fordi det gjør håret glatt og lettere å gre, slik at færre hårstrå knekker av (selv om det selvsagt er tusen ganger bedre å få klippet vekk det slitte/skadede håret). Det reparerer ingenting, men det ødelegger ikke noe heller. Jeg er minst like lei av tullete reklamer og påstander som du er, og irriterer meg grønn over at folk tar alt frisører og reklamer sier for god fisk. Man kan tilføre fuktighet til tørt hår, men man kan ikke kjøpe shampoo og balsam som på magisk vis fjerner skade og reparerer de splittede tuppene. 1
Honesty Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Jeg siterte deg for å si at jeg var så enig, så enig, men så ble det glemt i all tordentalen. Og selv bruker jeg produkter både med og uten silikoner. Håret mitt ser ut til å like dem, men sammensetningen ser ut til å være nøkkelen. Samt at ikke alle silikoner er født likedan. Den som er litt mer interessert, kan jo ta en titt her.
Gjest Sandbekken Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Jo, silikoner som ikke er vannløslige kan tette til hårrøttene, gi kløe, hårtap og flass.. Dette har jeg ikke hørt i noen reklame, men opplevd selv 2
Jade Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 Jeg bruker silikoner nesten hver dag (såkalt ikke-vannløselige), og har ingen problemer med det. Men er nøye med å skylle ut.
Gjest Silvermist Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 Jeg har ikke peiling på hva slags silikoner, ikke-silikoner og andre tryllemidler jeg bruker, men håret henger på hodet fortsatt og ser ut til å klare seg ålreit lell
Gjest Sandbekken Skrevet 29. desember 2010 #13 Skrevet 29. desember 2010 Forvekslet silikon og mineralolje. lockig.se Mineraloljor är billiga och hållbara, och används ofta för att ge en känsla av mjukhet och glans. Problemet är att de fungerar genom att lägga sig som en tät hinna över hårstråna, vilket gör att håret “kvävs” då varken syre eller fukt från luften kan komma åt det. Denna hinna täcker även hårbotten och blockerar 40-60% av hudens porer vilket inte bara förhindrar hårtillväxten och kväver hårsäckarna, utan även stör hårbottens viktiga balans. Håret torkar ut och blir livlöst innanför hinnan av mineralolja. Mineraloljor är inte vattenlösliga, och för att få bort dem från håret krävs ett schampo med SLS. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå